Lias (8) volgt al drie jaar les via Bednet: “Ik kijk altijd of ik mijn vriendinnetjes zie zitten”
Morgen is het alweer de eerste schooldag. Duizenden kinderen gaan met de boekentas op stap en zien hun vriendjes terug. Maar er zijn ook heel veel kinderen die tot hun grote spijt niet op school zullen geraken. Omdat hun gezondheid het niet toelaat. Gelukkig kunnen velen van hen dankzij Bednet de lessen volgen. Lias Clevers Loontjens uit Nazareth is een van die Bednetters. Hij begint straks aan het vierde leerjaar en volgt al synchroon internet-onderwijs sinds hij in de derde kleuterklas zat.
Lias is een mondig kereltje, hij praat vlot en goed en lijkt met zijn lange haar rijp voor een carrière in de rockwereld. “Nee, dat niet”, zegt hij, “maar ik zing wel graag.” Hij volgt geconcentreerd wat zijn mama over zijn situatie vertelt, om hier en daar iets aan haar verhaal toe te voegen. Lias is de derde van de vier kinderen van Mathias Clevers en Marieke Loontjens (38). “Lias is 8,5 jaar”, zegt Marieke. “Hij heeft een zeer zeldzame en ongeneeslijke neuromusculaire aandoening, waardoor hij al heel veel onderzoeken, ziekenhuisopnames en operaties achter de rug heeft. Zijn zenuwstelsel is sterk aangetast en dat heeft tot gevolg dat hij moeilijk kan stappen en schrijven. Bij veel bewegingen heeft hij felle pijn en iedere inspanning kost heel veel energie. Iedere maand wordt hij voor verzorging opgenomen in het ziekenhuis in Deinze en er zijn ook regelmatig onderzoeken in AZ Sint-Jan in Brugge.”
Twee uurtjes les per dag
Ongeacht of hij thuis is of in het ziekenhuis, volgt Lias twee uurtjes per dag les via Bednet. Hoe dat werkt? “Wel, er staat een computer in de klas en ook een bij mij en zo zie ik de klas. En soms maken de meesters of de juffen in de klas een mopje en dat vind ik wel leuk”, zegt Lias op een zachte, rustige toon. Op die manier heeft hij een beetje het gevoel dat hij in de klas zit. “Als ik het bord niet goed zie, kan ik inzoomen en zie ik het bord beter.”
Marieke legt uit dat de leerkracht ook wat op het bord staat via de computer kan delen. “Het systeem zit echt heel vernuftig in elkaar”, legt ze uit. “En het wordt ieder jaar weer beter en eenvoudiger om te bedienen. Een kind van zijn leeftijd kan daar vlot mee overweg. En als het niet lukt, is er de helpdesk.” “Het Bednetmijnheertje”, vult Lias aan. “Ja, daar klikken we dan op. Het robotje, zeggen we ook. En dan kom je terecht bij het Bednetteam zelf. Als er een probleem is, kan je altijd met hen chatten. Ze kunnen zelfs jouw scherm overnemen. Of je kan ook met de leerkracht chatten.”
“Soms maken de meesters of de juffen in de klas een mopje en dat vind ik wel leuk”
Bednet voorziet gratis alle materiaal dat nodig is om te Bednetten, ook een gesponsorde internetlijn of een upgrade van het abonnement kan geregeld worden. Lias volgt les aan de vbs Nazareth en daar kregen zijn ouders meteen de volledige medewerking. “Bednet is een vertrouwde naam en straalt ook vertrouwen uit”, vertelt Marieke. “Dat hielp ook wel. De school heeft meteen mee de aanvraag gedaan. Voor een leerkracht is het een bijkomende taak die soms veel vraagt. Maar op zich is Bednet zodanig gecreëerd dat de leerkracht gewoon de computer kan neerzetten en lesgeven. In de praktijk zien we dat ze inspanningen doen om Lias te betrekken. Telkens als Lias online komt, is er wel een momentje dat de hele klas hem hallo zegt. Dankzij Bednet voelt Lias zich een leerling van de klas en je merkt ook aan de andere kinderen dat hij erbij hoort. Ze hebben een band.”
“Ik kan kiezen of ik de camera op het bord richt of op mijn klasgenootjes.” Zijn mama knikt. “Bij groepswerk zet de leerkracht de Bednet-klasset op tafel en is hij gewoon een kindje dat met zijn vriendjes aan tafel zit.” Ja, want vriendjes heeft hij ook. “Het zijn vooral zijn vriendinnetjes”, lacht Marieke. “Ik kijk altijd in de klas of ik mijn vriendinnetjes zie zitten”, gniffelt Lias. “Als ze veranderd zijn van plaats, dan zoek ik ze met de camera en kijk ik naar links en rechts tot ik ze zie.” Zijn mama knikt. “Die vriendinnetjes komen soms langs. Niet simpel, want niemand mag ziek zijn. En ook als Lias een mindere dag heeft, kan het niet doorgaan. Maar dat sociaal contact is natuurlijk belangrijk.” Sinds kort heeft hij met Lou ook een vriendje thuis. Lou is een golden doodle, een anti-allergene assistentiehond.
Eigen liedje
Hoe Lias zijn toekomst eruitziet, is koffiedik kijken. Doordat hij niet in staat is de lessen te volgen, heeft hij ook recht op vier lestijden thuisonderwijs per week. “Nu doen we het nog met twee lesuren Bednet per dag, maar wellicht zullen we het aantal lesuren in de toekomst moeten opvoeren”, zegt zijn mama. “We komen regelmatig met de school en de leerkracht samen en bespreken wat het traject voor de komende maanden zal zijn.” Marieke heeft haar job opgezegd om haar zoon te kunnen begeleiden. “Maar zonder Bednet zouden we nergens staan”, zegt ze. “Zo mooi dat dit systeem bestaat. Stel je voor dat Lias door zijn conditie geen onderwijs zou kunnen krijgen. Dan moet je op privé-onderwijs terugvallen. Dat is gewoonweg onbetaalbaar.” Lias zelf beseft het belang van Bednet. “Ik heb samen met mijn mama een nummer geschreven over mijn ziekte”, zegt hij trots. “En we organiseren op zondag 29 september het benefiet Muzieknootjes op Stap in de Brielpoort met een sneukeltocht. Op het einde zal ik daar mijn liedje zingen. Alle opbrengsten gaan naar Bednet en naar de pediatrie van AZ Sint-Vincentius in Deinze.”
Bednet in cijfers
• In 2023 verbond Bednet 1.477 kinderen en jongeren met hun klas. Een stijging van 18 % in vergelijking met 2022.
• Sinds de start van Bednet in 2007 maakte intussen al 41 % van alle scholen gebruik van Bednet. In 78 % van de gevallen gebeurde dat in het secundair onderwijs, in 20 % in het lager onderwijs en in 2 % in het kleuteronderwijs.
• In 66 % van de gevallen doet de school de aanvraag, in 27 % de ouders, in 4 % het CLB, in 2 % het ziekenhuis en in 1 % een andere partij.
• Bednet is volledig gratis voor leerling en school.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier