Autosector kent turbulente tijden, maar ziet toekomst positief tegemoet: “Tevreden klanten zijn trouwe klanten”
Zonder onvoorziene omstandigheden gaat de 100ste editie van de Brussels Motor Show op vrijdag 13 januari 2023 van start. De opluchting bij organisator Febiac is groot: eindelijk nog eens goed nieuws uit de sector die volop in transitie is en wordt geconfronteerd met onvoorziene omstandigheden, met een grote impact op het productieproces en kostenplaatje.
“De autosector bevindt zich in volle transitie, maar deze wordt tijdelijk vertraagd door externe factoren”, zegt Gabriel Goffoy, directeur communicatie van het autosalon en de automobielfederatie Febiac. Eerst corona en daarna de oorlog in Oekraïne hebben het just-in-time productieproces van de autoconstructeurs verstoord en verklaren de langere levertijden.
Lange wachttijden, prijsindexaties en politici die een eigen interpretatie geven aan Europese wetgeving, dat zorgt voor keuzestress waardoor bepaalde klanten de aankoop van een nieuwe auto uitstellen. Gelukkig voor de sector blijft de overgrote meerderheid van de bevolking verknocht aan de eigen auto en zijn de bestelboekjes van de merken goedgevuld, ook al worden nieuwe auto’s almaar complexer en daardoor ook duurder en verandert de regelgeving op de CO2-uitstoot en fiscale aftrekbaarheid om de haverklap.
Alle sectoren delen in klappen
“De stijgende grondstof- en energieprijzen hebben een negatieve impact op de productiekosten en vertalen zich in een meerprijs voor de klant, dat is zo”, bevestigt Gabriel Goffoy. “De prijsverhogingen gelden echter voor alle sectoren en alle producten. Gelukkig blijft de bedrijfswagenmarkt goed presteren waardoor de vergroening van het wagenpark in ons land zich in een versneld tempo voortzet en de autosector meer dan zijn deel bijdraagt aan het realiseren van de Parijse klimaatdoelstellingen 2050. Eerst en vooral is de nieuwe generatie benzine- en dieselwagens vele malen milieuvriendelijker dan pakweg tien jaar geleden. Bovendien is de elektrische auto volop in opmars, al verloopt de verkoop aan particuliere klanten minder vlot dan verhoopt.”
“Dat heeft ermee te maken dat die zich nog te vaak blindstaren op de netto aankoopprijs en geen of te weinig rekening houden met de veel lagere onderhoudskosten van een EV en de lagere stroomprijs enerzijds en met de hogere wederverkoopwaarde van een EV anderzijds. Maakt hij of zij een objectieve vergelijking, dan zal blijken dat de TCO (alle kosten die verbonden zijn met het bezit en rijden met een auto) over een langere periode een veel positievere uitkomst oplevert dan de perceptie die hierover bestaat. Een elektrische auto loont ook voor de particuliere klant en al helemaal wanneer hij of zij zonnepanelen op het dak heeft. Al voeg ik hier onmiddellijk aan toe dat een elektrische auto niet voor iedereen een optie is. Voorwaarde is dat je thuis of op het werk kunt opladen of in de onmiddellijke nabijheid van een publieke laadpaal woont.”
Schaalvergroting
Goffoy geeft ook toelichting bij de schaalvergroting op het vlak van de distributie. Die gaat volgens hem niet ten koste van de klant, maar is er juist op gericht de dienstverlening nog te verbeteren. “Door de schaalvergroting kunnen kleinere lokale dealers in economisch uitdagende tijden blijven bestaan en kunnen zij hun klanten dicht bij huis blijven bedienen. Dat zorgt voor tevreden klanten en tevreden klanten zijn trouwe klanten”, besluit Gabriel Goffoy.
(Urbain Vandormael)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier