Recordaantal oproepen bij Tele-Onthaal: “Als psychologen kampen met ellenlange wachtlijsten, dan merken wij dat ook.”

Corona hakt er bij veel mensen zwaar in, dat bewijzen ook de jaarcijfers van Tele-Onthaal. De hulplijn beantwoordde 139.000 oproepen in 2020, het equivalent van zes keer een uitverkocht Sportpaleis. “Als psychologen kampen met ellenlange wachtlijsten, dan merken wij dat ook.”

door Nikita Vindevogel

Nooit eerder in zijn geschiedenis werd Tele-Onthaal zo vaak geraadpleegd als in het coronajaar 2020. De behoefte aan een luisterend oor was voor veel mensen gigantisch. De hulplijn ontving een kleine 120.000 telefoontjes en een kleine 20.000 chatoproepen, alles samen 381 oproepen per dag. “Opvallend is de toenemende populariteit van de chat, vooral bij jongeren. Als we de lijnen openen, zijn ze in een mum van tijd allemaal bezet. Daarom zullen we hier in de toekomst extra op inzetten”, zegt Jennifer Pots, woordvoerder van Tele-Onthaal.

In een kwart van alle oproepen in 2020 kwam corona expliciet naar voor. Relaties blijven het meest besproken thema, gevolgd door gezondheid en eenzaamheid. “Het jongleren tussen verschillende rollen op dezelfde plek – in ons kot – had een invloed op de draagkracht van gezinnen, partners, buren en collega’s. We zagen in 2020 ook de angst om ziek te worden evolueren naar de angst om het niet meer te kunnen volhouden. Net voor het einde van het jaar staken gelatenheid en moedeloosheid de kop op. Oproepers die het dreigden op te geven omdat ze geen perspectief meer zagen.”

We zagen in 2020 de angst om ziek te worden evolueren naar de angst om het niet meer te kunnen volhouden.

Doelgroep

Opvallend is dat nog altijd veel minder jongens en mannen contact opnemen met Tele-Onthaal. “Mannen praten minder makkelijk over hun gevoelens, wordt weleens gezegd. Dat is een cliché dat wij alleen maar bevestigd zien. Het verschil is echt groot. Aan de telefoon is 65% een vrouw, aan de chat loopt dat aantal op tot 76 %. Je kan hen niet forceren om te praten, maar er is werk aan de winkel. Opvallend is ook dat de mannen die ons contacteerden vooral over eenzaamheid spraken. Een vrouw zal sneller eens een vriendin bellen om over haar problemen te praten, ook dat is een soort van tele-onthaal.” Pots benadrukt dat je niet bang hoeft te zijn om contact op te nemen met de hulplijn. “Je belt anoniem en er wordt geen dossier opgemaakt. Onze vrijwilligers kunnen echt wel helpen. Onze hulplijn is een van de meest laagdrempelige manieren om te leren praten over je problemen.”

Crisis niet voorbij

Tele-Onthaal merkt ook in de eerste maanden van 2021 dat de crisis blijft aanhouden. “Veel mensen hebben zorgen, groot en klein. Dat de psychologen met ellenlange wachtlijsten kampen, merken wij ook aan onze lijn. Let wel, wij kunnen hen niet vervangen, maar we bieden wel 24 uur per dag een vangnet.” Pots ziet de situatie niet meteen verbeteren. “Als morgen iedereen gevaccineerd is, dan zijn de problemen jammer genoeg niet van de baan. Zo’n crisis kruipt niet in de koude kleren. Stevenen we nu allemaal af op een depressie? Natuurlijk niet, maar de littekens die er al zijn, doen tijdens corona extra pijn. Daar moeten we extra waakzaam voor blijven.”

Wil je jouw verhaal kwijt of heb je hulp nodig? Bel anoniem en gratis naar 106 (24/7) of chat via www.tele-onthaal.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier