Met de wind in de zeilen: op zeilcruise op de Middellandse Zee

Geen kwaad woord over megacruiseboten met 6.000 passagiers en meer aan boord, maar voor wie liever houdt van de ouderwetse sensatie van een echt zeilschip is een zeilcruise een must. Wij schepen in in de Star Clipper, een vinnige viermaster die met haar strakke vormgeving een lust voor het oog is. Eenmaal op volle zee transformeert de viermaster tot een gracieuze klassedame die met bolle zeilen sierlijk door de golven klieft. Men zou er zowaar lyrisch van worden.

Door Igor Vandenberghe

Malaga is de vertrekhaven van dienst voor mijn vijfdaagse minicruise op de Middellandse Zee. Al vaart het schip bijna zonder mij uit. De reden: een sterk verlate vlucht, die mijn zenuwen fors in het rood jaagt. Vandaar de simpele raad: boek een extra nacht in je vertrekhaven, voorafgaande aan het inschepen, zodat je niet bezweet en gestresseerd hoeft in te schepen. En, onder ons gezegd en gezwegen: Malaga is een zeer aangename stad om een extra dag ter plaatse te vertoeven.

Gelukkig, eenmaal aan boord vallen gelukkig alle zenuwen van mij af, want behulpzaam personeel leidt mij meteen naar mijn cabine, terwijl de purser met een kwinkslag alle formaliteiten afhandelt. Na een verkwikkende douche zie ik door mijn patrijspoort hoe het schip zich langzaam losmaakt van de kade, op naar een volgende bestemming. Oef!

Motril, of all places

Die bestemming is Motril, in een ver verleden de sterfplaats van wijlen koning Boudewijn. Ondertussen verken ik de volgende ochtend met een mok koffie in de hand de viermaster. Die zet er ondertussen stevig de vaart in, waarbij het schip al zeilend in volle ornaat de kustlijn afvaart. Aan boord valt er ondertussen veel te verkennen, want de Star Clipper is 115 meter lang. Er zijn een 80-tal kajuiten, snel omgerekend goed voor een goede 160 passagiers.

Ik ontdek al snel dat een zeilschip serieus verschilt van een megacruiseboot. De kajuiten zijn kleiner en eerder praktisch dan luxueus ingevuld. Hier geen panoramische ramen of een balkon. Hindert dit? Totaal niet, want het plezier om te cruisen met een authentiek houten cruiseschip doet je hart nog geen klein beetje in overslag gaan. Weinig kans op verveling aan dek, met matrozen die voortdurend in de weer zijn met het strijken of het hijsen van de zeilen.

Ik nestel me met een boek op een schaduwrijk plekje, en sla met één oog het reilen en zeilen aan boord gade. Kort na de middag varen we de haven van Motril binnen. Die blijkt zich op een vijftal kilometer van het centrum te bevinden, waardoor we met een shuttlebus naar het centrum worden gevoerd. Over Motril kan ik kort zijn: het centrum is charmant, al heb ik het in een goed uur volledig belopen. Dus wenkt een terras.

Ik waag me zowaar aan een klimsessie in één van de vier masten. Tot halfweg, gekker moet het ook niet worden

Yoga op het dek

Halfweg mijn minicruise staat er zowaar een ‘dag op zee’ ingepland. Had ik vooraf bedenkingen bij die dag, variërend van ‘ik ga me vervelen’ tot ‘hoe kan ik mijn dag nuttig invullen?’, dan blijkt al snel: van verveling is er totaal geen sprake. Een dag voor jezelf, zonder wifi of smartphone en waarin niks echt moet: zalig gewoon. Ondertussen wen ik snel aan het kabbelende ritme van de dagen hier: een vroege kop koffie bij het ochtendkrieken, en passant een praatje slaan met een aantal buitenlandse ‘nieuwe vrienden’. Amerikanen, Australiërs en Canadezen, … Het passagiersbestand aan boord bestaat uit een mix van nationaliteiten. Leuk meegenomen. En Amerikanen zijn altijd in voor een babbel met een vreemdeling. Van lezen komt niet veel in huis. Vooral niet als ik mij tot mijn eigen verbazing laat verleiden tot een yogasessie. En halfweg de ochtend waag ik me zowaar – onder begeleiding – aan een klimsessie in één van de vier masten van de Star Clipper. Weliswaar tot halfweg, want gekker moet het ook niet worden. Daar bevindt zich een platform, vanwaar men verzekerd is van een weids panoramisch zicht over het volledig zeilschip. Kippenvel gegarandeerd. Ik heb al voor minder een aperitief verdiend.

Na de lunch trekt het verteluurtje van de kapitein veel volk. Die ontpopt zich als een rasechte entertainer met tal van leuke anekdotes ‘De zwaarste storm ooit meegemaakt? De reactie van mijn vrouw toen ik drie dagen te laat thuis arriveerde’ en andere vermakelijke fait divers.

Cartagena, dé verrassing van de dag

Als Spanje-adept is de havenstad Cartagena mij toch totaal onbekend. Eenmaal aangemeerd deze keer pal in het centrum blijkt Cartagena zich tijdens mijn verkenningstocht te ontpoppen als hét snoepje van de week. Deze historische havenstad is mits wat fantasie te omschrijven als één openluchttheater vol verwijzingen naar vroegere overheersers als de Romeinen en de Moren. Ik kom tijd te kort om al dat schoons te ontdekken, en beperk me tot de highlights, zoals het Romeins Theater, het Castillo de la Concepción en de kathedraal van Cartagena. Nadien pik ik op één van de vele bruisende stadspleintjes nog een gevarieerde tapaslunch mee. Hier had ik gerust nog wat langer kunnen vertoeven. Maar daar wacht al Ibiza.

Shiny happy people

Bij het ontwaken de volgende ochtend, besef ik direct: mijn cruise zit er bijna op. Vandaar dat ik me vlug aan dek begeef, om voluit te genieten van mijn laatste uren aan boord. Via de kustlijn van Formentera komen we rond de middag in de haven van Ibiza aan. Omdat ik een late terugvlucht heb geboekt, heb ik nog de hele namiddag de tijd om het historische, oude stadsgedeelte de Dalt Vila van Ibiza-stad te bezoeken. Dat is gebouwd op een heuvel, en bestaat uit een aangenaam kluwen van straten, stegen, middeleeuwse palacios en gezellige stadspleintjes. De Dalt Vila is Unesco Werelderfgoed en dateert uit de 16de eeuw. Kortom: we eindigen in schoonheid. Meer moet dat soms niet zijn.

Praktische info

Wij reisden met Star Clippers van Malaga naar Ibiza.

Prijzen vanaf 2.035 euro voor een 7-nachten cruise in categorie 6 (binnenkajuit), exclusief havenbelastingen, fooien, dranken, vluchten en transfers. Of: 2.480 euro per persoon voor een 7-nachten cruise in categorie 4 (buitenkajuit), exclusief havenbelastingen, fooien, dranken, vluchten en transfers.

De Star Clipper vaart deze zomer in het gebied tussen de Franse Rivièra en Civitavecchia (Rome), met Corsica als hoofdbestemming, aangevuld met enkele mediterraanse toppers.

Meer informatie op: www.starclippers.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier