Om naar uit te kijken: dit zijn de nieuwste trends in reizen
Ons leven speelt zich niet langer af om en bij de kerktoren, en zelfs tijdens een lockdown staan we in verbinding met de rest van de wereld. Internet kent geen grenzen en met de smartphone in de hand komen we overal. Nieuwe ontwikkelingen hebben uiteraard een invloed op ons gedrag en dat uit zich volgens het ‘trendrapport toerisme 2021’ in een aantal nieuwe trends. Om naar uit te kijken zodra we weer veilig kunnen reizen!
De studie ‘Megatrends 20’s’ van Toerisme Vlaanderen (samen met veranderingspsycholoog en trendanalist Herman Konings – Pocket Marketing/nXt), is gebaseerd op 10 megatrends die bepalen hoe we in de nabije toekomst onze vakantie zullen doorbrengen. Deze 5 trends vinden wij best wel interessant.
Trend 1: vloeibare identiteit en progressieve ouders
Wij kiezen zelf wie we willen zijn! En onze identiteit varieert naargelang de context waarin we zitten. Babyblauw en babyroze zijn passé, onze kids worden niet meer opgevoed volgens een klassiek rollenpatroon.
Als ouders willen we beide carrière maken en tegelijkertijd willen we de kinderen een warm nest bieden in een stimulerende omgeving. Door onze (te) drukke levensstijl kiezen we voor een ontspannende vakantie, maar we gaan ook op zoek naar avontuur. Rondreizen in verre oorden met het hele gezin zijn leerrijk voor de ganse familie.
Partners die even willen ontsnappen aan de drukte van het gezinsleven kunnen voortaan met een gerust hart alleen op reis. Een solotrip is ideaal om de dagelijkse sleur even achter te laten.
Trend 2: individualisering
Wij stellen onze keuzevrijheid echt op prijs. Als we een vakantie plannen, verwachten wij een programma dat aan onze persoonlijke eisen voldoet. Tijdens onze vakantie willen we investeren in ons lichamelijk en mentaal welbevinden.
Wellness en Selfness (wellness voor je geest) zijn evenwaardig. Mentale coachingsessies, lange wandelingen in de natuur of meehelpen met een humanitair project kan deze verwachtingen inlossen. Wil je een diepere band opbouwen met je gezin, dan kan je bijvoorbeeld een tijdje bij een Mongoolse nomadenfamilie verblijven.
Daarnaast kunnen we gemakkelijk de wereld aanpassen aan onze individuele voorkeuren. Op basis van ons surfgedrag worden heel wat gegevens opgeslagen die resulteren in gepersonaliseerde zoekresultaten. Deze hyperindividualisatie maakt bijvoorbeeld dat reisbureaus vakanties kunnen aanbieden op basis van je genetische voorgeschiedenis. Je treedt letterlijk in de voetsporen van je voorouders en je komt op de plekken waar zij ooit leefden.
Trend 3: (mentale) gezondheid
Veerkracht is zeker een ‘hot item’ tijdens deze coronacrisis. Op sociale media is alles rozengeur en maneschijn, maar achter die muur zit vaak angst en onzekerheid. Tijdens je vakantie werken aan je veerkracht kan zowel voor kinderen als voor volwassenen. Er zijn sportkampen waar mentale weerbaarheidstraining dagelijkse kost zijn, naast de sport- en spelactiviteiten.
Trend 4: kennis
Kennis is macht, maar slimmer worden kan ook op een creatieve manier! Edutainment (education en entertainment) en gamification (spelend leren) doen hun intrede in de toeristische sector. We kiezen bij voorkeur vakantiebestemmingen die ons iets kunnen bijleren.
Ben je geïnteresseerd in de Spaanse cultuur, dan kun je in Andalusië genieten van een flamencovakantie. Schattenjachten en wandelzoektochten zijn dan weer een speelse manier om de achterbuurtjes van een stad te ontdekken.
Trend 5: slow culture
De grenzen tussen vrije tijd en werk vervagen. We zijn permanent te bereiken. Daarom zoeken we vaker naar manieren om trager te leven. Slow tourism is een nieuwe manier om te ontstressen. Wij draaien de knop om en zijn niet langer toeristen maar eerder gasten die op een bewuste manier de lokale geschiedenis en cultuur willen opnemen.
Zijn je zintuigen geprikkeld? In het Trendrapport Toerisme en maatschappelijke veranderingen vind je tal van praktijkvoorbeelden van organisaties die inspelen op deze nieuwste trends.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier