Vastgoedtip op zondag: Waarom een vastgoedmakelaar inschakelen voor verhuur?
Daniel Buschman is voorzitter van de Confederatie van Immobiliënberoepen (CIB Vlaanderen). Geen dag gaat voorbij of hij ervaart hoe belangrijk de baksteen voor de Vlaming is. Regelmatig krijg je zijn tips over kopen en verkopen, huren en verhuren en het leven in een mede-eigendom.
Wat als je je woning wil verhuren? Moet je daarvoor een vastgoedmakelaar inschakelen of kan je ook zelf het heft in handen nemen? Met de almaar toenemende verplichtingen doen meer en meer verhuurders alvast een beroep op een vastgoedmakelaar om een geschikte huurder te vinden. En daarvoor krijgen ze heel wat dienstverlening in de plaats.
1. Attesten en certificaten
De vastgoedmakelaar zal bij de verhuurbemiddeling moeten controleren of de huurwoning voldoet aan de minimale kwaliteitsnormen. Zo zorgt de vastgoedmakelaar onder meer ook voor de nodige (verplichte) info, attesten en certificaten. Denken we maar aan het energieprestatiecertificaat, een eventueel conformiteitsattest, de vermelding of het onroerend goed al dan niet beschermd is of stedenbouwkundige inlichtingen (als je verhuurt voor meer dan negen jaar), … Daarnaast moeten bij het voeren van publiciteit de huurprijs en de huurlasten duidelijk vermeld worden.
2. Solvabiliteit checken en andere administratieve taken
De vastgoedmakelaar checkt ook de solvabiliteit van de kandidaat-huurders, gaat na of de huurwaarborg in orde is en stelt een plaatsbeschrijving op. Tegelijk neemt hij de registratie van het huurcontract op zich, regelt hij de overname van de nutsvoorzieningen en de opname van de meterstanden.
3. BIV-erkend
Nog een tip: check of de makelaar met wie je in zee gaat een erkenning heeft van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV).
www.cib.be of contacteer je CIB-makelaar
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier