© Getty Images

Wat brengt 2025 ons?

Is er hoop op vrede in het Midden-Oosten? Wat betekent het nieuwe jaar voor onze portemonnee? En welke trends mogen we verwachten op het gebied van sociale media en reizen? Experten Rudi Vranckx, Stijn Baert, Nadja Desmet en Britta Baeke blikken vooruit op 2025.

Rudi Vranckx gaat officieel met pensioen: “Maar ik wil actief blijven om wat er in de wereld gebeurt te kunnen begrijpen en uit te leggen.” (foto Belga)
Rudi Vranckx gaat officieel met pensioen: “Maar ik wil actief blijven om wat er in de wereld gebeurt te kunnen begrijpen en uit te leggen.” (foto Belga) © Frank Abbeloos Frank Abbeloos

Met de oorlog in Gaza, de uitbreiding naar Libanon en de omwenteling in Syrië was de onrust in het Midden-Oosten dit jaar helemaal terug van nooit weggeweest. “Je merkt dat alles daar aan het veranderen is”, vertelt Rudi Vranckx. “Het komende jaar zal heel belangrijk zijn om te zien wie de machtshebbers zijn in de regio. Dat worden wellicht Israël en Saoedi-Arabië. Iran is de grote verliezer. Maar de echte verliezers zijn de Palestijnen en de Koerden. Het is hallucinant om te zien hoe de ontmenselijking in Gaza maar blijft doorgaan.”

“In Syrië is er voorlopig een sprankeltje hoop voor de mensen die uit de gevangenis komen. We zullen moeten afwachten of ze daar iets kunnen creëren waar iedereen zijn plaats vindt, christenen en moslims. Naast Syrië is ook Iran een onzekere factor. Hebben Israël en Trump daar nog plannen? De nieuwe Amerikaanse president heeft een grote invloed op de regio. Vraag is of hij de krachtlijnen van zijn vorige beleid nog verder zet. Zal hij zijn idee om Iran hard aan te pakken ook uitvoeren? Laat hij de Koerden vallen, die het vuile werk hebben gedaan in de strijd tegen IS? Trump zal willen aansturen op een akkoord in Israël, maar dat zal altijd ten koste van de Palestijnen zijn. Zal er voor hen nog plaats en een toekomst zijn?”

Rudi Vranckx gaat officieel met pensioen, maar ook in 2025 zullen we nog documentaires van zijn hand zien. “Ik wil actief blijven om wat er in de wereld gebeurt te kunnen begrijpen en uit te leggen.”

Expert sociale media Nadja Desmet: “Shoppen via sociale media wint aan belang”

Nadja Desmet: “Een trend die zich in 2025 zal verderzetten, is shoppen via de sociale media.” (foto Lesley Hoste)
Nadja Desmet: “Een trend die zich in 2025 zal verderzetten, is shoppen via de sociale media.” (foto Lesley Hoste) © LESLEY HOSTE

“In 2025 zal TikTok nog verder blijven groeien, het medium wordt ook steeds vaker als zoekmachine gebruikt”, zegt Nadja Desmet van Someflex. “Facebook blijft de grootste en is dus, in tegenstelling tot wat velen denken, niet voorbijgestreefd. X, het vroegere Twitter, moet rekening houden met nieuwe concurrenten zoals Bluesky, Threads of Mastodon. Een belangrijke trend voor volgend jaar is dat authentieke content steeds belangrijker wordt, zeker in de context van de opkomst van artificiële intelligentie. AI zal dankzij doorgedreven algoritmes ook helpen om je nog meer gepersonaliseerde posts te tonen op basis van je eigen interesses. Waar video’s maken en ondertitelen vroeger een hele klus was, wordt dit dankzij AI-toepassingen steeds eenvoudiger. Of AI zet een eenvoudige tekst meteen om in een video met beeld, spraak en muziek. Een trend die al begonnen is en zich in 2025 zal verderzetten, is wat men social commerce noemt, of shoppen via de sociale media. Veel meer mensen klikken via een post op Instagram of Facebook op de link van een webshop om daar een aankoop te doen.” Heeft Nadja Desmet tot slot nog een tip om in 2025 slimmer om te gaan met onze smartphone? “Je bewust zijn van het feit dat je veel tijd op je telefoon spendeert en dat die apps verslavend werken, is al een eerste stap. In het gezin kan je als ouder het goede voorbeeld geven door aan tafel ook zelf niet met je smartphone bezig te zijn. Zelf zet ik mijn telefoon geregeld op vliegtuigmodus.”

Professor arbeidseconomie Stijn Baert: “We móéten hopen op meer loon naar werk in 2025”

Stijn Baert: “Onze lonen zullen tussen begin en eind 2025 ongeveer 2 procent stijgen.” (foto Franky Verdickt)
Stijn Baert: “Onze lonen zullen tussen begin en eind 2025 ongeveer 2 procent stijgen.” (foto Franky Verdickt) © Franky Verdickt

“Zonder grote gebeurtenissen worden de prijsstijgingen in de supermarkt in 2025 terug doodsaai”, zegt Stijn Baert (UGent). “Dat wil zeggen: we gaan naar de meest normale inflatie die er is, namelijk 2 procent. Volgens het Planbureau zal zowat elke maand van 2025 ongeveer 2 procent duurder zijn qua kosten dan diezelfde maand in 2024. En dat is exact wat de Europese Centrale Bank wil. Het is met inflatie immers zoals met eten. Te veel is niet goed, want dan wordt ons spaargeld veel minder waard. Maar te weinig is ook niet goed, want dan gaan mensen aankopen uitstellen, valt de economie stil en zijn er ook minder werkkrachten nodig. Onze lonen zullen tussen begin en eind 2025 ongeveer 2 procent stijgen. Dat laat ons toe ongeveer hetzelfde te kunnen kopen als vroeger, maar ook niet meer dan dat.” Zowat alle partijen beloofden bij de verkiezingen dat ze werken meer zouden laten lonen. Mogen we daarop hopen in 2025? “We móéten (!) daarop hopen. Het is ons immers beloofd. In de gelekte supernota van Bart De Wever van augustus ging het om 9 miljard euro minder belastingen op arbeid. Dat zou de doorsnee werknemer een kleine 2.000 euro netto per jaar meer moeten laten overhouden. Maar laat de maatregelen om die 9 miljard bij elkaar te krijgen nu net datgene zijn waar men momenteel geen akkoord over vindt. Mijn vrees is dan ook dat die 2.000 euro netto erbij finaal misschien maar een paar honderd euro extra zal zijn, waardoor werken voor velen nog steeds amper meer loont dan een uitkering.”

Reisexperte Britta Baeke: “Azië zal in 2025 weer opleven als reisbestemming”

Britta Baeke: “Artificiële intelligentie wordt steeds vaker ingezet bij reizen.” (foto Jonathan Ramaël)
Britta Baeke: “Artificiële intelligentie wordt steeds vaker ingezet bij reizen.” (foto Jonathan Ramaël)

“Een opvallende reistrend voor 2025 is het feit dat mensen de natuur gaan opzoeken, weg van het drukke massatoerisme”, weet Britta Baeke. “Noorwegen is bijvoorbeeld heel populair, maar ook de Balkan, waar nog veel open plaats is, zoals in Albanië en Montenegro. In Afrika zoekt men die natuur vooral in Zuid-Afrika en Namibië. In 2025 zien we ook de heropleving van Azië als reisbestemming. Het continent herstelde veel trager na covid dan andere, maar we zien dat heel wat luchtvaartmaatschappijen nu hun rechtstreekse vluchten vanuit Brussel hervatten. Wat betreft het te besteden bedrag aan reizen, zien we twee uitersten. Enerzijds scoren budgetvakanties naar Tunesië of Egypte weer heel goed. Maar ook het segment van de luxevakanties groeit. Zo verkiezen steeds meer vakantiegangers om in businessclass te vliegen.”

Kiezen reizigers ook steeds vaker voor duurzame vakanties? “Dat blijft een moeilijk verhaal. Mensen willen wel duurzaam reizen, als dat niet meer kost, en daar wringt vaak het schoentje. Er zijn veel meer aanbiedingen met treinen, maar het probleem daar is dat je die vaak niet heel lang op voorhand kan boeken. Dat maakt het voor touroperators lastig om treinenreizen in een pakket te steken. Ook artificiële intelligentie wordt steeds vaker ingezet bij reizen. Jongeren gebruiken het bijvoorbeeld om leuke adresjes te vinden, maar ook de reissector zelf werkt op bestemmingen met AI-gestuurde applicaties die reizigers tips van specialisten bieden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier