Fiat 500X Sport: het nieuwe topmodel van de kleine pittige Italiaan
Fiat, dat dit jaar zijn 120-jarig bestaan viert, heeft veel te danken aan de 500-serie en de suv-coupé 500X heeft ontegensprekelijk flink bijgedragen aan zijn populariteit. Al vijf jaar lang is de Fiat 500X in zijn thuisland dé bestseller in zijn segment en staat hij bovendien nog steeds onafgebroken in de Europese Top Tien. Van de in 2014 op de markt gebrachte Fiat 500X, die opereert in een segment dat in Europa goed is voor meer dan 500.000 wagens per jaar, zijn er inmiddels al meer dan 500.000 stuks gebouwd. De 500X Sport geldt als het nieuwe topmodel van het 500X-gamma.
Buiten Italië liet de 500X ook nog eens het hoogste groeitempo noteren: +12 procent. Vorig jaar onderging de compacte suv-coupé nog een geslaagde facelift. Die opgefriste versie herken je onder meer aan de gewijzigde achterlichtunits voorzien van een middelste, in koetswerk uitgevoerd paneel. Voorts is de opgefriste 500X nog te herkennen aan de gewijzigde voorbumper en het dito radiatorrooster. Behalve als Cross-en Urban-variant is de Fiat 500X nu ook in Sport-trim verkrijgbaar.
Sportieve outfit
Kenmerkend voor de Fiat 500X Sport is onder meer de exclusieve koetswerktint ‘Rosso Seduzione’, al is de 500X Sport er eveneens in de tint ‘Bianco Gelato’, ‘Grigio Moda’ en ‘Blu Italia’. Al deze kleuren zijn overigens te combineren met een zwart dak. De speciale rode outfit wordt vanbinnen bovendien opgesmukt met tal van titaniumgrijze details op de portiergrepen, het Sport-label op de voorste spatborden, speciaal ontworpen inzetstukken op de voorbumper, buitenspiegelkappen voorzien van het 500-logo, zijschorten, wielkastverbreders, een achterbumper in diffuser-stijl, een dubbele verchroomde uitlaat en full led-koplampen gecombineerd met led-mistlampen.
Standaard is de Fiat 500X Sport voorzien van 18-duims velgen, maar optioneel zijn eveneens 19-duims wielen geschoeid met 225/40-rubber én voorzien van glanzend zwarte naafdoppen verkrijgbaar. Fiat laat overigens ook nog weten dat tegen het jaareinde speciale, door Mopar – het merk dat instaat voor onderdelen ten behoeve van FCA-wagens – ontworpen 19-duims wielen leverbaar zullen zijn. Deze onderscheiden zich door hun personaliseringsmogelijkheden. Zo kan elke velg worden voorzien van vijf verschillende inzetstukken en dit in de kleuren ‘Matte Bronze’, ‘Miron’, ‘Dark Miron’, ‘Copper’ en ‘Titanium’. Daarmee is het al rijke gamma Mopar-accessoires voor de Fiat 500X Sport al bij al nóg uitgebreider geworden.
Passend interieur
De sportieve vormgeving van het koetswerk vertaalt zich eveneens in een passend (lees: sportief) aangekleed interieur. Daar treft men naast de vele rode accenten onder meer ook een specifiek tft-scherm, een aluminium versnellingspookknop, een onderaan afgeplat, goed in de hand liggend leren sportstuur eveneens een in titaniumgrijs uitgevoerd dashboard aan. De overzichtelijkheid van dat laatste kan evenwel beter.
Tegen meerprijs kan het interieur nog worden opgewaardeerd met een hoogwaardige Alcantara-bekleding van het dashboard. Erg fraai zijn de met zwarte stof beklede zetels, voorzien van inzetstukken in vinyl én een grijs 500-logo. Optioneel zijn eveneens zwarte leren zetels, voorzien van een titaniumgrijze afwerking evenals aluminium pedalen en vloermatten met gepersonaliseerde sierstiksels te bestellen. Hoofd- en beenruimte stellen niet teleur en het interieur biedt voldoende opbergcapaciteit. Erg praktisch is overigens het handschoenkastje. De kofferinhoud daarentegen is met 350 liter geenszins overbemeten en bovendien is de tildrempel nogal aan de hoge kant. Met de achterbank neergeklapt loopt het laadvolume overigens op tot 1.000 liter.
In het hippe segment waarin de Fiat 500X opereert, tel je vandaag de dag enkel maar mee als je ook qua connectiviteit wat te bieden hebt. Dat heeft de constructeur goed begrepen. Zo is de Fiat 500X van huis uit voorzien van het UConnect-systeem met onder meer een 7-duims aanraakscherm. Een navigatiesysteem behoort net als Apple CarPlay en Android Auto tot de standaarduitrusting. Daartoe behoren eveneens de automatische airco, de cruisecontrol met snelheidsbegrenzer, een elektrische parkeerrem en parkeersensoren achteraan.
1.3 FireFly-motor
Naar een geschikte krachtbron voor de 500X Sport heeft Fiat niet lang moeten zoeken. De geblazen, 1.332 cm3 metende viercilinder treft men ook aan in de Jeep Renegade. De zestienklepper tekent voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 110 kW/150 pk en 270 Nm(bij 1.850 t/m). De C02-uitstoot bedraagt 128g/km. Gekoppeld aan een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling, weet de 1.245 kg wegende suv -coupé vanuit stilstand naar honderd te versnellen in 9,1 seconden. Veel belangrijker dan de in onze contreien toch niet te realiseren top van 200 km/u, is het bescheiden brandstofverbruik (gemiddeld 5,6 liter per 100 km).
Behalve met de pittige 1,3 liter krachtbron is de Fiat 500X Sport trouwens ook verkrijgbaar met een 88 kW/120 pk sterke en geblazen 1,0 liter-driecilinder-benzinemotor naast een 88 kW/120 pk rijke, 4 cilinders tellende 1,6 liter diesel. Ten opzichte van de minder sportieve 500X-versies onderscheidt de 500X Sport zich door een gewijzigde afstelling van de stuurinrichting en de ophanging naast een met 1,3 cm afgenomen bodemvrijheid. Voorts werden de dempers van de voor-en achterwielophanging aangepast aan de FSD (Frequency Selective Damping)-technologie, waardoor sportiviteit niet ten koste gaat van het comfort. Met dank aan de nieuwe afstelling van de ophanging claimt de producent 26 procent minder onderstuur en 17 procent minder overstuur in (te) snel genomen bochten. Zoals je van een eigentijdse auto mag verwachten, pakt ook de Fiat 500X Sport uit met de nodige rijhulpsystemen. Zo worden onder meer rijstrookwaarschuwing, rijbaanhulp, verkeersbordenherkenning, evenals een ‘speed advisor’ voorzien. Een achteruitrijcamera is optioneel verkrijgbaar.
Aan de Fiat 500X Sport 1.3 FireFly hangt een prijskaartje van 24.690 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier