120 kilometer per uur op snelwegen is achterhaald
Mogen we binnenkort sneller dan 120 kilometer per uur rijden op de snelwegen? Mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) laat een onderzoek uitvoeren, maar uit de eerste reacties van andere politici blijkt dat de kans klein is. Integendeel zelfs, velen pleiten voor een lagere snelheid. Bizar, want de auto’s worden steeds veiliger. Wie met een huidige wagen 140 kilometer per uur rijdt, verplaatst zich véél veiliger dan iemand die in de jaren ’70 zonder ABS, elektronische stabiliteitscontrole en andere moderne snufjes in zijn rammelbak aan 120 per uur reed.
In België geldt momenteel overal de maximumlimiet van 120 km per uur op snelwegen, ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie of het weer. Minister Galant gaf het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) de opdracht de impact te berekenen van een variabele snelheid op de files, de veiligheid en het milieu.
“Zowel een hogere als een lagere snelheidslimiet wordt onderzocht”, zegt Karin Genoe van het BIVV. “Een lagere snelheid zou bijvoorbeeld de doorstroming op de autosnelwegen kunnen verbeteren. Anderzijds moeten we ook bekijken wat de impact van een hogere snelheidslimiet op de verkeersveiligheid zou zijn.”
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) begrijpt niet waarom er opnieuw een studie moet komen. “Het BIVV heeft al een studie uitgevoerd waaruit blijkt dat een verhoging naar 130 kilometer per uur 25 extra verkeersdoden per jaar betekent.”
Sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke sluit zich hierbij aan. “De tijdswinst die je boekt door een snelheid hoger dan 120 kilometer per uur toe te staan, staat niet in verhouding tot het grotere risico op ongevallen.”
Groen ziet een variabele snelheid zitten, zolang die niet boven de 120 kilometer per uur gaat.
Het ziet er dus naar uit dat we eerder naar een verlaging dan naar een verhoging van de maximumsnelheid gaan. Uiteraard zijn ook wij gekant tegen maatregelen die het risico op verkeersslachtoffers doen toenemen, maar de vraag is of dit het geval zou zijn bij een verhoging naar 130 kilometer per uur. In Frankrijk, Nederland en Duitsland kan op heel wat plaatsen sneller gereden worden dan bij ons en daar zijn heel wat minder verkeersdoden te betreuren.
De wegen verkeren er in veel betere staat dan bij ons en dat speelt ongetwijfeld ook een belangrijke rol. Maar hierover hoorden we geen enkele politicus iets zeggen…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier