Opvallend: Een derde van de jongeren drinkt (te) veel onder sociale druk
BRUSSEL – Een op de drie (34 procent) Belgische jongeren tussen 18 en 24 jaar geeft aan dat ze onder sociale druk al meer alcohol hebben gedronken dan ze oorspronkelijk wilden. Groepsdruk blijkt een van de belangrijkste oorzaken van bingedrinken. De nieuwste sensibiliseringscampagne van Vinum Et Spiritus, de Belgische federatie van de sector wijn en gedistilleerde dranken, wil jongeren motiveren om ‘nee’ te zeggen tegen de sociale druk om alcohol te drinken.
Meer dan vier tot zes alcoholconsumpties drinken binnen een tijdspanne van twee uur met de bedoeling snel dronken te worden? Dan spreken we van bingedrinken. Uit onderzoek van Vinum Et Spiritus blijkt dat heel wat jongeren zich daar regelmatig aan bezondigen. Meer dan de helft (51 procent) deed de afgelopen maand minstens één keer aan bingedrinken. Elf procent doet het zelfs minstens één keer per week. Opvallend is dat vooral mannen zich laten beïnvloeden én anderen beïnvloeden. 41 procent van hen drinkt meer alcohol omdat hun vrienden hen aanmoedigen. Bij de vrouwen is dat slechts 29 procent. Omgekeerd zien we een gelijkaardige trend: 29 procent van de mannen spoort vrienden aan tot meer alcoholconsumpties, bij de vrouwen is dat maar 17 procent.
Groepsdruk
“De kern van problematische alcoholconsumptie ligt in vele gevallen niet bij de drinker zelf, maar wel bij de (vrienden)groep die aandringt op nog meer alcoholgebruik”, klinkt het bij Geert Van Lerberghe, Algemeen Directeur bij Vinum Et Spiritus. “Hoewel die groepsdruk vaak uit een goedbedoelde intentie komt om samen plezier te maken, moeten we hier waakzamer voor zijn. Met onze nieuwe videocampagne willen we jongeren via sociale media aansporen om respectvol om te gaan met zowel de eigen grenzen als die van een ander.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier