‘Blue Monday’ kleurt roze
Antwerpen Enkele decennia geleden wist een Amerikaanse marketinggoeroe de wereld wijs te maken dat de derde maandag van januari de meest deprimerende dag van het jaar was. En zo was ‘Blue Monday’ geboren. Maar Pink Ribbon, de nationale vzw die strijdt tegen kanker, wil hier verandering in brengen met Pink Monday.
Met Pink Monday, een evenement dat morgen voor de derde keer plaatsvindt, roept Pink Ribbon bedrijven en gemeentebesturen op om er een dag van steun en hoop van te maken. Vorig jaar waren er nog 53 deelnemers, dit jaar zijn dat er drie keer zoveel. “Eigenlijk willen we ruchtbaarheid en zichtbaarheid geven aan borstkanker op de werkvloer”, zegt woordvoerster Ruth Geysen. “We vragen bedrijven om hun logo die dag in het roze te zetten, en dit op sociale media te delen. Daarnaast roepen we deelnemers op om in het roze, of voorzien van een roze accent, naar het werk te komen en eventueel ook hun bureau roze te pimpen.” Bij Unique, een hr-dienstverlener met vestigingen over heel Vlaanderen, komt er een grote roze strik in de etalage van het Antwerpse hoofdkantoor, gaan de medewerkers in een roze outfit naar kantoor en kleurt de hele werkvloer roze. “Wij doen al jaren mee met de acties van Pink Ribbon”, zegt Tanja Piessens van Unique. “Vooral in oktober, tijdens de borstkankermaand, maar eigenlijk het hele jaar door, doen we mee aan alle mogelijke acties en werven we fondsen. Deze keer gaan we een Pink After Work organiseren. Vanaf half vijf tot half zeven krijgen alle werknemers van het hoofdkantoor gezonde snacks en mocktails en we nodigen al onze medewerkers uit om de Mammoquiz in te vullen. Die quiz toont hoeveel risico je loopt op een laattijdige ontdekking van borstkanker. Verder gaan we de lintjesverkoop stimuleren en T-shirts uit de collectie van Pink Ribbon bij CKS te koop aanbieden. Als je weet dat één op negen vrouwen in België ooit wordt geconfronteerd met borstkanker, dan begrijp je waarom we deze organisatie steunen.”
Evolutie
“Het is pas het derde jaar dat Pink Monday op Blue Monday plaatsvindt”, gaat Tanja Piessens verder. “Vroeger was Pink Monday de kick-off van de maand tegen borstkanker. Het was de dag om aan te kaarten dat de terugkeer naar de werkvloer na een lange afwezigheid door ziekte niet altijd eenvoudig is. Nu is het eerder de dag waarop borstkanker en de gevolgen ervan op de werkvloer binnen een bedrijf bespreekbaar worden gemaakt. We zijn nu eenmaal geen machines, we zijn mensen. En als sommigen onder ons getroffen worden door borstkanker of een andere ziekte, dan vinden wij het vanuit ons DNA belangrijk dat daar aandacht aan wordt geschonken”, klinkt het nog.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier