BMW 630i Gran Turismo: beduidend eleganter dan zijn voorganger
Exit de BMW 5-Reeks Gran Turismo. De opvolger heet voortaan 6-Reeks GT, al is daarbij niet geraakt aan het fastback-silhouet van eerstgenoemde. Het koetswerkdesign van de 5-Reeks GT, onder meer gekenmerkt door een vrij hoge “rug”, was niet vrij van kritiek. De opvolger, die voortaan uitpakt met een fraaiere aflopende daklijn in combinatie met een enkele achterklep, scoort proportioneel beduidend beter.
Kenmerkend voor het koetswerk van de BMW 6-Reeks GT zijn de lange “neus”, de relatief ver naar achteren geplaatste cockpit, de portieren zonder raamlijsten evenals de ver naar achteren doorlopende vorm van de zijruiten. Achteraan zijn de zijruiten voorzien van BMW’s handelsmerk: de “Hofmeister-knik” in de C-stijl. De koplampunits reiken nu tot aan het rooster en vormen daarmee een doorlopend geheel dat de wagenbreedte accentueert.
De standaard LED-verlichting voor dim-en grootlicht is uitgebreid met LED-dagrijverlichting. Adaptieve koplampen zijn optioneel leverbaar. Van opzij trekt de 6-Reeks GT meteen de aandacht met zijn gestrekt profiel en zorgvuldig vormgegeven flanken met strakke oppervlakken. De A-stijlen staan beduidend schuiner dan die van het vorige model, terwijl de achtersteven 6,4 cm lager is dan voorheen. Een boven de 125 km/u uitschuivende achterspoiler reduceert de luchtweerstandscoëfficiënt tot 0,25 tegenover 0,29 bij de voorganger. De BMW 6-Reeks GT is t.o.v. de 5-Reeks GT 8,7 cm langer en ook nog eens 2 cm minder hoog. Al bij al oogt de 5,09 m lange, 1,90 m brede en 1,54 m hoge GT beduidend eleganter dan zijn voorganger. Standaard is de BMW 6-Reeks GT voorzien van lichtmetalen 17-duims wielen, maar optioneel zijn wielen tot 21-duim verkrijgbaar. Voorts kan er worden gekozen uit drie uitrustingspakketten( Sport Line, Luxury Line en M Sport) als alternatief voor de standaarduitvoering.
Flexibele interieurruimte en eigentijdse functionaliteit
Een niet te versmaden pluspunt van het nieuwe koetswerk is het toegenomen ruimteaanbod. Dankzij het bijzonder slim ingedeelde interieur is er zowel voor-als achterin voldoende hoofd-en beenruimte. Zoals we van BMW inmiddels gewoon zijn, is ook de BMW 6-Reeks GT gezegend met een hoogst overzichtelijk, zij het t.o.v. de 5-Reeks GT wat lager opgesteld dashboard, waarvan het middelste deel wat naar de bestuurder toe is gedraaid.
Traditiegetrouw laat ook de ergonomie zich niet op een foutje betrappen en zijn zowel de voor het interieur aangewende materialen als de afwerking dik in orde. Een automatische airco (2 zones ) is standaard, maar een exemplaar met meer functies en vier zones is enkel aan meerprijs te bekomen . Opbergcapaciteit biedt het interieur in voldoende mate. Voorin is behalve in twee bekerhouders en een ruim handschoenkastje ook nog voorzien in een grote bergruimte onder de middenarmsteun. In de wegklapbare centrale armsteun achterin is eveneens voorzien in twee bekerhouders. In de door ons gereden Sport Line-uitvoering zorgen elektrisch verstelbare sportzetels voor een prima zijdelingse ondersteuning . Het flexibele interieur met zijn doordachte functionaliteit komt geheel tot zijn recht als er ook bagage moet worden vervoerd. De forse achterklep opent en sluit standaard elektrisch en bij Comfort Access kan dat zelfs zonder de sleutel of de handen te gebruiken. Een simpele voetbeweging onder de achterbumper volstaat. Het koffervolume is er trouwens flink op vooruitgegaan. Onder de 5de deur biedt de BMW 6-Reeks GT een laadvolume van 610 liter, 110 liter meer dan voorheen. Met de weliswaar niet langer verschuifbare achterbank neergeklapt (40:20:40-verhouding) loopt dat op tot maar liefst 1.800 liter en dat is 100 liter meer dan voorheen. De laaddrempel is bovendien 5,0 cm lager dan die van de 5-Reeks GT en ligt gelijk met de laadvloer. Niet onbelangrijk is ook dat de maximale breedte en lengte van de bagageruimte is toegenomen met resp. 2,5 en 18,5 cm.
Geavanceerde tweeliter-turbomotor
Vooralsnog is de BMW 6-Reeks GT leverbaar met 4 krachtbronnen: 2 benzinestokers (630i en 640i) en 2 diesels (630d en 640d). De instap-benzinemotor is de vier cilinders tellende tweeliter van de onlangs door ons gereden en 190 kW/258 pk sterke 630i GT. De geblazen tweeliter-vierpitter, goed voor een hoogste koppel van 400 newtonmeter (bij 1.550-4.400 t/m) tekent voor prima prestaties zoals o.m. een 0-100 km/u-sprint in 6,3 tellen en een op 250 km/u begrensde top. Met dank aan de twinscroll-techniek heeft men op elk moment kracht ter beschikking. Daarnaast is het samenspel met de ZF-achttrapsautomaat uitstekend. Deze schakelt immers erg vlot op en terug naargelang men snelheid wil of rust. In de EcoPro-modus neemt de dubbelnokker overigens genoegen met net geen 8 liter benzine per 100 km. Het onderstel werd t.o.v. de 5-Reeks GT flink onder handen genomen en luchtvering achteraan is voortaan standaard. Tegen meerprijs is bovendien een adaptieve wielophanging met Dynamic Damper Control en luchtvering voor-en achteraan leverbaar. De besturing biedt voldoende feedback en in (te) snel genomen bochten rolt de van 19-duims wielen voorziene 630i GT beduidend minder over de lengteas dan zijn voorganger . Feit is dat BMW het onderstel uitstekend voor elkaar heeft gekregen. Het resultaat is een heerlijk sturende achterwielaandrijver die volgens velen de maatstaf is in zijn klasse. Aan eigentijdse rijhulpsystemen zoals Active Cruise Control met Stop&Go, Lane Control en Parking Assist, ontbreekt het evenmin.
Aan de BMW 630i GT “Sport” hangt een prijskaartje van 63.785 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier