Foto: Ryan Falcao

Mark Ambor: “Op TikTok moet je zo authentiek mogelijk blijven”

Brussel, Antwerpen, Hasselt en Leuven op één dag. Zeggen dat Mark Ambor niet hard werkt aan de verovering van Vlaanderen is liegen: de Amerikaanse posterboy trok vorige week naar onze steden voor een kort akoestisch optreden en sprak in de marge daarvan ook met ons.

Ik kan me voorstellen dat het opwindende tijden zijn, sinds je single ‘Good To Be’ een hit werd?

“Oh ja. Het gaat hard nu, er gebeurt zoveel dat ik het nog niet allemaal heb kunnen verwerken. Naar Europa mogen komen, al die fans wild zien gaan als ik opkom. Het is geweldig geweest. Ik was wel al eens in Parijs geweest, maar verder was Europa vrij onbekend terrein. Nu kwam ik Amsterdam, Duitsland, Wenen, … Overal voel ik me heel welkom, terwijl ik mijn songs zo ver weg heb geschreven. Het is vreemd hoe ver een nummer kan reizen, en het mensen nog altijd kan raken, of ze nu Engels spreken of niet.”

En zeggen dat jij zo lang niet hebt durven zingen in het openbaar.

(verlegen lachje) Klopt. Ik voelde me veel te kwetsbaar toen ik jong was. Ik had het gevoel dat ik niet moest zingen, want dat er toch geen reden was waarom mensen naar me zouden luisteren. En dus trad ik niet op. Ik werkte wel hard aan nummers waarvan ik hoopte dat mensen ze zouden willen horen. Ik ben nooit fan geweest van covers, ik wilde dat het om mijn eigen songs draaide. Toen ik er eindelijk eentje had waar ik tevreden over was, heb ik het aan mijn ouders laten horen. Ik dropte het in een groepsgesprek op WhatsApp, en wachtte af. Toen mijn moeder vroeg wie dat mooie liedje zong, wist ik dat ik iets beet had. Dat gaf me de moed om door te zetten. Ik liet het ook mijn vrienden horen en zo begon het.”

Twee jaar geleden bracht je je debuutplaat ‘Hello World’ uit, maar het grote succes vond je pas met ‘Good To Be’. Had je het gevoel toen je nieuwe songs schreef, dat je een stap vooruit had gezet?

“Dat weet je nooit écht, maar ik weet wel nog hoe opgewonden ik was toen ik Good To Be had geschreven. Toen ik vorige zomer aan nieuwe nummers begon, was het wel het plan om minder te gaan voor de bombastische song, en zo authentiek mogelijk te blijven. En zo gaat Good To Be over mijn vader, Belong Together over mijn vrienden en familie. Het vertelt wie ik ben. Ik heb er veel moeite in gestoken om zo poëtisch mogelijk, maar toch begrijpelijk te zijn. Daarom zal mijn nieuwe plaat, die in het najaar moet uitkomen, ook Rockwood heten, naar het park aan de Hudsonrivier waar iedereen naar toe gaat om samen wat rond te hangen. ’t Is een ontsnappingsplek, waar de zwaarte van de wereld van je schouders valt. En zo moet het album voelen, als iets dat je goed doet voelen, dat je deel maakt van een gemeenschap.”

Jij bent zo iemand die zich tijdens de pandemie op TikTok heeft gesmeten om zijn muziek te verspreiden. Had je meteen beet hoe dat medium werkt?

“Dat ging zeker niet vanzelf. Het was een vriendin die me aanraadde dat te proberen, maar eerst wilde ik niet. Ik vond het maar suf, tot ik zag hoe anderen op die manier succes vonden. Ik moest het maar eens proberen, dus. En ik ontdekte dat het moeilijkst er van is om authentiek over te komen op camera. Want dat is raar hé, je camera opzetten en dan proberen ‘normaal’ te doen. Maar ik ontdekte dat als ik dat deed, hoe spontaner en losser ik deed, hoe herkenbaarder het was voor mijn publiek.”

Zijn er mensen die je op dat vlak als voorbeelden ziet?

“Benson Boone is wel iemand die ik in de gaten hou, die doet TikTok de laatste tijd heel erg leuk. Maar ik kijk ook buiten de app hoor. Taylor Swift, Harry Styles, … zelfs oudere mensen als Billy Joel of Bruce Springsteen kunnen me op ideeën brengen over hoe je je naam maakt.” (mavs)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier