BMW Z4 Roadster sDrive 20i is langer, breder, hoger en vooral: nóg verleidelijker
De nieuwste BMW Z4 is qua looks ontegensprekelijk een revolutie ten opzichte van de vorige generatie. Dit model is daardoor nóg meer een verleidelijke, eigentijdse interpretatie van de traditionele roadster dan hij al was.
De nieuwste Z4 Roadster, die vorig jaar zijn wereldpremière beleefde op het Parijse Autosalon, is duidelijk gebaseerd op het al in 2017 getoonde studiemodel. Net als dat laatste wordt ook het productiemodel gekenmerkt door een dynamische designtaal. De derde generatie BMW Z4 werd ontwikkeld in samenwerking met Toyota dat de BMW-know how aanwendde voor de coupé Supra. Zowel de BMW Z4 als de Toyota Supra lopen bij Magna Steyr van de band in het Oostenriikse Graz. Vooralsnog zijn er geen plannen om een Z4 Coupé op de markt te brengen. In zijn segment moet de BMW Z4 Roadster het opnemen tegen de Audi TT Roadster en de Mercedes-Benz SLC. Van de Z4 zijn er bij ons inmiddels al 2.000 eenheden aan de man/vrouw gebracht.
In een roadster speelt rijgenot een dominerende rol en wordt tegemoet gekomen aan de wensen van degene die het autorijden nog écht wil beleven. Wie niet als absolute eis stelt dat de zon er steeds lustig op los schijnt, kan ook in de herfst wel degelijk plezier beleven aan zo’n ‘open auto’.
Langer, breder en hoger
Was de vorige Z4 nog een coupé-cabrio, waarvan de aluminium hardtop de Z4 in 19 tellen omtoverde van coupé tot roadster, de nieuwste Z4 heeft het metalen klapdak ingeruild voor een stoffen dak. Dat laatste kan tot een snelheid van 50 km/u al rijdend worden geopend in slechts 10 seconden. Bovendien komt zo’n kap ook nog eens het gewicht ten goede.
De nieuwe Z4 herken je aan zijn nóg dynamischer front dat wordt gekenmerkt door zowel de langgerekte motorkap, de boven elkaar geplaatste dubbele koplampen, de forse ‘nieren’ voorzien van 3D-raster-afwerking, de grote luchtopeningen in de voorschermen als de opvallende, in de achterklep geïntegreerde spoiler. De proporties van de nieuwe Z4 bewijzen hoe een klassiek roadster-concept opnieuw kan worden geïnterpreteerd. Aan de lage zitpositie, het lage zwaartepunt en de ideale gewichtsverdeling van 50:50 werd niet geraakt. Niet ten onrechte stelt BMW dat dit nu eenmaal dé klassieke kenmerken van een ultieme roadster zijn.
Bij de nieuwste Z4 spreidt de lange motorkap met zijn pijlvormige contourlijnen in de richting van de BMW-nieren zich uit over de spatborden. Zowel de spoiler, de slanke L-vormige achterlichtunits als de diffusor moeten het gespierde karakter van de roadster accentueren. Ten opzichte van de voorganger is de nieuwe BMW Z4 8,5 cm langer, 7,4 cm breder en 1,3 cm hoger geworden. Bovendien is de spoorbreedte vóór en achter resp. met 9,8 en 5,7 cm toegenomen. Voor extra wendbaarheid werd de wielbasis bovendien met 2,6 cm verkort tot 2,47m. De nieuwe Z4 Roadster is verkrijgbaar in maar liefst 19 koetswerkkleuren.
Een duidelijk op de bestuurder gefocust interieur
Het Z4-interieur ademt niet enkel sportiviteit. Het wordt-naar loffelijke BMW-gewoonte- eveneens gekenmerkt door het gebruik van kwaliteitsvolle materialen en een voorbeeldige afwerking. Was de zakelijke component nog overheersend in de vorige Z4, bij het nieuwste model is dit vooral sportiviteit. De ergonomie is als vanouds dik in orde. Van de zitpositie tot de bediening van de knoppen, alles is echt om de bestuurder heen gebouwd. Zoals van een roadster te verwachten, is de zitpositie erg laag.
De specifiek voor de nieuwste Z4 ontwikkelde sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen zijn al van huis uit met leder bekleed en waarborgen een prima zijdelingse ondersteuning. Het zich tussen de vaste rolbeugels bevindende optionele windscherm is uiteraard erg welkom op grote wegen. In tegenstelling tot de Audi TT Roadster en Mercedes-Benz SLC voorziet BMW zijn tweezitter niet van halsverwarming. Het lederen, verwarmbare stuur is zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar en laat iedereen toe zich de juiste positie achter het stuur aan te meten. Voor een tweezitter is de BMW Z4 Roadster best ruim. Opbergcapaciteit biedt het interieur onder meer dankzij een zich achter de zetels bevindend opbergvak, de bekerhouders onder de middenarmsteun en de portiervakken. De gsm kan worden ondergebracht in de middenconsole waar hij desgewenst draadloos kan worden opgeladen. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 281 liter, ongeacht de stoffen kap geopend of gesloten is en een toename van ruim 50 procent ten opzichte van het vorige model. Het instrumentenbord met klassieke tellers heeft bij de nieuwste Z4 plaats geruimd voor een digitaal exemplaar. Wel is het even wennen aan de tegen de klok in draaiende toerenteller. Optioneel is de Z4 Roadster leverbaar met het BMW Operating System 7.0 dat zich kenmerkt door state-of-the-art digitale functies die zijn afgestemd op de behoeften van de bestuurder.
Het tot het optionele Connectivity Pack behorende ‘BMW Live Cockpit Professional’ toont dan weer nauwkeurig ontworpen, aanpasbare en op de situatie gebaseerde graphics op zowel het instrumentenpaneel als het Control Display, beide voorzien van een 10,25-duim scherm. Met het oog op een zo intuïtief mogelijke bediening, is het systeem zowel te bedienen via het aanraakscherm van het Control Display, de iDrive Controller, de stuurwielbediening als de spraakbesturing.
Instapmotor
Bij de nieuwste Z4 kan qua motorisatie worden gekozen uit 2 tweeliter-viercilinders en een drieliter-zespitter. Het zijn alle geblazen krachtbronnen. Als instapmotor fungeert de 145 kW/197 pk rijke tweeliter-viercilinder waarover onze testwagen, de sDrive 20i , beschikte. Wie dat vermogen te bescheiden vindt, kan terecht bij de sDrive30i, waarvan de tweeliter(!) tekent voor 190 kW/258 pk. Het topmodel is evenwel de M40i, goed voor een vermogen van 250 kW/340 pk. Gekoppeld aan een voorbeeldig schakelende 8-trapsautomaat (incl. flippers aan het stuur ) zorgt de instap-tweeliter voor keurige prestaties.
De geblazen tweeliter reageert erg alert op het gaspedaal en weet de 0-100 km/u-sprint af te haspelen in 6,6 tellen. Desgewenst is op de Autobahn een top van 240 km/u waar te maken. Het brandstofverbruik van de van TwinPower Turbo-technologie voorziene krachtbron is-rekening houdend met het prestatiepotentieel- met 8,0 liter per 100 km hoogst aanvaardbaar. De stuurinrichting is elektrisch bekrachtigd en bovendien snelheidsafhankelijk. De roadster stuurt met 2,2 omwentelingen van nok tot nok behoorlijk direct, al mocht de besturing ietwat meer feedback bieden. De BMW Z4 is trouwens meer een pittige cruiser dan een échte sportauto. Dat neemt niet weg dat de Z4 een heerlijk sturende auto is. De roadster etaleert een sportief rijkarakter zonder dat dit afbreuk doet aan het comfort. Met de Comfort-modus ingeschakeld, weet het uitgekiende onderstel oneffenheden ook nog eens keurig te verwerken.
Aan de BMW Z4 sDrive 20i hangt een prijskaartje van 42.700 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier