Minister Crevits krijgt petitie tegen pesten overhandigd: “Schitterend initiatief van krant met zo’n bereik”
‘Wij willen een beter antipestbeleid.’ Dat is de boodschap die 2.680 lezers van onze zusterkrant Deze Week gaven door de petitie tegen pesten te ondertekenen. Vlaams Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V), die de handtekeningen overhandigd kreeg, belooft actie.
Naar aanleiding van de Vlaamse Week tegen Pesten bracht onze zusterkrant een dossier over pesten in Vlaanderen. In een interview was ‘pestdeskundige’ Gie Deboutte er van overtuigd dat er een beter antipestbeleid én een wettelijk kader nodig waren. Deze Week wou daarom een serieus signaal geven. De krant startte een online petitie tegen pesten en in een week tijd verzamelde het 2680 handtekeningen. Deze week werden die overhandigd aan minister Crevits. Ze sprak met lof over het initiatief. “Ik vind het schitterend dat een krant met zo’n bereik aandacht besteedt aan deze problematiek. Dit is ook voor mij een heel belangrijk aandachtspunt. Wij werken aan verschillende initiatieven om pesten effectiever tegen te gaan.”
De cijfers voor Vlaanderen zijn schrijnend: 1 op de 20 jongeren en 1 op de 10 werknemers voelt zich slachtoffer van pesten.
Dat klopt. En scholen kunnen het verschil maken. Je leert omgaan met andere mensen als je kind bent. Wat we zien in de cijfers, is dat het pestgedrag op scholen iets vermindert. Maar het aantal kinderen dat zich hardnekkig gepest voelt, blijft wel even groot. Dat is zeker zorgwekkend.
Specialist Gie Deboutte was in Deze Week scherp voor het beleid. Hij betreurt dat er geen wettelijk kader is.
Ik weet dat hij pleit voor de KiVa-methode (Fins antipestprogramma, red). Maar dat zal ik niet opleggen. Scholen moeten de vrijheid hebben om zelf een pestvrijklimaat te ontwikkelen. Dat betekent niet dat wij niets doen. Ik ben bijvoorbeeld de eerste die middelen vrijmaakt voor de Vlaamse scholierenkoepel voor opleidingen aan jongeren over omgaan met conflictsituaties, de zogenaamde conflixers. Ik vind het belangrijk dat jongeren zelf inzicht krijgen en weerbaar gemaakt worden. Twee: het welbevinden van leerlingen wordt een belangrijke parameter in het rapport van de scholeninspectie. Dat is vandaag niet het geval. Drie: ook leraren moeten gevoelig gemaakt worden voor de problematiek.
Deboutte vindt dat er in de lerarenopleiding te weinig aandacht is voor groepsdynamiek en conflictoplossing.
Op dat punt volg ik hem wel. In de kleuteropleidingen loopt nu het project ‘kleine kinderen, grote kansen’: leerkrachten in spe worden via kleine technieken vaardig gemaakt in het herkennen en erkennen van armoede. Een voorbeeld. Als je je kleuters vraagt de dag nadien een autootje mee te brengen, zal niet iedereen dat kunnen. Beter is: vraag je kleuters om iets mee te brengen dat te maken heeft met auto’s. Dat kan dan ook een tekening zijn. Zo hoeft niemand zich uitgesloten te voelen. En een vierde punt: 64 procent van onze basisscholen heeft een pest-actieplan. Ideaal zou zijn mocht elke school dat hebben. Dat gaat bijvoorbeeld over begeleiding, intern of extern, van leerlingen die gepest worden, én leerlingen die pesten. Het is belangrijk dat leerlingen weten dat ze ergens terecht kunnen.
Bent u ooit gepest?
Ik heb mij nooit gepest gevoeld. (aarzelend) Men riep op school wel vaak tomate crevits naar mij. Gelukkig had ik goede vriendinnen. Ik was weerbaar. Mijn beste vriendin zei: ‘als jij tomate bent, dan ben ik garnaal’. Was ik alleen, dan was dat misschien anders uitgedraaid.
En hebt u ooit gepest?
Laat het me zo zeggen: ik heb het sommige leerkrachten niet altijd makkelijk gemaakt. (lacht)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier