BMW X3: stoere look met een sportieve uitstraling
Toen BMW anno 2003 met de X3 een tweede X-model aan zijn gamma toevoegde, kreeg dit laatste niet lang daarna al flink weerwerk van de Audi Q5 en de Mercedes-Benz GLK. Doordat van beide rivalen nog niet zo lang geleden een nieuwe generatie op de markt kwam, kon BMW met een nieuwe X3-generatie bezwaarlijk achterblijven. Vorig jaar repliceerde deze met een nieuwe, inmiddels al derde X3-generatie die het onder meer moet opnemen tegen concurrenten zoals de Audi Q5, de Mercedes-Benz GLC en de Volvo XC60. Tot op heden wist BMW al ruim 1,5 miljoen exemplaren van zijn in het premium D-segment opererende suv aan de man(vrouw)te brengen.
De nieuwste BMW X3 heeft de designtaal van zijn voorganger naar een nóg meer in het oog springend niveau getild. Al bij al weet de nieuwe X3 een stoere off-road-look te combineren met een sportieve uitstraling. Hoewel de buitenmaten grotendeels ongewijzigd bleven, staan de 5,0 cm langere wielbasis, de lange motorkap en de bijzonder korte overhang vooraan ervoor garant dat het nieuwe model nóg betere proporties heeft. Het sportieve karakter wordt vooraan kracht bijgezet middels grote driedimensionale ‘nieren’ en mistlampen, die nu voor het eerst bij een BMW-model een hexagonaal design hebben. Achteraan zorgen de lichtunits, de achterspoiler en de dubbele uitlaatpijpen voor een geslaagd geheel. Drie uitrustingsvarianten (xLine, Luxury Line en MSport) maken het mogelijk de nieuwe X3 te personaliseren.
Hoogwaardige materialen
Evenals het koetswerk doet ook het interieur denken aan dat van de grotere BMW-modellen. Het interieur is al bij al vormgegeven volgens de BMW-designtraditie met een op de bestuurder gerichte én ergonomisch geoptimaliseerde layout van het dashboard. Talrijke interieurelementen verwijzen trouwens naar het koetswerkdesign. Zo spelen hexagonale vormen in combinatie met nauwkeurig gestileerde schuine hoeken er een centrale rol . Zoals je van een BMW-model mag verwachten, is ook het interieur van de nieuwste X3 voorzien van hoogwaardige materialen en is de afwerking voorbeeldig.
Bovendien weet het interieur ook qua functionaliteit eens te meer hoog te scoren. Het BMW X-logo komt op verschillende manieren terug in het interieur. Zo prijkt de letter X bijvoorbeeld op de gegalvaniseerde sierelementen in zowel de portieren als op de B-stijlen. Het tegen meerprijs te bekomen gegalvaniseerde interieurpakket voorziet in gegalvaniseerde sierelementen rond de knoppen van de raambediening, de start-stopknop en de schakelaars op de middenconsole. De drie uitrustingsvarianten slaan niet enkel op het koetswerkdesign, ze zorgen eveneens voor een specifieke interieuraankleding. Tegen meerprijs kan de nieuwe BMW X3 worden geleverd met een drie-zone automatische airco die zowel de bestuurder, de voorste passagier alsmede de achterinzittenden in staat stelt ieder een eigen temperatuur in te stellen. Een andere optie zijn de van geperforeerd leder voorziene voorzetels met zowel verwarming als ventilatie. Het gebruiksgemak terwille is voorzien in een cargo-functie voor de standaard in een 40:20:40-verhouding neerklapbare achterbankleuning. Het is bovendien mogelijk de leuning in verschillende standen te zetten. Middels een schakelaar in de bagageruimte kan de rugleuning van op afstand worden neergeklapt. Al naargelang de opstelling varieert het laadvolume van 550 tot 1.600 liter. Dit is 50 liter meer dan voorheen zonder dat dit ten koste gaan van de achterinzittenden. De BMW X3 is eveneens leverbaar met de Display Key welke we al kennen van de BMW 5-en 7-Reeks. Behalve het op afstand vergrendelen en ontgrendelen van de portieren, biedt hij eveneens informatie over de status van de auto zoals het brandstofpeil en het eventueel noodzakelijke onderhoud. Voorts kan er worden nagegaan of de ramen en het schuifdak gesloten zijn. Daarnaast fungeert de Display Key als besturingsunit voor bijvoorbeeld de standverwarming.
Ruime motorenkeuze
Het motorengamma van de X3 omvat alsnog 3 benzineversies(2.0i/184 pk, 3.0i/252 pk en M40i/354 pk en maar liefst 8 diesels(18d/136 pk, 18d/150 pk,20d/163 pk, 20d/190 pk, 25d/211 pk,25d/231 pk, 30d/ 265 pk en M40d/326 pk). BMW maakt zich sterk dat alle motoren van de nieuwste X3- generatie nóg zuiniger zijn dan de krachtbronnen die ze aflossen. Al naargelang de motorversie is er een manuele zesbak of een 8-trapsautomaat aan boord. Onlangs reden we de BMW X3 xDrive 2Oi met in het vooronder de 135 kW/184 pk rijke 2,0 liter viercilinder-benzinemotor, goed voor een hoogste koppel van 290 Nm(bij 1350 t/m). Standaard voorzien van een ZF-achttrapsautomaat heeft de BMW X3 XDrive 20i 8,3 seconden nodig voor de 0-100 km/u-sprint en is op de Autobahn desgewenst een top van 215 km/u waar te maken. Met dank aan het Efficient Dynamics-systeem dat naast het start-stopsysteem onder meer bestaat uit het terugwinnen van remenergie, realiseert de tweeliter bovendien een fraai benzineverbruik (7,1 l/100 km).
De dynamische rijeigenschappen van de nieuwe BMW X3 zijn het gevolg van zowel de 50:50-gewichtsverdeling, het nauwgezet uitgebalanceerde onderstel als de intelligente vierwielaandrijving. Deze laatste debuteerde overigens al in 2003 op de eerste X3-generatie. Het systeem zorgt zowel voor extra grip op een gladde ondergrond als nóg meer rijdynamiek. Het systeem is gekoppeld aan Dynamic Stability Control, waardoor de krachtverdeling over alle vier de wielen continu wordt aangepast. Met de standaard Driving Experience Control-schakelaar kan de bestuurder ook nog eens kiezen uit verschillende rijmodi waaronder “Eco”, “Pro”, “Comfort” en “Sport “. Qua onderstel doet de 3de X3-generatie nog steeds een beroep op een voorwielophanging met dubbelgeleide reactie-armen en een van vijf draagarmen voorziene achterwielophanging . Ook zonder sportonderstel biedt de comfortabele suv overigens aardig wat rijgenot. De intelligente vierwielaandrijving én grote bodemspeling (20,4 cm) zorgen er bovendien voor dat de BMW X3 ook buiten de gebaande paden goed uit de voeten kan.
Aan de BMW X3 xDrive20i hangt een prijskaartje van 46.600 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier