Atletische BMW Touring biedt ruimte en comfort
Meer dan ooit beantwoordt de nieuwe generatie van de BMW 5-Reeks Touring aan de hoge eisen van een doelgroep die behalve de uitstraling en het typische rijplezier ook de grote, moduleerbare bagageruimte weet te waarderen.
De 4,94 m lange, 1,87 m brede en 1,50 m hoge BMW 5-Reeks Touring werd in de eerste plaats ontwikkeld voor de Europese markt, waar dit veelzijdige koetswerkconcept al meer dan 25 jaar heel wat klanten weet te verleiden.
Atletisch design
De breakversie van de BMW 5-Reeks oogt elegant en sportief tegelijk, wat best een prestatie mag worden genoemd voor een stationwagon. Het koetswerkdesign van de jongste BMW 5-Reeks Touring verenigt uitgesproken atletische oppervlakken met gestrekte en dynamische lijnen.
Standaard gemonteerde ledkoplampen flankeren de bijna overhangende ‘nieren’ en tekenen voor een imposante uitstraling. Tegen meerprijs zijn adaptieve exemplaren verkrijgbaar die de lichtbundel aanpassen aan de omstandigheden. De ledlampen van de dagrijverlichting zijn hexagonaal vormgegeven en lopen door tot aan het rooster.
De daklijn, die zich uitstrekt tot aan de erg schuine achterste stijlen, draagt bij tot de sportieve uitstraling. Een dakspoiler met geïntegreerde derde remlicht en zijdelingse luchtgeleiders omkaderen de achterruit. Achteraan zien we L-vormige lichtunits die ver om de hoeken van de achterspatborden reiken.
Mooi dashboard
Het interieur van de nieuwe BMW 5-Reeks Touring heeft net als de berline een op de bestuurder gericht én fraai vormgegeven dashboard. Dat laatste staat lager opgesteld dan bij het vorige model en in combinatie met het vrijstaand display komt zulks het ruimtegevoel ten goede.
De voorzetels zijn van huis uit elektrisch verstelbaar en zowel voor- als achterin beschikt men over meer hoofd-, schouder-, been- en knieruimte dan voorheen. De functionaliteit kan de achterbank in een 40/20/40-verhouding worden neergeklapt. Dat kan overigens elektrisch door middel van 2 knoppen in de koffer.
Groot koffervolume
Met opstaande achterbank bedraagt het koffervolume thans 570 liter, met neergeklapte bank loopt dat op tot 1.700 liter. Nog steeds kan de achterruit separaat van de achterklep worden geopend.
Tegen meerprijs kan die achterklep handsfree worden geopend middels een voetbeweging onder de bumper. Het kofferruimtepakket zorgt voor een vrijwel traploze verstelling van de achterzetels en het afdekscherm is voortaan op te bergen in een speciaal ontworpen vak onder de laadvloer. Het nuttige laadvermogen steeg tot 730 kg, zijnde 120 kg meer dan voorheen.
iDrive-bedieningssysteem
De Beierse constructeur rust de nieuwe 5-Reeks Touring uit met een nieuwe generatie van het iDrive-bedieningssysteem, dat de navigatie-, telefoon- en entertainmentfeatures samen met de autofuncties weergeeft op een 8,8-duim display in hoge resolutie. Het systeem kan worden bediend met de iDrive Controller, de Touch Controller of door spraak- en gebarenbediening (Gesture Control).
De menustructuur is helemaal nieuw, met zes virtuele ’tegels’ die naar eigen voorkeur gerangschikt kunnen worden. De nieuwste BMW 5-Reeks Touring vormt samen met de 5-Reeks berline een volgende stap richting autonoom rijden met behulp van nieuwe rijhulpsystemen en uitgebreide functionaliteit.
Nieuwe systemen
Nieuw zijn onder meer de Avoidance Assistant (Uitwijkhulp), de Lane Change Assistant (Automatisch inhalen) evenals Steering en Lane Control Assistant met actieve bescherming tegen aanrijdingen van opzij. De nieuwe systemen bieden stuur- en rijstrookassistentie vanaf stapvoets rijden tot 210 km/u. Middels Active Cruise Control met Stop & Go-functie kan de bestuurder de wagensnelheid met een druk op de knop instellen op de maximumsnelheid die door het Speed Limit Info-systeem is gekozen.
De BMW 5-Reeks Touring is eveneens voorzien van Remote Services, dat een naadloze brug vormt tussen de auto en de smartphone van de bestuurder. De draadloze integratie van smartphones laat het gebruik toe van Apple CarPlay en biedt de mogelijkheid digitale toestellen inductief op te laden.
De nieuwe BMW 5-Reeks Touring is ook – als aanvulling op de Parking Assistant-leverbaar met Remote Control Parking. Daarmee kan men de wagen op afstand parkeren met de BMW Display Key en dat zelfs in de krapste parkeervakken. Een pneumatische achterwielophanging met automatische hoogteregeling is standaard.
De test
De 5-Reeks Touring ontleent zijn motoren aan de eerder op de markt gebrachte 5-Reeks berline. Wij namen onlangs de BMW 520d Aut. Touring onder de testloep. De 140 kW/190 pk sterke 1995 cm3 metende viercilinder-oliestoker, gekoppeld aan een naadloos schakelende ZF-achtrapsautomaat, laat de 1.660 kg wegende break vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren in 8,2 seconden. Boven de 3.000 toeren verliest de motor, goed voor een maximumkoppel van 400 newtonmeter bij 1.750-2.500 t/m, wel behoorlijk wat kracht.
Belangrijker dan de top van 225 km/u is het gemiddeld verbruik van 6,3 liter per 100 km (C02-uitstoot: 119g/km). De zelfontbrander is heerlijk soepel en bovendien trillingvrij. De besturing mocht wel wat communicatiever, al laat de achterwielaandrijver zich wel nauwkeurig in de bochten mennen én staat het rijcomfort op een hoog niveau.
Aan de BMW 520d Aut.Touring Business Edition hangt een prijskaartje van 52.450 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier