Ford ‘Vignale’, voor wie luxe en comfort zoekt
Ford blijft met de S-Max trouw aan het klassieke fullsize mpv-concept. De S-Max werd bij ons geïntroduceerd in 2006 en werd deze uitgeroepen tot ‘Car of the Year’. Onlangs reden we met de Ford S-Max 2.0 TDCi ‘Vignale’, een uitvoering die zich richt tot klanten die luxe en comfort op prijs stellen.
De lage daklijn, de ranke verlichting in combinatie met een krachtige uitstraling middels de bogen boven de wielkasten, verlenen de Ford S-Max ‘Vignale’ een erg strak én opvallend uiterlijk. Met zijn relatief lage koetswerk oogt de Ford S-Max als een kruising tussen de Mondeo en de Galaxy.“Het gestroomlijnde profiel trekt de aandacht van wie houdt van een exclusieve vormgeving, of het nu gaat om een auto, een kledingstuk of zelfs een huis”, aldus Joel Piaskowski, Design-Directeur bij Ford Europa. Het verchroomde en trapeziumvormige rooster draagt samen met het ranke ontwerp van de koplampen bij tot de eigentijdse uitstraling. De leddagrijverlichting en de stijlvolle ledachterlichten doen overigens de wagen breder lijken.
Vertrouwd interieur
Het interieur zal bij de Ford-rijder ongetwijfeld vertrouwd overkomen. Zo zijn delen ervan duidelijk afgekeken van de nieuwste Mondeo. Voorts ontbreekt het vanbinnen niet aan accenten in aluminium en pakt de Vignale-versie uit met gewatteerd Windsor-leder. Leder tref je eveneens aan op het dashboard en de middenarmsteun. De conventionele instrumentencluster heeft plaats gemaakt voor een digitaal scherm dat naar de bestuurder is gericht en waarin een bewegende snelheidsmeter en toerenteller in analoge stijl zijn weergegeven. De weergave-instellingen en grafische 3D-elementen op dat digitale scherm kunnen worden aangepast voor een gepersonaliseerde en interactieve ervaring. Middels het kleurenaanraakscherm in de middenconsole kan je bovendien met SYNC 3 de telefoon-, entertainment- en navigatiesystemen bedienen met behulp van de gewone spreektaal.
Een optimale zitpositie is op de uitgebreid verstelbare chauffeurs-en passagierszetel zo gevonden. Op de tweede zetelrij staan drie verschuifbare zetels met verstelbare rugleuning en is het goed toeven voor drie volwassenen. Middels het Easy Fold-systeem kan elke zitrij met een druk op knop worden neergeklapt, waardoor er een grote, vlakke bagageruimte wordt gecreëerd. Het laadvolume bedraagt naargelang de zetelopstelling 700 of 2.020 liter. De handenvrij bedienbare achterklep kan bovendien worden geopend of gesloten met een simpele voetbeweging onder de achterbumper.
Comfort en veiligheid
Als topmodel van de S-Max-serie pakt de Vignale standaard uit met heel wat comfort-en veiligheidsitems. Tot die eerste behoren onder meer de dubbele automatische airco met verluchtingsblazers op de tweede zitrij, de Home Safe-koplampen met geleidelijke dimming evenals de kleine dakconsole met zonnebrilhouder.
Tot de veiligheidsitems behoren het Pre-Collision Assist dat ervoor zorgt dat automatisch wordt afgeremd wanneer een botsing met een voorligger dreigt. Het Park Out Assist helpt dan weer de bestuurder bij het wegrijden vanuit een parkeerplaats bij parallel parkeren. Daarbij neemt het systeem de besturing over en dien je enkel nog het gaspedaal en de rem te bedienen. Nog vrij nieuw is het Intelligent Speed Limiter-systeem, dat de snelheid van de adaptieve snelheidsregelaar aanpast op de door het verkeersbordherkenningssysteem weergegeven maximumsnelheid. Bij een te hoge snelheid wordt meteen de brandstoftoevoer afgeknepen en wordt voorkomen dat je in de bebouwde kom sneller rijdt dan toegelaten. Daarnaast is deze wagen voorzien van het Adaptive Front Steering-systeem dat de stuurrespons optimaliseert door het voortdurend aanpassen van de verhouding tussen de besturing en de wielen op basis van de wagensnelheid. Bij lagere snelheid, zoals bij het inparkeren, maakt het de auto wendbaarder, op hogere snelheid zorgt het ervoor dat de wagen nauwkeuriger reageert op de input van de bestuurder.
Aan de Ford S-Max 2.0 TDCi ‘Vignale’ hangt een prijskaartje van 47.850 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier