72% van de bevraagden voelt zich immers slecht als iemand tegen hen klaagt. © Getty

30 Dagen Zonder Klagen-campagne van start gegaan: zo word je positiever op de werkvloer

Het werk is dé plek bij uitstek waar het meest geklaagd wordt. Dat blijkt uit de klaagbarometer van het initiatief 30 Dagen Zonder Klagen. Daarom focust klaagcoach Isabelle Gonnissen in de nieuwe 30 Dagen Zonder Klagen-campagne op klagen op de werkvloer. En vooral het oplossen ervan. De campagne gaat traditiegetrouw van start op de meest klagerige dag van het jaar: Blue Monday, dit jaar vandaag, 20 januari.

Heb jij ook wel eens last van klagers op het werk? Dan ben je niet alleen want bijna 1 op 2 Vlamingen kampt met brompotten op kantoor. Wil je daar wat aan doen? Dan zijn dit alvast 7 supertips om geklaag op de werkplek op te lossen en in te zetten op meer positiviteit.

Maar liefst 80% van de 1.300 Vlamingen die de vragenlijst van de klaagbarometer invulden, gaven aan veel klagers in hun omgeving te hebben. En dat kan wel wat impact hebben op de werksfeer. 72% van de bevraagden voelt zich immers slecht als iemand tegen hen klaagt. Bovendien lucht klagen niet op: 57% van de mensen voelt zich niet beter na het klagen. Het grootste deel (bijna 50% ) van de bevraagden stelt dat de meeste klagers zich op de werkvloer bevinden. Daarom wil klaagcoach Isabelle Gonnissen dit jaar specifiek klagen op de werkvloer aanpakken. Dit zijn alvast 7 supertips die de klaagcoach heeft uitgewerkt om ook jouw werkplek klaagvrij te maken.

1. Wees een positivo

Stoppen met klagen stelt je in staat om te focussen op wat écht belangrijk is, om te kiezen voor een open en positieve houding en om bewust constructieve gesprekken aan te gaan met je medemens (lees: jouw collega’s) en zo een mogelijke klaagcultuur aan te pakken.

2. Herken problemen

Start een gesprek met empathische openingszinnen zoals: “Ik merk dat je ergens mee zit. Wil je daarover praten?” of “Ik begrijp dat dit frustrerend voor je moet zijn.” Dankzij deze zinnen kan de klager zich openstellen voor een gesprek.

3. Ga op onderzoek uit

Stel open vragen om de dieperliggende oorzaak van de klacht te begrijpen. Zoals: “Kun je wat meer vertellen over wat je dwarszit?” of “Wat maakt dit zo lastig voor je?”

4. Mik naar oplossingen

Het doel is om samen te zoeken naar een haalbare oplossing. “Wat denk je dat we kunnen doen om dit te verbeteren?” of “Hoe kunnen we je workload beter verdelen of plannen?”

5. Zorg voor aanmoediging

Geef positieve feedback: “Ik waardeer hoe je dit hebt aangekaart en meedenkt over oplossingen.”

6. Blijf het proces opvolgen

Vraag regelmatig hoe het gaat. Zo toon je betrokkenheid en bouw je vertrouwen op. Het correct aanpakken van klagende medewerkers helpt niet alleen bij het oplossen van problemen, maar creëert ook een cultuur van vertrouwen, verantwoordelijkheid en groei.

7. Klagen kost energie

Klaagzangen beperken niet enkel de mogelijkheden van de klager, maar ook die van de collega’s. Ze verhelpen is dus een must.


Wil jezelf inzicht krijgen in jouw klaaggedrag en de nodige tips krijgen? Doe dan de test via de klaagbarometer op www.kiespositief.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier