Ford Focus 1.0 Ecoboost ST-Line gaat voor sportieve look
Van de C-segmenter Focus heeft Ford inmiddels al 7 miljoen stuks verkocht in Europa en wereldwijd zelfs 16 miljoen exemplaren . Vandaag staat de vierde Focus-generatie in de Ford-showroom. Op de prijslijst staat naast de 5-deurs hatchback ook nog een break(Clipper) en op bepaalde markten zal eveneens een vierdeurs worden gecommercialiseerd.
De Ford Focus IV vertoont weliswaar duidelijk overeenkomsten met de voorganger én de Fiesta, maar de nieuwste Focus oogt niettemin beduidend volwassener. Feit is dat Ford het bij de Focus IV over een sportievere boeg heeft gegooid. Kenmerkend voor het silhouet zijn de kortere overhang voor-en achteraan, de langere motorkap, het grotere én lager gemonteerde rooster, de tot ver in de flanken doorlopende koplampunits evenals de meer naar voren geplaatste A-stijlen. De gordellijn is overigens veel minder uitgesproken dan voorheen. Achteraan noteren we horizontaal opgestelde lichtunits die zo ver mogelijk naar buiten zijn geplaatst teneinde de wagenbreedte extra te accentueren. De lampen zijn tweedelig, wat meer mogelijkheden biedt voor de achterklep, terwijl de led-verlichtingstechnologie voor een opvallende signatuur zorgt. De Focus-naam staat trots in losse matglanzende zwarte letters tussen de achterlichten. Door de wielbasis 5,3 cm langer te maken konden bovendien banden met een grotere diameter worden gebruikt.
De Ford Focus IV wordt op de markt gebracht in veel varianten. Wij reden recent de Ford Focus 5-deurs ST-Line, die zich aan de buitenkant onderscheidt door een zwart radiatorrooster, grote openingen in de voorbumper, een voor-en achterbumper in koetswerkkleur, lichtmetalen 17-duims wielen en een dakspoiler.
Minder druk interieurontwerp
Bij Ford bleef men niet blind voor de kritiek dat het interieurontwerp van de Focus III nogal druk was met heel wat knoppen en een klein multimediascherm. Het vereenvoudigde, minder drukke ontwerp zorgt alvast voor een meer rustgevende sfeer. Op de middenconsole staat een vast gemonteerd 8-duims infotainment-aanraakscherm. Dankzij de nieuwe houder voor draadloos opladen onder het instrumentenpanneel kunnen inzittenden hun compatibele smartphone gemakkelijk opladen.
Een primeur is FordPass Connect-een ingebouwde modem voor Ford-klanten in Europa- die van de Focus IV een mobiele wifihotspot maakt met connectiviteit voor maximaal 10 toestellen. Dankzij een nieuw Bang&Olufsen Play-geluidsinstallatie kan men overigens maximaal genieten van muziek die via FordPass Connect of smartphone wordt gestreamd. Het audiosysteem omvat onder meer tien luidsprekers, waaronder een subwoofer van 14 cm in de koffer en een midrange luidspreker in het midden van het overzichtelijke dashboard. Het ruimteaanbod is ten opzichte van de vorige Focus eveneens toegenomen en dit met dank aan de grotere wielbasis.
De voorzetels zijn traploos verstelbaar, maar mochten wel wat meer zijdelingse steun bieden. De langere wielbasis en de vlakke vloer genereren meer ruimte voor de achterinzittenden. Ze genieten van 5 cm meer knieruimte, terwijl de schouderruimte eveneens bijna 6 cm groter is geworden dan bij de vorige Focus. Het ruimtegevoel wordt nog versterkt door de achterportieren zo te ontwerpen dat de ruiten in de achterste stijl doorlopen. Dit zorgt samen met het optioneel verkrijgbare panoramische dak voor een opener gevoel. Een minpuntje blijft het bescheiden zicht naar achteren. Het laadvolume stelt niet teleur. Al naargelang de opstelling van de achterzetels varieert het van 375 tot 1.354 liter.
Een driepitter met cilinderuitschakeling
De Ford Focus IV laat kiezen uit geavanceerde benzine-en dieselmotoren. Een erg geliefde benzinestoker is de al meermaals gelauwerde 1.0 EcoBoost, een in drie vermogensvarianten (85 pk, 100 pk en 125 pk) te bekomen driecilinder.
De zuinigheid en lage C02-emissie van deze EcoBoost-benzinestokers werd bovendien nog verbeterd middels cilinderuitschakeling , zijnde een primeur bij driepitters. Deze technologie kan een cilinder in nauwelijks 14 milliseconden uit- en inschakelen. De belangrijkste EcoBoost-technologieën zijn een geavanceerde turbo, directe brandstofinspuiting onder hoge druk en een dubbele, onafhankelijke variabele nokkentiming. De uitstoot van fijn stof wordt nog beperkt door de standaard montage van een deeltjesfilter.
In de Focus toont de roffelende 1,0 liter driepittter zich altijd bij de les. Zijn 125 paarden en tijdelijk hoogste koppel van 200 newtonmeter (bij overboost) komen probleemloos vrij. Je mag die Focus-uitvoering uiteraard niet met te lage toerentallen opzadelen. Het komt er bijgevolg op aan tijdig te schakelen. Dat vormt met de trefzeker schakelende manuele zesbak overigens niet het minste probleem. We zijn trouwens nog altijd onder de indruk van de wijze waarop Ford de driecilinder laat ronddraaien. Zo zijn trillingen tot een minimum beperkt. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10 seconden en desgewenst is op de Autobahn een top van 200 km/u te realiseren. Wij noteerden een gemiddeld testverbruik van 7,0 liter per 100 km.
Dynamisch
De Focus IV is de eerste Ford op het nieuwe C2-platform. Dat laatste zorgt niet enkel voor extra binnenruimte. Door de met 20 procent toegenomen torsiestijfheid konden de rijeigenschappen, die ook voorheen al prima in orde waren, nóg meer worden verfijnd. Bovendien kan er nu voor het eerst worden gekozen uit drie rijmodi: Normaal, Sport en Eco. De van een sportonderstel voorziene Ford Focus 1.0 EcoBoost-125 maakt zonder meer een dynamische indruk. Het sportonderstel volgt steevast de beoogde lijn. Vering en demping zijn mooi in balans, waardoor alle soorten oneffenheden in de weg keurig worden gefilterd. Ford levert de Focus IV ook nog eens met tal van comfort-en veiligheidsitems. Daartoe behoren o.m. het noodremsysteem met herkenning van voetgangers en fietsers, de spoorassistent, de adaptieve cruisecontrol evenals de adaptieve bochtverlichting.
Aan de Ford Focus 5-deurs 1.0 EcoBoost-125 ST-Line hangt een prijskaartje van 24.385 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier