Compact Disk Dummies danst de lente in met ‘The Signal’: “Als Belgen bewaken wij de goede smaak”
Op de hoes turen Janus en Lennert Coorevits gespannen naar een belletje, maar eigenlijk is het teken dan al gegeven. ‘The Signal’, de derde van Compact Disk Dummies, is alweer een fijne, aanstekelijke dansplaat geworden.
‘Neon Fever Dream’, jullie vorige album, had alles om de plaat van de doorbraak te worden, maar kwam uit in het begin van de lockdowns.
Janus (toetsen/knoppen): “Dat was natuurlijk frustrerend…”
Lennert (zang/gitaar): “… maar ik ben er van overtuigd dat we er, alle omstandigheden in acht genomen, het beste van hebben gemaakt. We hebben er zeker bij stilgestaan wat had kunnen zijn, zeker met onze live-reputatie, maar elke keer zich een kans aandiende, grepen we die met beide handen. Er zijn in die periode zeker kansen weggevallen, maar er kwamen ook nieuwe in de plaats.”
Hoe zijn jullie aan ‘The Signal’ begonnen?
Janus: “Na de release zijn we vrij snel nieuwe nummers beginnen schrijven, gezien er door de pandemie niet veel anders te doen was.”
Lennert: “Die eerste periode na de pandemie was getekend door een soort extase. Veel nummers die we toen schreven waren heel vrolijk en levendig. We wilden een positieve, dynamische vibe. Al snel werd duidelijk dat het geen eenduidige plaat zou worden, maar eerder één die een waaier van richtingen inslaat.”
‘Neon Fever Dream’ was erg beïnvloed door de sciencefictionromans die je toen las. Deze keer waren het boeken over Louis XIV?
Lennert: “Het was een podcast van Klara, die over die Zonnekoning ging. (lacht) We hadden al Solar, solar dat bleef hangen, en nadat ik die podcast had gehoord, vond ik het wel cool om iets te schrijven over Lodewijk de Veertiende, het centrum van de macht, de overmoed die daarbij hoort, en hoe je koninkrijk vervolgens in elkaar zakt. En verder denk ik dat ik deze keer vooral geschreven heb over hoe de mensheid zich vandaag verhoudt tot alle signalen die ons bereiken. Denk maar aan FOMO over gsm’s, over hoe je plek te vinden, ver van de druk van anderen. Daarom vonden we het ook grappig om in The Signal zelf die typische berichtjes-‘ping’ te verwerken. Je merkt hoe mensen elke keer opschrikken als ze dat horen: iemand heeft mij nodig.”
Jullie werkten deze keer met Jens Van Der Meij, een producer van Froukje, en Wieger Hoogendorp die hetzelfde doet voor Goldband. Wat trok jullie aan, aan dat Nieuwe Nederlandse Geluid?
Lennert: “Het is puur toeval dat ze allebei Nederlands zijn, al heb ik het wel voor die typische spontaniteit. Ik vind dat plezant. Waar wij meer van de smaakpolitie zijn, hebben zij geen grenzen. We hadden samen een nummer gemaakt met heel foute synths. Voor ons was het pure Frans Bauer, dus hij mocht het houden voor Goldband. Hij snapte niet wat er mis mee was, dat vond ik op zich wel mooi. Ook Joost Klein heeft die kwaliteit. Dan denken wij als Belgen ‘die durven’. Wij willen toch ergens de goede smaak bewaren, dat laten Nederlanders volledig los.”
Lennert: “Eigenlijk is het een heel Europese plaat die we hebben opgenomen. In elk geval willen we het idee van samenwerkingen, zoals met Wieger en Jens, behouden. Dat geeft zoveel leven.” (mvs)
‘The Signal’ is nu uit. Compact Disk Dummies staan op 9 mei in de AB.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier