SUZUKI VITARA S: een eigentijds vormgegeven SUV
Al van bij zijn lancering in 1988 werd de Suzuki Vitara geprezen om zijn stadsgericht design, zijn comfortabel rijgedrag en last but not least om zijn voortreffelijke terreineigenschappen. Ruim een kwarteeuw na het debuut van de eerste Vitara-generatie reïncarneerde de constructeur in 2014 de Vitara als een eigentijds vormgegeven suv.
Kenmerkend voor Vitara-koetswerk zijn naast het 5 sleuven tellende én door full led-koplampen geflankeerde radiatorrooster al evenzeer de schelpvormige motorkap, de voorbumper met omgekeerd trapezium-design, de naar achteren aflopende daklijn evenals de luchthappers in de flanken van de motorkap. Recentelijk werd het Suzuki Vitara-gamma uitgebreid met een dynamischer versie: de Vitara S(Sport) Van bij de eerste ontwikkelingsfase stonden bij deze uitvoering personalisatiemogelijkheden centraal. Zo is er keuze uit maar liefst 15 koetswerkkleuren evenals uit talrijke bicolor-versies. Naar wens zijn bovendien zowel het radiatorrooster als de wielkastbekleding in een witte of zwarte kleur leverbaar.Daarnaast kan de klant de on-en off-roadvaardigheden van deze suv nog accentueren middels 2 accessoirepacks(Urban en Rugged).
Glazen dak
Het interieur heeft een specifieke afwerking met o.m. een zetelbekleding van kunstleder en suède, een materiaal waarmee ook de portierpanelen bekleed zijn. Voorts zijn de veel steun biedende, zij het niet traploos verstelbare voorzetels, het in hoogte en diepte regelbare leren stuur evenals de balg van de versnellingspook voorzien van rode, contrasterende stiksels. Daarnaast zijn ook de ringen rond de wijzerplaten en de ventilatiemonden “rood” uitgevoerd. Het audiosysteem heeft een aanraakscherm van 7”, terwijl de driedimensionele navigatiekaart het onderscheiden van herkenningspunten vergemakkelijkt. Het systeem biedt overigens ook de mogelijkheid smartphone-apps te gebruiken tijdens het rijden.Van huis uit is de Vitara S bovendien al voorzien van zowel een adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera, privacy glass evenals van parkeersensoren rondom.
Naar het voorbeeld van de SX4-S-Cross is ook de Vitara S voorzien van een glazen dak met 2 afzonderlijk openschuivende panelen. Dit dak strekt zich uit over de voor-en achterzetels en draagt bij tot de serene sfeer aan boord. Met het dak dicht bestrijken de glazen panelen een lengte van 1.000 mm. Met geopend dak bedraagt de lengte van de opening 560 mm, zijnde één van de beste waarden in zijn segment.
Gloednieuwe 1.4 Turbo-benzinemotor
De nieuwste Suzuki Vitara is alsnog verkrijgbaar met 2 viercilinder- benzinemotoren: een 88 kW/120 pk rijke 1.6 liter evenals een 103 kW/140 pk sterke 1.4 Turbo “Boosterjet”-krachtbron. Eerstgenoemde kennen we al van de S-Cross en koppelt een verlaagde interne wrijving aan lichtere motorcomponenten. Dit alles resulteert in een soepele motorkarakteristiek én een laag verbruik. De in onze contreien nog steeds geliefde 1.6 liter oliestoker maakt o.m. gebruik van een turbo met variabele geometrie, hetgeen zowel de kracht-en koppelontplooiing als het verbruik en de bijgevolg ook de uitstoot ten goede komt.Recentelijk reden we de Suzuki Vitara S 4WD met in het vooronder een gloednieuwe 1.4 liter turbo-benzinemotor. Deze direct ingespoten, 16 kleppen tellende benzinestoker maakt o.m. gebruik van een aan de cilinderkop bevestigde turbocompressor teneinde zo de turbolag te elimineren.In serie gekoppeld aan een bij de testwagen niet altijd even trefzeker te bedienen manuele zesbak-een zestrapsautomaat is optioneel leverbaar-schittert deze krachtbron o.m. door zijn souplesse en vinnigheid. Zo staat het maximumkoppel van 220 newtonmeter al geheel ter beschikking tussen 1.500 en 4.000 toeren. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10,2 tellen en op de Autobahn houdt het bovendien pas op bij 200 km/u. De overbrengingsverhoudingen zijn dermate gekozen dat ze optimale prestaties weten te combineren met een laag verbruik. De geblazen, 1373 cm3 metende vierpitter neemt dan ook genoegen met slechts 5,4 liter per 100 km, hetgeen overeenstemt met een C02-emissie van 127 gram per kilometer.
Stevige reputatie
De Suzuki Vitara S geniet van een verzorgde wielophanging, waarbij de voorwielen worden gecontroleerd door McPherson-veerpoten en de achterste exemplaren gebruik maken van een torsiestang afgeleid van die van de SX4 S-Cross. Het onderstel van de in serie met 17-duims lichtmetalen, zwarte wielen toegeruste Vitara S, weet al bij al uitstekend raad met oneffenheden , maar tegelijker voelt men wel wat er zich onder de wielen afspeelt. Voor het intomen van de 140 paarden zorgen geventileerde schijfremmen vooraan in combinatie met massieve exemplaren achterop. Voorts is de Vitara S 4WD voorzien van een 4 inschakelbare standen (Auto,Sport,Snow en Lock) tellend AllGrip-systeem. Dat laatste werd eerder geïntroduceerd bij de Suzuki SX4 S-Cross en heeft inmiddels al een stevige reputatie opgebouwd. De fabrikant wijst er ons op dat het AllGrip-systeem gebruik maakt van een feedbackfunctie teneinde meer koppel naar de achterwielen te loodsen zodra de voorste exdemplaren grip verliezen. Met dank aan de feed-forwardfunctie kan het systeem gripverlies aan de voorwielen al voorspellen aan de hand van het wegdek, de stand van het gaspedaal en de stuurhoek. Zo kan er extra koppel naar de achteras worden gestuurd nog vooraleer de voorwielen doorslippen. (Rudy Horrie)
Aan de Suzuki Vitara 1.4 S 4WD 6M Grand Luxe Xtra hangt een prijskaartje van 25.999 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier