Citroën C4 Cactus Berline: comfortabel én functioneel
De wereld verandert en de verwachtingen van de consument evolueren alsmaar sneller. De automobielindustrie blijft uiteraard niet achterwege. Citroën maakt zich sterk met de eigenzinnige, nog niet zo lang geleden opgefriste C4 Cactus een echt alternatief voor de compacte berlines in huis te hebben. De Citroën C4 Cactus opereert in het felbevochten C-segment en daar wenst deze vierwieler zich duidelijk te onderscheiden van de grijze massa. Na 14 jaar verdwijnt trouwens de C4 uit de Citroën-catalogus en wordt zijn plaats ingenomen door de 4,16 m lange, 1,71 m brede en 1,48 m hoge C4 Cactus berline.
De vernieuwde Citroën C4 Cactus oogt een stuk volwassener dan voorheen. Kenmerkend voor het gewijzigde front is het extra rooster tussen de bovenste lichtunits. De achtersteven is een stuk strakker geworden en dakrails zijn er niet langer. Voorts noteren we verfijndere koplampen met glanzend zwarte inserts én een bumper in koetswerkkleur voorzien van luchtinlaten aan de zijkant. De C4 Cactus moet het voortaan ook stellen zonder zwarte kunststof plaat op de achterklep. Het berlinekarakter wordt geaccentueerd door een geheel in koetswerkkleur uitgevoerde klep in combinatie met nieuwe achterlichtunits met 3D-effect in combinatie met fijn uitgewerkte leds. Het zwevend dak, dankzij het rondom doorlopende glasoppervlak, is gebleven, terwijl het vloeiend ontworpen profiel thans nog wordt versterkt door zowel de nieuwe én fijnere airbumps onderaan de portieren als door de wielkastbeschermers. De vernieuwde Citroën C4 Cactus biedt maar liefst 31 mogelijke koetswerkcombinaties waaronder 9 koetswerktinten.
Comfortabel én functioneel
Bij de nu wat minder hoog op de poten staande Citroën C4 Cactus heeft men er alles aan gedaan om meer ruimte vrij te maken voor de chauffeur en de inzittenden. Het interieur is dermate ontworpen dat het zowel comfort als gastvrijheid uitstraalt. Zo biedt het lage dashboard met horizontale lijnen vooraan heel wat ruimte en dit in combinatie met een binnen handbereik zijnde opbergruimte.
De passagiersairbag die zich normaal in het dashboard bevindt, is bij de C4 Cactus ondergebracht in de dakhemel en ontvouwt zich daar over de hele lengte van de voorruit. In de plaats van bedieningsknoppen is er een 7-duims aanraakscherm en de conventionele wijzerplaten op het dashboard hebben bovendien plaats gemaakt voor een digitaal scherm. Een toerenteller heeft de C4 Cactus niet. Volgens Citroën zijn de brede voorzetels ontworpen vanuit een sofa-gevoel en dit met het oog op extra comfort en gezelligheid. De zijdelingse ondersteuning daarentegen kan beter. Op de 1/3-2/3 neerklapbare achterbank is het- met dank aan een 2,59 m lange wielbasis-goed toeven. Al naargelang de positie van de achterbank varieert het koffervolume van 358 tot 1170 liter. Jammer dat de laaddrempel nogal hoog is. Het capacitief 7-duims aanraakscherm biedt toegang tot allerlei functies. Zo kan het geconnecteerde 3D-navigatiesysteem schermen met spraakherkenning. De C4 Cactus berline kan worden verbonden met de applicaties “Citroën Multicity Connect” bediend vanaf het aanraakscherm waarop een 3G-stick aangesloten kan worden. De vele applicaties vergemakkelijken het leven van de inzittenden door deze bijvoorbeeld te begeleiden naar het dichtsbijzijnde en/of goedkoopste tankstation en dit dankzij de applicatie “Brandstof”. Alle apps zijn volledig geïntegreerd in de rij-interface en kunnen rekening houden met de wagengegevens (positie, snelheid, geplande route, brandstofniveau…) teneinde op het juiste moment onder meer relevante informatie te verschaffen en bijgevolg in elke situatie te anticiperen op de behoeften van de chauffeur.
PHC-veersysteem
De Citroën C4 Cactus is leverbaar met twee PureTech
1.2 liter benzinemotoren, alle driepitters met vermogens van resp.81 kW/110 pk en 96 kW/131 pk. De test-C4 Cactus had in het vooronder de 81 kW rijke, 1.199 cm3 metende benzinestoker, goed voor een hoogste koppel van 205 newtonmeter( bij 1.500 t/m). De twaalfklepper reageert al vanaf lage toeren levendig op het gas en vormt een uitstekend span met de alert reagerende zestrapsautomaat.
Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10,9 seconden en gemiddeld is de driecilinder tevreden met zo’n 6,0 liter per 100 km. Qua vering heeft Citroën een naam hoog te houden. Een hydropneumatische ophanging levert de constructeur weliswaar niet meer, maar het Progressive Hydraulic Cushions-veersysteem, is een waardige opvolger. Het PHC filtert zowel grote als kleine wegoneffenheden en het gaat daarbij om een eenvoudig werkingsprincipe. Terwijl een conventionele ophanging bestaat uit een schokdemper, een veer en mechanische aanslagen, voegt de door Citroën ontwikkelde ophanging daar 2 hydraulische aanslagen aan toe: een uitveer-en een inveeraanslag. Een zwevend tapijt is de C4 Cactus daarmee niet geworden, maar het PHC-veersysteem voelt wel zachter aan dan een conventionele ophanging. De elektrisch bekrachtigde stuurinrichting biedt bovendien de nodige feedback en is met 3 omw.van links naar rechts voldoende direct. De draaicirkel is mede door de lange wielbasis evenwel vrij groot(10,9 m). De compacte voorwielaandrijver etaleert wel een onder alle omstandigheden voorspelbaar weg-en bochtgedrag. De door ons gereden C4 Cactus was voorzien van het hoogste uitrustingsniveau (Shine) dat onder meer standaard voorziet in zes airbags, een boordcomputer, een snelheidsregelaar/-begrenzer, een noodremsysteem, een navigatiesysteem, een radio met DAB+, parkeersensoren voor-en achteraan, elektrisch bediende ruiten (vooraan) en inklapbare buitenspiegels, een automatische airco en audiobediening aan het stuur.
Aan de Citroën C4 Cactus berline 1.2 PureTech “Shine” hangt een prijskaartje van 24.050 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier