Nieuwe Ford Fiesta barst van de technologische hoogstandjes
Vandaag de dag staat al 7de Fiesta- generatie in de Ford- showroom. De nieuwste Ford Fiesta, verkrijgbaar in meer uitvoeringen dan ooit tevoren, is uitgerust met technologieën waarvan eigenaars van B-segmenters enkele jaren geleden slechts maar konden van dromen.
De koetswerkstijl van de Fiesta VII, leverbaar als drie- en vijfdeurs, borduurt verder op de enigszins gedurfde stijl van het vorige model. Het design werd wel eigentijdser zonder evenwel te raken aan het typische Fiesta-karakter.
Gestroomlijnd design
De nieuwste Fiesta oogt veel meer gebeiteld. De motorkap kreeg een rustiger design, waarbij de centrale bult achterwege is gebleven. Op die manier neemt het nieuwe, bredere radiatorrooster een prominente plaats in. De gestroomlijnde koplampen lopen bij het nieuwe model verder door op de flanken en in zijaanzicht oogt het koetswerkdesign rustiger en minder wigvormig dan voorheen.
De gordellijn strekt zich voortaan uit tot aan de koplampen en achteraan versterken de van een C-vormige lichtsignatuur voorziene horizontale lichten de bredere look. Vooralsnog is de Ford Fiesta VII er in 4 uitvoeringen: Vignale, ST-Line, Titanium en Trend. Nog dit jaar lanceert Ford de Fiesta Active, een cross-overuitvoering, evenals de sportieve Fiesta ST. Voorwerp van deze test is de Fiesta Titanium 5-deurs, onder meer te herkennen aan zijn chroomafwerking en de verticale mistlampen welke met elkaar verbonden zijn door een karakterlijn in de bumper.
Bestuurdersgericht interieurdesign
Het interieur oogt ruimer én exclusiever dankzij het ergonomische design en de zacht aanvoelende materialen op de bovenkant van het overzichtelijke dashboard. Middels diverse opties kan het bovendien worden gepersonaliseerd met onder meer sierelementen voor de middenconsole, het instrumentenbord en de portiergrepen. Zowel het materiaalgebruik als de afwerking zijn er ten opzichte van de vorige Fiesta-generatie flink op vooruitgegaan.
Het aantal toetsen op de middenconsole is bijna gehalveerd doordat heel wat connectiviteits- en entertainmentelementen werden verplaatst naar het 8-duims aanraakscherm. Zowel het scherm in het instrumentenbord als het centrale exemplaar werd optimaal gepositioneerd teneinde informatie in een oogopslag weer te geven.
10 luidspreker
Het Ford SYNC3-communicatie- en entertainmentsysteem stelt de bestuurder overigens in staat het audiosysteem, het navigatiesysteem en de aangesloten smartphones te bedienen met gesproken commando’s. De nieuwe Fiesta telt 10 luidsprekers, waaronder een in de koffer gemonteerde subwoofer én een centrale luidspreker voor middelhoge tonen bovenaan het instrumentenbord.
Een minpunt van de vorige Ford Fiesta was de ruimte op de achterbank. Dit is niet langer het geval. Zo genieten de achterinzittenden over 1,6 cm meer knieruimte dankzij voorzetels met een dunnere rugleuning.
Verbeterde lendensteun
Daarenboven is de centrale armsteun vooraan zodanig gepositioneerd dat zowel grotere als kleinere bestuurders deze kunnen gebruiken. De in de hoogte regelbare bestuurderszetel pakt bovendien uit met een verbeterde lendensteun.
Opbergcapaciteit biedt het interieur in ruime mate met onder meer een nu 20 procent groter geworden handschoenkastje. Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het laadvolume van 292 tot 1.093 liter.
Pittige driecilinder
Aan benzinezijde voorziet Ford de Fiesta een in 2 vermogensvarianten (52 kW/71 pk en 63 kW/86pk) te bekomen 1,1 liter driecilinder evenals in een eveneens drie cilinders rijke 1.0 EcoBoost verkrijgbaar in 3 vermogensvarianten (74 kW/100 pk, 92 kW/125 pk en 103 kW/140 pk). De 1,1 liter motoren zijn er in combinatie met een manuele 5-bak, terwijl de geblazen 1.0-driepitters recht hebben op een 6 verzetten tellende manuele bak.
Dieselaars kunnen terecht bij de in 2 vermogensvarianten (63 kW/86 pk en 88 kW/120 pk) te bekomen 1.5 TDCI gekoppeld aan een manuele zesbak. Wij reden de Fiesta 1.0 met in het vooronder de 92 kW sterke , 998 cm³ metende driecilinder-benzinemotor welke tekende voor een 0-100 km/u-sprint in 9,4 seconden en een gemiddeld testverbruik van 5,9 liter per 100 km.
Technisch juweeltje
Voorzien van directe inspuiting en een turbocompressor is de inmiddels al meermaals gelauwerde 1.0 Ecoboost-motor een technisch juweeltje. Uiteraard hoor je bij flinke belasting dat de driepitter er soms hard aan moet trekken, maar de prestaties zijn verrassend goed. Zelfs bij lage toeren is de trekkracht zonder meer indrukwekkend.
Het Fiesta-onderstel pakt uit met een verder verfijnd torque vectoring-systeem, waarbij de binnenste wielen lichtjes worden afgeremd teneinde zowel de tractie en de stabiliteit in bochten te verbeteren als de remafstand in te korten. Voorts stuurt de Fiesta 1.0 erg direct en met veel gevoel. Daarnaast biedt het keurig uitgebalanceerde onderstel ook nog eens voldoende veercomfort.
Aan de Ford Fiesta 5-deurs 1.0 EcoBoost (92 kW) Titanium hangt een prijskaartje van 20.150 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier