Slow cruisen langs de Kroatische kustlijn
Met zijn vele pittoreske eilanden, zijn kunsthistorische steden, zijn hippe badplaatsen, zijn turquoise water en zijn groene setting wordt de Kroatische kustlijn door kenners omschreven als één van de mooiste van de Middellandse Zee. Ik kan het alleen maar bevestigen na een slow cruise langs de Adriatische kust. Mijn vervoermiddel: de Adriatic Blue van Rivages du Monde, een kleinschalig yacht met plaats voor 18 cabines en maximum 36 passagiers.
Een kleine cruiseboot heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen. Verwacht niet de luxe, de culinaire geneugtes of het uitgebreid entertainmentaanbod van grootschalige megacruiseboten van een paar duizend passagiers. Weinig erg; in de plaats krijg je veel authenticiteit en een bijwijlen familiaal concept dat best weet te bekoren. In tegenstelling tot de megacruiseboten vaart de Adriatic Blue enkel overdag, ‘s nachts ligt het schip ergens aan de kade aangemeerd. Dat laatste biedt dan weer mogelijkheden om de avond eventueel aan wal door te brengen. Omwille van de beperkte diepgang kunnen cruiseboten als de Adriatic Blue ook gemakkelijk kleine haventjes binnenvaren. Maar helaas heeft ieder voordeel ook zijn nadeel. Daarover straks meer.
Een vleugje Game of Thrones
Een bekentenis vooraf: ik heb een zware crush op Dubrovnik. En laat Dubrovnik nu net de vertrekhaven van dienst zijn voor mijn slow cruise. Met zijn dikke vestingmuren, zijn vele nauwe straatjes en zijn stijlvolle pracht en glorie, waan ik me de ene keer in een Game of Thrones-sequens en de andere keer in een stijlvolle Italiaanse film. In de 15de en 16de eeuw waren Dubrovnik en Venetië concurrenten als vrije zeestaten, dit nadat de Venetianen hier ruim anderhalve eeuw de scepter zwaaiden. En over Game of Thrones gesproken: een pak scènes uit die serie werden in Dubrovnik geschoten. Voor mij was het dan ook fijn dat we pas in de voormiddag van dag 3 het ruime sop kozen: zo had ik ruim de tijd om Dubrovnik opnieuw te verkennen. Een tip: trek vroeg in de ochtend naar de oude stad. Ik deed dat en kon ze bijna alleen door de ontwakende stad struinen. Heerlijk. Want weet, Dubrovnik kan soms superdruk zijn. Vooral wanneer een paar megacruiseboten hun lading toeristen voor enkele uren op Dubrovnik loslaten.
Op dag 3 laten we de stad achter ons en kiezen we het ruime sop. We varen richting Sipan en Korcula. Met een lengte van 50 kilometer is Korcula een van de grootste eilanden van Kroatië. Meer nog: volgens de legende is Marco Polo hier geboren. Weet, in die tijd de 13de eeuw – stond de regio rond Dubrovnik onder Venetiaans bewind. Korcula-stad is een van de mooiste steden aan de Kroatische kust en wordt ook wel eens klein Dubrovnik genoemd. Een gelijkenis die best opgaat: een ligging aan het water, een ommuurde binnenstad en veel pittoreske straten en stegen. De ideale setting voor mij om ‘s avonds enkele wijnbars in de binnenstad te verkennen.
“Een yacht zoals de Adriatic Blue brengt je terug naar de essentie van het cruisen”
De volgende dag staat nog een eiland op het programma: keuze genoeg overigens, want Kroatië zou zo’n duizend eilanden bezitten. Maar wij trekken naar Hvar. Het eiland is hip, levendig en een van de favoriete bestemmingen van de internationale jetset. Hvar-stad wordt trouwens ook wel eens het Ibiza van Kroatië genoemd. Ik sta te popelen om een vleugje glamour te proeven, maar driewerf helaas. Een felle storm doet de kapitein afzien van de haven van Hvar, waardoor we vanuit Korcula direct richting Split varen. Doodjammer, maar veiligheid voor alles.
Pittoreske havens
Bovendien is Split absoluut geen straf. Deze drukke havenstad is na de hoofdstad Zagreb de grootste stad van Kroatië. We meren aan in de nabijheid van het centrum, waarna ik me bij de groep aansluit en met een lokale gids langs de Riva, de zeepromenade van Split, slenter. De Riva is de place m’as-tu vu van Split. De terrasjes zitten tsjokvol. Wij bezoeken ook de Romeinse binnenstad, eigenlijk een vroeger keizerlijk paleis uit de derde eeuw na Christus, nu omgevormd tot een broeierige stadswijk. Dit uitgestrekte paleis vol binnenkoeren, pleinen, nauwe straatjes en doorgangen is het enige Romeinse bouwwerk ter wereld dat nog bewoond wordt.
En meteen is de toon gezet. Na Split meren we ook nog aan in Trogir, Sibenik, Zadar, Rab-stad en finaal in Krk-stad. Allemaal havensteden met een middeleeuws centrum die moeiteloos mijn hart sneller laten kloppen. Op uitzondering van Zadar zijn het ook allemaal cruisestops die enkel toegankelijk zijn voor kleinschalige cruiseboten en privéjachten. Ik heb niks tegen megacruiseboten – want die hebben een andere insteek – maar een yacht als de Adriatic Blue brengt je terug naar de essentie van het cruisen: aanmeren in pittoreske haventjes, waarna je op eigen houtje, of met een gids, al wandelend de stad verkent. Niks hoeft, alles kan. Zo bedankte ik meestal voor een gegidste tour, gewoon omdat ik me vooraf wat ingelezen had en de stad liever op eigen ritme ontdekte. Maar dit betekent ook dat je soms de bluts met de buil moet nemen. Zoals een vaarroute die onderhevig is aan de wisselende weersomstandigheden. En tijdens mijn cruise zorgt het onverwachte slechte weer er ook voor dat een aantal excursies die ik wel geboekt had, letterlijk in het water gevallen zijn. Maar niet getreurd, ik kies er dan maar voor om de baai van Split met een fiets te verkennen. En zo heeft ieder nadeel ook zijn voordeel.
Praktische info
We maakten deze reis op uitnodiging van Rivages du Monde. Deze begeleide cruise duurt 10 dagen, met vertrek vanuit Brussel richting Dubrovnik.
Aan boord en tijdens de volledige reis is er Nederlandstalige begeleiding.
De cruise zelf is uitgestippeld tussen Dubrovnik en Zadar. Vanuit Zadar gaat het richting Zagreb, vanwaar terug richting Brussel wordt gevlogen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier