Bart Peeters en Gloria Monserez zorgen voor nostalgie op tv: “De naam – De Droomfabriek – opent nog altijd heel veel deuren”
Vijfentwintig jaar na de laatste aflevering van ‘De droomfabriek’ is het iconische tv-programma uit de jaren negentig weer helemaal terug. Met Bart Peeters, die het programma destijds mee populair maakte, en met Gloria Monserez, die nog niet geboren was toen ‘De droomfabriek’ het tv-landschap domineerde. “Toen ik mijn ouders vertelde dat ik ‘De droomfabriek’ mocht presenteren, vielen ze bijna van hun stoel.”
Lange tijd leek De droomfabriek een televisieconcept dat in de twintigste eeuw zou blijven. Maar dat was zonder Bart Peeters gerekend, die een tijd geleden naar productiehuis De Chinezen stapte om te polsen of er interesse was om met hem een human interestprogramma te maken. In diezelfde week deed Gloria net hetzelfde, met als wens een programma dat de mensen hier en daar een klein gelukje zou kunnen schenken. Plots lag De droomfabriek op tafel. “Geen remake”, benadrukt Bart, “maar anders dan vroeger. Veel sneller en moderner.”
Aan het concept is niet gemorreld: jullie maken dromen van kijkers waar. Wat is er wel veranderd?
Gloria: “De grootste verandering is natuurlijk de tijd. Televisie is de afgelopen 25 jaar sneller en snediger geworden, maar dromen zijn tijdloos. Mensen hebben altijd dromen gehad en zullen altijd dromen. Het fijne aan deze job is dat wij van dichtbij mogen meemaken hoe sommige dromen worden waargemaakt. Net als in de jaren negentig gaat De droomfabriek over de verhalen achter de dromen.”
“Televisie is de afgelopen 25 jaar sneller en snediger geworden, maar dromen zijn tijdloos” Gloria Monserez
Koesteren de kijkers nog steeds dezelfde dromen als toen?
Bart: “De nummer 1 droom is dezelfde gebleven: zwemmen met dolfijnen. (lacht) Maar met de redactie zijn we natuurlijk op zoek gegaan naar de origineelste dromen. In de vorige eeuw wilden ook heel veel mensen iets met Sandra Kim of Jean-Marie Pfaff doen. Nu zijn het Camille en Kevin De Bruyne die gevraagd worden. Wat me overigens wel opvalt, als verschil met de oude seizoenen, is dat de mensen die de droom formuleren zelf al nadenken of dat leuke televisie oplevert. Daar is men nu veel slimmer in.”
Waren er veel dromen binnengekomen die achteraf onmogelijk waar te maken bleken?
Gloria: “We hebben meer dan 10.000 dromen ingestuurd gekregen, met een enorme verscheidenheid. Uiteraard zaten daar een aantal dromen bij die eerder onmogelijk te realiseren waren. Maar daar hebben we ons niet door laten ontmoedigen. Er was echt heel veel mogelijk.”
Bart: “Het goede nieuws was dat de naam – De droomfabriek – nog altijd heel veel deuren opende. Op alle treinen, boten en vliegtuigen, bij alle Tom Waesen en Jeroen Meusen van deze wereld. Iedereen zei ja.”
‘De droomfabriek’ is altijd een behoorlijk kijkcijferkanon geweest. Staat er extra druk op jullie om goed te scoren?
Gloria: “Dat gevoel heb ik nog op geen enkel moment gehad. Ik wil altijd dat het goed is, bij eender welke job. Het gaat hier bovendien niet over Bart en mezelf; het gaat over de dromen van kijkers. Dat is de kracht.”
Bart: “Er is geen kijkcijferdruk, net omdat wij live gaan op zaterdagavond. En op zaterdagavond is er in Vlaanderen geen kijkgewoonte. Er is al zoveel geprogrammeerd op die avond, maar zelden is iets dat op zaterdagavond staat uitgegroeid tot een kijkcijferkanon. Die gewoonte omkeren zal ons met zekerheid niet lukken. Dat wordt ook niet van ons verlangd. Wat wel van ons verlangd wordt, is dat we ons best doen om er een mooi en liefdevol programma van te maken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier