BMW 118i: wendbare én lichtvoetige voorwielaandrijver

In het segment van de ‘betere compact cars’ is de BMW 1-Reeks ontegensprekelijk een succesnummer. Van de in 2004 op de markt gekomen 1-Reeks zijn er na 15 jaar inmiddels al 1,5 miljoen stuks verkocht. Nu staat de derde 1-Reeks in de BMW-showroom. Zijn voorganger kreeg vier jaar terug nog een opfrisbeurt.  Op technisch vlak zorgt de derde generatie  alvast voor een revolutie. Zo verhuist de aandrijving naar voren en staat de krachtbron nu dwars voorin.  Volgens BMW doet de voorwielaandrijving geenszins afbreuk aan het dynamische karakter. Wij waren benieuwd en namen onlangs  de benzine-instapper, de 118i, onder de testloep.

Ten opzichte van de tweede generatie is de nieuwste BMW  1-Reeks  0,5 cm minder lang, maar  wel 3,5 cm breder en 1,3 cm hoger geworden. Met dank aan onder meer een groter ‘nierenrooster’ heeft de 1-Reeks, aldus BMW, letterlijk een nieuw gezicht gekregen.

Voor het eerst ook zijn in dit model beide helften van dit rooster in het midden met elkaar verbonden.  Wij zijn evenwel de mening toegedaan dat de  nieuwe vormgeving van het radiatorrooster niet iedereen zal bevallen. In zijaanzicht vertoont de nieuwe BMW 1-Reeks naast een geprononceerd rooster al evenzeer een duidelijke wigvorm. De koplampen staan voortaan ook schuiner opgesteld en tegen meerprijs zijn bovendien full led-koplampen leverbaar.

Al even kenmerkend voor de 1-Reeks zijn de lage zijruiten evenals de C-stijl met de voor BMW typerende Hofmeister-knik.  Dankzij de brede gordellijn en de schuine opstelling van de achterste dakstijlen oogt de achtersteven ook nog eens vrij stoer. Brede, tweedelige achterlichten versterken die indruk.  De optioneel te bestellen full-led-achterlichten vallen op door een boogvorm aan de zijkant van het vlakke gedeelte  Opvallend vormgegeven uitlaatpijpen vervolledigen het sportieve uiterlijk.

De BMW 1-Reeks is verkrijgbaar in vijf uitrustingsniveaus (Basis, Advantage, Luxury, Sport en M Sport), waarbij zowel het uiterlijk als het interieur onderscheidend zijn. De nieuwe BMW 1-Reeks is verkrijgbaar met nieuwe lichtmetalen wielen variërend  van 16-tot 19-duim.

Luxury

Tot de uitrusting van de BMW 118i “Luxury” behoren onder meer de 17-duims lichtmetalen wielen, het multifunctionele leren sportstuur,  de leren zetel bekleding, de fluwelen tapijten, de automatische airco, het audiosysteem (6 luidsprekers), de  parkeersensoren, de snelheidsregelaar  de sfeerverlichting van het interieur, de  ConnectedDrive Serviçes, de LED-koplampen, de LED-mistlampen, de licht- en regensensor evenals de bandendrukcontrole. Het optionele en elektrisch te bedienen panoramadak zorgt behalve voor extra licht in het interieur al evenzeer voor een ruimtelijk gevoel.

Zoals we van BMW inmiddels gewend zijn, is het interieur afgewerkt met hoogwaardige materialen. Innoverend zijn ontegensprekelijk  de verlichte interieurlijsten. Deze zijn er in drie designs, waarbij voor de achtergrondverlichting ook nog eens gekozen kan worden uit zes kleuren. De gegroepeerde bedieningselementen van bijvoorbeeld de verwarming en de klimaatregeling of voor de diverse rijfuncties verhogen het bedieningsgemak en zorgen tegelijk voor meer opbergruimte. Zo is er een zich voor de versnellingspook bevindend opbergvak  waar smartphones draadloos kunnen worden opgeladen.

Een digitaal dashboard.

Twee displays met een scherm van 10,25 inch bieden toegang tot het  infotainmentaanbod van het nieuwe BMW Operating System 7.0. Merkwaardig is dat de vormgeving van het scherm zowaar het nieuwe design van het nierenrooster weerspiegelt. Het centrale Control Display bevindt zich  optimaal in het gezichtsveld van de bestuurder, terwijl een 9,2 inch groot  kleuren head up-display voor het eerst optioneel wordt aangeboden. Het overschakelen van achterwiel -naar voorwielaandrijving heeft een belangrijk voordeel: de interieurruimte is er immers groter  door geworden. Bovendien is de instap eveneens gemakkelijker geworden. Ondanks een 2 cm kortere wielbasis is er nu  achterin  3,3 cm meer beenruimte, terwijl de hoofdruimte achterin met 1,9 cm is toegenomen. Voorts hebben de achterinzittenden 1,3 cm meer ruimte op ellebooghoogte, terwijl de voorinzittenden van  maar liefst 4,2 cm extra elleboogruimte genieten.

De koffer slikt voortaan 380 liter, 20 liter meer dan voorheen. Met de achterbank plat laat  de nieuwe BMW 1-Reeks toe  tot 1.200 liter mee te nemen. Niet onbelangrijk is ook dat de minimale breedte  van de bagageruimte met 6,7 cm is gegroeid.

De Test-118i was voorzien van zowel het Business Pack Plus als het Comfort Pack. Het eerste voorziet onder meer in een alarmsysteem, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een automatisch dimmende binnenspiegel. Het tweede voorziet onder meer in een automatische bediening van de achterklep, elektrisch verstelbare én verwarmbare voorzetels (incl.geheugenfunctie voor de bestuurderszetel).

Driepitter

Vooralsnog is de nieuwe BMW 1-Reeks leverbaar met twee benzinestokers en drie zelfontbranders. Wij reden de BMW 118i die, in tegenstelling tot de typeaanduiding doet vermoeden, geen 1,8 liter motor, maar wel  een   103 kW/140 pk sterke  1499 cm3 metende driecilinder-turbomotor in het vooronder heeft. Een onbekende is die motor geenszins. Hij lag ook al in de vorige 1-Reeks en tref je ook aan in de 3-Reeks.

De driepitter blijkt een geciviliseerde krachtbron te zijn, al geeft hij met een kenmerkende roffel  bij flinke belasting wel te kennen dat er hard gewerkt dient te  worden. De testwagen had de standaard geleverde manuele zesbak aan boord, al is tegen meerprijs ook een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling leverbaar.

Een vrij stoer ogende achtersteven.

De prestaties van de BMW 118i stemmen tot tevredenheid. Zo vormt de voorbeeldig gespreide versnellingsbakbak een prima span met de soepele driecilinder,  die tekent voor een hoogste koppel van 220 Nm(bij 1.480 t/m).  De 0-100 km/u-sprint weet de 1.365 kg wegende  premium hatchback af te haspelen in 10,3 seconden. Desgewenst kan op de Autobahn  bovendien een top van 213 km/u worden waargemaakt.

Volgens de producent  kan de handgeschakelde  BMW 118i het stellen met een gemiddeld verbruik van 5,3 liter per 100 km (C02-uitstoot: 121g/km). Wij noteerden tijdens de test een gemiddelde van 6,7 liter. Zoals  alle andere krachtbronnen van de 1-Reeks  voldoet ook de van een roetfilter voorziene  1,5 liter motor al aan de strenge emissienorm Euro 6d-TEMP.  Voorzien van een lichte,  vrij communicatieve besturing toont de BMW 118i zich een prettig wendbare én lichtvoetige voorwielaandrijver.

De BMW 118i  pakt bovendien uit met rijhulpsystemen afkomstig uit BMW’s van een hoger segment en die nu voor het eerst beschikbaar zijn in de premium compacte klasse. Afhankelijk van het systeem worden camerabeelden en gegevens van de radar-en ultrasone sensors gebruikt om te waarschuwen voor gevaar en obstakels in de directe omgeving van de auto. Indien nodig kunnen deze systemen op basis daarvan met de remmen of de besturing ingrijpen om het ongevalrisico te beperken. Tot de standaard veiligheidsuitrusting behoren onder meer de automatische noodrem met voetgangers-fietsersdetectie evenals de actieve spoorassistent.

Aan de BMW 118i hangt een prijskaartje van 26.950 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier