Suzuki Baleno: veelzijdige stadsauto

Met de vijfdeurs-hatchback Baleno biedt Suzuki een veelzijdige stadsauto aan die een compact koetswerk perfect weet te verzoenen met een praktisch interieur.

De Suzuki Baleno:een compact vijfdeurs hatchback.
De Suzuki Baleno:een compact vijfdeurs hatchback.

Het doelpubliek voor de Baleno bestaat, aldus Suzuki, vooral uit veertigers die veel oog hebben voor functionaliteit en dagdagelijkse bruikbaarheid van een wagen, maar minstens evenveel belang hechten aan een modern en tijdloos design. De Baleno pakt uit met een Suzuki-designtaal die luistert naar de naam “Liquid Flow”. Ook het interieur getuigt van eenzelfde filosofie, zoals geïllustreerd wordt door de gebogen vorm van het dashboard. Highlights in het interieur zijn de zilverkleurige inzetstukken. Met een leeggewicht van slechts 940 kilogram is de nieuwe Baleno tot 100 kilogram lichter dan bijvoorbeeld de Suzuki Swift. Dit is het gevolg van het volledig nieuw ontwikkelde platform. Voor de ontwikkeling ervan heeft de constructeur de bestaande structuur van de wagenbodem grondig onder de loep genomen. Het was immers de betrachting gewicht te besparen zonder evenwel te raken aan de solide eigenschappen van de bodemplaat. Bovendien weegt dit platform zowat 15 procent minder dan de platformen welke het vervangt. Door de relatief lange wielbasis(2,52 m) beschikt men bovendien over aardig wat beenruimte. Ook het koffervolume is dik in orde te noemen. Met de achterbank in positie slikt de koffer 355 liter, met neergeklapte bank loopt dat op tot maar liefst 1.085 liter. De koffer is overigens vlot toegankelijk.

Crashbestendig koetswerk

Assistentiesystemen zoals het radar ondersteunde actieve noodstopsysteem of de adaptieve cruise control met snelheidsbegrenzer komen zowel de veiligheid als het comfort ten goede. Het noodstopsysteem herkent obstakels die voor het voertuig opduiken via een zich aan de voorkant van de wagen bevindende radar en reageert daarbij autonoom. Is het obstakel nog voldoende ver verwijderd; dan wordt de bestuurder akoestisch gewaarschuwd. Zodra de afstand te klein wordt kan de Baleno in geval van nood zelfstandig remmen. Uitvoeringen met automatische versnellingsbak zijn overigens ook nog eens voorzien van wegrijhulp op hellingen. Voor de passieve beveiliging wordt behalve door het crashbestendige koetswerk ook zorg gedragen door 6 airbags. Niet enkel qua innovatieve technologieën scoort de nieuwe Baleno hoog, ook de geboden uitrusting mag best gezien worden. Er zijn drie uitrustingsniveaus: GL, GL+ en GLX. Al vanaf het instap-uitrustingsniveau voorziet de Suzuki Baleno al o.m. in centrale vergrendeling, een manuele airco, een mp3-compatibele radio-/cd-speler(incl. 6 luidsprekers), een handsfree-kit met Bluetooth, een leren stuur, elektrisch bediende ruiten vooraan, elektrisch bediende/verwarmde buitenspiegels een lichtsensor evenals Isofix-kinderzitbevestigingspunten. Het middelste uitrustingsniveau(GL+) biedt daarbovenop nog lichtmetalen 16-duims velgen, zetelverwarming vooraan, xenon-koplampen, geïntegreerde stadslichten evenals mistlampen vooraan. Het top-uitrustingsniveau GLX biedt daarbovenop nog keyless start, privacy glass, een audiosysteem met smartphone-connectiviteit, een automatische airco, een radar ondersteund actief noodstopsysteem evenals een adaptieve cruise control.

SVHS-motor

Suzuki Baleno 2016 int 1
Het interieur pakt o.m. uit met zilverkleurige inzetstukken.

De Suzuki Baleno is verkrijgbaar met 3 verschillende motorisaties,alle standaard in combinatie met een manuele vijfbak. De drie cilinders tellende geblazen en direct ingespoten 1.0 Boosterjet wordt opgegeven voor een vermogen van 82 kW/111 pk en een hoogste koppel van 170 newtonmeter(bij 2.000-3.500 t/m).Voorts is er de 4 cilinders tellende 1.2 DualJet,goed voor een maximaal vermogen en koppel van resp. 66 kW/90 pk en 120 Nm(bij 4.000 t/m). Last but not least is er diezelfde 1.2-vierpitter in combinatie met innovatieve en door Suzuki zelf ontwikkelde “mild hybrid”-systeem SVHS(Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). Het hart ervan is een geïntegreerde starter-generator(ISG) welke de motor ondersteunt door de gerecupereerde en tijdelijk opgeslagen energie rechtstreeks door te geven. Die energie wordt opgeslagen in een lithium-ionaccu die zich onder de chauffeurszetel bevindt.Andere voordelen van het systeem zijn,dankzij de rechtstreekse riemaandrijving van het ISG, een erg snelle én stille herstartfunctie.Het geoptimaliseerde start-stopsysteem onderbreekt bovendien de motor bij vertragingen en remmanoeuvres al bij snelheden onder de 15 km/u.Het systeem maakt gebruik van de opgeslagen remenergie die bij vertragingen en het remmen wordt gerecupereerd teneinde de 16-klepper zowel bij het accelereren als bij start-stopsituaties te ondersteunen. Op die manier wordt verloren energie weer bruikbaar en wordt bijgevolg brandstof bespaard. De test-Suzuki Baleno was toegerust met de 90 pk sterke 1.2 DualJet SVHS-krachtbron welke zich tevreden weet te stellen met een gemiddeld verbruik van 4,0 liter benzine per 100 km, hetgeen overeenkomt met een C02-uitstoot van 93 gram per kilometer. Dit Baleno-model laat zich al bij al licht én vlot bedienen., terwijl de enthousiaste motor er ook nog eens een vrij pittige auto van maakt. Zo is de 0-100 km/u-spurt al geklaard in 12,3 tellen. Daarenboven kan je met de Baleno behoorlijk hard de bocht om, waarbij het overhellen ook nog eens binnen de perken blijft. Het weggedrag is bovendien goedmoedig: bij te hoge bochtsnelheden volgt een veilig onderstuur zonder rare kuren wanneer men het gas loslaat.

Aan de Suzuki Baleno 1.2 Grand Luxe Xtra 5M hangt een prijskaartje van 19. 599 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier