De BMW 225 xe ACTIVE TOURER: milieu- en gezinsvriendelijk
Wegens de alsmaar strengere uitstootnormen gaat BMW vandaag de dag meer en meer op de elektrificeringstoer. Na in 2013 de geheel elektrische i3 en het jaar daarop de plug-in-hybride i8 te hebben gelanceerd, is BMW blijkbaar nu van plan alsmaar meer stekkerhybriden in zijn gamma op te nemen.
Wie een milieu-en gezinsvriendelijke mpv op het oog heeft, kan al bij al moeilijk om de BMW 225xe Active Tourer heen. Aan de buitenkant onderscheidt dit model zich van de uitvoering met conventionele aandrijving door een lichtring rond de laadaansluiting én het opschrift “Drive” aan de C-stijlen. Overigens is ook in het interieur dat opschrift terug te vinden aan de portierdrempels,de rijmodischakelaar, de versnellingspook en in de instrumentencombinatie.
BMW wil zijn plug-in-hybriden verkopen als “twee auto’s in één”. De elektromotor is er voor de dagelijks af te leggen woon-werkkilometers, terwijl de verbrandingsmotor vooral bij lange(re)ritten zijn nut bewijst. In elektrische modus is een rijbereik van 41 kilometer toereikend, op voorwaarde dat je nadien thuis of op de werkplek de hybride kan opladen. In tegenstelling tot de 218i active Tourer waarop de BMW 225 xe Active Tourer gebaseerd is, doet laatstgenoemde beroep op twee motoren. Als verbrandingsmotor fungeert een aan Mini ontleende, geblazen 1,5 liter-driecilinder van 100 kW/136 pk,welke de voorwielen aandrijft en ook in het vooronder van de 218i is weer te vinden. De 65 kW/88 pk rijke elektromotor vervolledigt het hybridesysteem door de achterwielen aan te drijven. Beide krachtbronnen kunnen uiteraard de wagen apart of in combinatie aandrijven. De samenwerking tussen beide krachtbronnen geschiedt overigens onmerkbaar hetgeen niet van elke plug-in-hybride kan worden gezegd. Het gecombineerd vermogen van de BMW 225 xe Active Tourer bedraagt maar liefst 165 kW/224 pk. Het maximumkoppel(165 Nm) van de elektromotor staat al meteen ter beschikking. Met beide motoren in actie staat de BMW 225xe Active Tourer garant voor een 0-100 km/u-sprint in slechts 7,6 tellen en is op de Autobahn een top van 202 km/u mogelijk. Let wel, de elektromotor is niet gekoppeld aan de standaard geleverde zestrapsautomaat waarop de verbrandingsmotor beroep doet.
Drie elektrische aandrijfmodi
Bij de BMW 225 xe Active Tourer kan worden gekozen uit 3 elektrische aandrijfmodi: Auto eDrive, MAXeDrive en Save Battery. In eerstgenoemde bepaalt het BMW EfficientDynamics-systeem de meest gunstige combinatie van elektro-en verbrandingsmotor en dit afhankelijk van de laadstatus van de accu. Ligt de status tussen 100 en ongeveer 7 procent, dan kan men tot 80 km/u emissievrij en bijgevolg zonder brandstofverbruik rijden. Wordt het tempo evenwel opgedreven, dan wordt de benzinemotor automatisch ingeschakeld. Zakt de laadstatus onder de 7 procent, dan kan de wagen bij een matige snelheid tot 20 km/u of aan een constante snelheid tot 55 km/u enkel op stroom rijden. In de MAX eDrive-modus kan tot een snelheid van 125 km/u overigens louter elektrisch worden gereden. Bij een hogere snelheid of bij het accelereren wordt de benzinemotor trouwens automatisch ingeschakeld. Is de laadstatus van de accu laag, dan kan men de Safe Battery-modus inschakelen en op die manier de benzinemotor de accu efficiënt laten opladen of een acculaadstatus van 50 procent behouden. De Driving Experience Control laat dan weer toe te kiezen uit verschillende rijmodi: de modus COMFORT met standaardinstellingen voor motor en transmissie, de op een maximale efficiëntie afgestemde ECO PRO-modus evenals de modus SPORT welke een nóg dynamischer rijden mogelijk maakt; De ECO PRO-modus doet het brandstofverbruik tot 20 procent dalen en biedt de bestuurder,afhankelijk van de verkeersdrukte, de rijstijl en de plaatselijke omstandigheden een op een maximale efficiëntie afgestemd traject aan. De modus COMFORT met passend afgestelde chassiscomponenten staat garant voor maximaal rijcomfort, terwijl in de modus SPORT de instellingen qua aandrijving en chassis berekend zijn op een sportieve rijstijl. In die modus reageert de motor alerter en worden de versnellingen van de automaat hoger opgeschakeld. Van een midi-mpv verwacht je ruimte én functionaliteit en op dat vlak ontgoochelt de BMW 225 xe Active Tourer evenmin.Het interieur biedt ook bij de hybride-uitvoering een riant plaatsaanbod. Onder de 40:20:40 deelbare achterbank zit zowel het accupakket als de kleinere(36 i.p.v. 51 liter)benzinetank. Achteraan komt men daardoor drie centimeter hoger te zitten, maar de hoofdruimte heeft daar niet onder te lijden. Door die hogere zitpositie genieten de achterinzittenden trouwens van een prima uitzicht. De achterbank is wel niet langer verschuifbaar. De bagageruimte van 115 liter onder de vloer is wel komen te vervallen, maar daarboven rest nog steeds een keurige 400 liter. Al naargelang de opstelling van de achterbank kan het koffervolume overigens worden uitgebreid tot 1.350 liter. Door zijn hybridtechniek brengt de 225xe Active Tourer 1.635 kg op de weegschaal, zijnde 340 kg méér dan de 218i. De BMW 225 xe Active Tourer biedt al vanaf de Advantage-uitmonstering o.m. al mistlampen, een automatische airco (2 zones ), een snelheidsregelaar en parkeersensoren achterop. Bovendien staat de 225 xe Active Tourer op 17-duims lichtmetalen wielen.Over de veiligheid van de inzittenden waken zowel front-zij-als gordijnairbags net als het crashpreventiesysteem.
Aan de BMW 225 xe Active Tourer hangt een prijskaartje van 37.850 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier