Opvallend meer museumpassen verkocht: “Kwakkelweer speelt een rol”
Slecht weer? Dan gaan we vaker naar musea. “We hebben dit jaar al 109.000 museumpassen verkocht ten opzichte van 86.000 in dezelfde periode vorig jaar”, meldt Erika T’Jaeckx, directeur van MuseumPASSmusées.
“Dat ligt in de lijn der verwachtingen, nadat we zo’n zes jaar geleden startten. In Nederland zijn museumpassen nog een pak populairder. Over heel 2023 hebben we 181.000 passen verkocht. Dit komt zeker niet alleen door het kwakkelweer, maar ook door onze steeds toenemende merkbekendheid en gerichte campagnes. Het aantal bezoeken is in 2023 bijna verdubbeld tot net geen miljoen. We schatten dat dit in 2024 nog veel meer zal zijn. Uit een econometrische studie in 2022 bleek ook dat mensen met een museumpas vier keer vaker een museum bezoeken.”
245 musea
Een museumpas kost 59 euro. “Voor deze prijs van nog geen twee pintjes of koffietjes per maand kan je een jaar lang genieten van 245 musea in het hele land: Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Dit is heus niet allemaal indoor, zo hoort ook de Plantentuin in Meise hierbij.”
Ook voor bioscopen is het kwakkelweer meer een zegen dan een vloek
In Cinema Albert in Dendermonde – dat al 110 jaar bestaat en daarmee de oudste van het land is – zien ze een stijging door het mindere weer. “Wij zagen in het eerste kwart van de zomervakantie alvast zowat 35 procent meer bezoekers dan vorig jaar. Dat heeft deels te maken met het kwakkelende weer maar vooral met de film Inside Out 2 die jong en oud aanspreekt”, weet Philip Cleynens (50) van Cinema Albert.
Patrick Debaets (63) van Sfinx Cinema in Gent ziet dezelfde tendensen. “Het weer speelt zeker een rol. De weerapps houden we heel vaak in de gaten”, lacht Patrick. “Cinema blijft een van de beste en goedkoopste alternatieven als activiteit bij minder weer. Nog belangrijker is het product dat je aanbiedt. De zomer van vorig jaar met Oppenheimer en Barbie was alleszins een voltreffer.” (API)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier