“Onze designs moeten in de eerste plaats door de kinderen, maar ook door de ouders gesmaakt worden”, vertelt Margaux Verbist. © gf

Waarom Margaux zo graag gaat werken: “Alles draait rond oneindige verbeelding”

Geïnspireerd door de eindeloze verbeeldingskracht van kinderen, dat is het uitgangspunt van het uitgebreide assortiment van Trixie. Ik ontmoet Margaux Verbist tussen knuffels, speelgoed, rugzakjes en drinkflessen. Als head of design is creativiteit het kernwoord van haar job.

Wat heb je gestudeerd en waarom?

“Ik studeerde productontwikkeling in Antwerpen. Dat is een brede richting waarbij creativiteit centraal staat. Van marktonderzoek tot het ontwikkelen van een product. Ik kom uit een creatief nest – mijn ouders zijn architecten – dus het leek me de perfecte richting om me verder in te ontplooien.”

Hoe ben je bij Trixie terechtgekomen?

“Na mijn studies werd ik op de website Creativeskills, een jobplatform gericht op creatieve professionals, getriggerd door een vacature van Trixie. Ze waren op zoek naar een creatieve duizendpoot. Trixie bestond toen vijf jaar. Ik mocht het hele creatieve proces in handen nemen. Van fotoshoots, over het product ontwikkelen en verpakkingen tot de socialemediacampagnes.”

Wat houdt je huidige job in?

“Intussen is het bedrijf enorm gegroeid. Van vier mensen in dienst elf jaar geleden tot een veertigtal nu. Sinds een jaar ben ik head of design. Ik leid dus het creatieve team. Het hele ontwerpproces, van schets tot finaal product, gebeurt intern. Hierbij houd ik goed in de gaten dat elk product dat we ontwerpen in lijn ligt met onze Trixie-waarden. Trixie is een merk waarin alles draait rond oneindige verbeelding. Onze designs moeten in de eerste plaats door de kinderen, maar ook door de ouders gesmaakt worden. Verder werk ik ook de toekomstvisie mee uit, het meer strategische luik van mijn job dus.”

Hoe zou je jezelf omschrijven als leidinggevende?

“Ik vind het belangrijk dat mensen plezier beleven aan hun job en zet hier ook volop op in. We hebben het acroniem crowd om de medewerkers te beschrijven en dat houd ik altijd in mijn achterhoofd. In crowd staat de c voor creativiteit, de r voor respect, de o voor open minded, de w voor work-life balance en de d voor drive.”

Over welke eigenschappen beschik je om je job goed te doen?

“Ik heb verbeelding en creativiteit, ben positief ingesteld, kan begripvol omgaan met iedereen en ben al elf jaar gepassioneerd het Trixie-verhaal mee aan het uitschrijven.”

Wat zijn de mijlpalen in je carrière?

“Dat zijn er ondertussen al wel wat! De eerste design-collega verwelkomen in het bedrijf is er zeker eentje van. Ook het ontdekken van eigen designs in de winkels en op de school van mijn kinderen was een bijzondere stap. Niet lang daarna kwam ik Trixie-producten tegen in winkels op reis en nu verschijnen er beelden van over de hele wereld. De overstap naar de leidinggevende functie past ook in dit rijtje. De meest recente mijlpaal is de verhuis naar ons nieuw kantoor, het Trixie Treehouse, waar we nog meer ruimte hebben om onze creaties tot leven te laten komen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier