Citroën C4 krijgt een kleine opwaardering
De Citroën C4 werd 5 jaar geleden op de markt gebracht en inmiddels zijn er van dit in het Franse Mulhouse gebouwde model al meer dan 450.000 stuks verkocht. In het felbevochten C-segment is deze vijfdeurs momenteel nog geen partij voor verkoopstoppers zoals de VW Golf Ford Focus en de Peugeot 308. Onlangs onderging de C4 wel een mini-opfrisbeurt.
Die update resulteerde aan de buitenkant in koplampen, voorzien van een nieuwe lichtsignatuur met led-verlichting, terwijl achteraan 3D led-achterlichten voor een dynamischer uitstraling zorgen. Bovendien pakt de vernieuwde C4 ook nog eens uit met fraaie, 17-duims lichtmetalen wielen.
Massage in de auto
Ook het interieur werd opgeleukt door onder andere een nieuwe, zachtere bekleding voor het nu strakker vormgegeven dashboard en de aanwezigheid van een centraal geplaatst, nieuw 7-duims aanraakscherm. Eén kanttekening daarbij: het instapmodel ‘Live’ moet het nog zien te rooien met het vroegere dashboard. De voorzetels zijn eveneens nieuw en staan borg voor een betere zijdelingse ondersteuning en zijn optioneel leverbaar met een massagefunctie.
Dankzij een wielbasis van 2,61 m biedt het C4-interieur aardig wat ruimte voor de ledematen en stemt ook de kofferinhoud (408 tot 1.183 liter) tot volle tevredenheid. Eveneens tegen meerprijs te bekomen is een groot panoramadak, dat elektrisch te verduisteren is. Voor extra gebruiksgemak zorgt de ‘keyless entry & start’. Voorts kan de Citroën C4 beroep doen op rijhulpsystemen zoals hellinghulp en dodehoekdetectie, terwijl Citroën Connect Box instaat voor noodoproepen en Citroën Assistance met lokalisatiefunctie.
Weg- en bochtgedrag
Recentelijk reden we de C4 met in het vooronder de 110 kW/150 pk rijke 2.0 HDi-motor, gekoppeld aan een manuele zesbak en goed voor een 0-100 km/u-sprint in 8,6 tellen. Belangrijker dan de top van 207 km/u is het gemiddeld verbruik van slechts 4,9 liter diesel per 100 km (CO2-uitstoot: 127 gr/km).
De compacte voorwielaandrijver gaat prat op een voorspelbaar weg- en bochtgedrag. Het onderstel is in de eerste plaats geënt op comfort, zonder door te slaan naar zacht en zompig. Gaat het in de bocht te snel, dan heeft de wagen wel de neiging op één oor te gaan hangen. Toch duurt het lang voordat er daadwerkelijk gripverlies optreedt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier