Getest: de X-factor van de BMW X4
Meer dan vijftien jaar geleden liet het Duitse automerk BMW haar eerste X op het grote publiek los, in de vorm van de X5. Zoveel jaar later zijn er voor BMW niet meer veel getallen over om nog na de X te plaatsen. De X3 bestaat al sinds 2006, later volgden de X6 en de X1. Ook zijn er al plannen voor een X7 en eventueel een X2. Maar wij hebben het laatste nieuwe model getest: de X4.
Dat BMW aan de lopende band nieuwe SUV’s lijkt uit te brengen, klinkt logisch. Nooit eerder werden er in Europa zoveel SUV’s verkocht en het Duitse luxemerk pikt haar graantje mee. Sterker nog: het heeft één van de ruimste SUV-gamma’s op de markt en haalt bijna 30 procent van haar verkoop wereldwijd uit de X. Geen wonder dus dat het rijtje nieuwe X-modellen snel ingevuld raakt. Ook de X4, sinds september bij de dealer, mag nu al een klein succes genoemd worden. Bij BMW claimen ze dat de X4 perfect het gamma tussen de X3 en de X6 opvult. Met andere woorden: er zijn genoeg kopers die een sportieve SUV willen, maar niet de topprijs (van bijvoorbeeld een X6) willen betalen. Na onze testweek kunnen wij daar ook wel inkomen…
Geen klassieke schoonheid
Toch is het geen liefde op het eerste gezicht. De X4 is overduidelijk het kleine broertje van de X6, met in profiel zeer atletische allures, maar zonder de wow-factor van de X6 (die werkelijk gigantisch is). Toch is de X4 zeker niet klein: 4,67 meter lang, 1,62 meter hoog en 1,88 meter breed. Een sportieve versie van de X3 dus. Zet hem naast de X6 en hij kwijnt weg, maar ‘in het wild’ is de X4 nog steeds een indrukwekkend grote wagen. Een klassieke schoonheid valt hij zeker niet te noemen, maar hij heeft ook visueel zijn charmes – voor zover dat kan in een cocktail van coupé en SUV.
Comfort op de achterbank
Die dalende daklijn laat wel vermoeden dat het moeilijk wordt voor passagiers op de achterbank om hun rug te strekken, maar niks blijkt minder waar. De ingenieurs van BMW hebben achterin simpelweg de bank verlaagd, zodat passagiers toch nog comfortabel mee kunnen cruisen. De lijn oefent ook haar invloed uit op de kofferbak die in vergelijking met die van de X3 50 liter kleiner is geworden, maar dus nog steeds een aardige 500 liter telt. Voorin is het als chauffeur puur genieten. De zitpositie – ook een tweetal centimeter lager dan in de X3 – is uitstekend en de gebruikte materialen in het interieur zijn hoogwaardig, net zoals in de rest van de X-familie. Achter het stuur vinden we standaard schakelflippers om die extra sportiviteit ten opzichte van de X3 te garanderen.
Behoorlijk sportief
Dan is het tijd om gas te geven en onze testwagen eens aan de tand te voelen. Wij hebben overigens de 20d meegekregen, die de nieuwste dieselmotor van BMW met zich meedraagt: een tweeliter viercilinder met 190 pk en maar liefst 400 Nm. Verder in het gamma zitten nog een handvol benzinemotoren (20i met 184 pk of 28i met 245 pk), een 30d met 258 paardjes en een 35d met 313 stuks. En zelfs in onze lichtere versie voelt de X4 nog bijzonder snel en krachtig aan, ook al hoor je dat niet aan de motor. Om het verschil met de X3 duidelijk te maken, kreeg de X4 standaard nog enkele sportieve elementen mee, zoals het Variable Sports Steering, de schakelflippers, het Performance Control (torque vectoring) en sportieve velgen. En het resultaat mag er zijn! De X4 is de naam ‘Sports Utility Vehicle’ meer dan waardig. Ook in de bochten is hij wendbaar en behoorlijk precies. De elektrische sportbekrachtiging voelt gelukkig aan als een meerwaarde op het stuur dat we kennen uit de X3. Het werkt progressief mee in de bochten en vergemakkelijkt het sturen. Door het lage zwaartepunt, de vierwielaandrijving en de torque vectoring rijdt de X4 simpelweg stevig en helt hij nauwelijks over, een perfect compromis tussen sportiviteit en comfort. Bij een te actieve rijstijl word je er uiteraard wel aan herinnerd dat je met een zware jongen van zo’n 1.800 kilogram op stap bent. De remmen stellen dan bovendien een tikkeltje teleur.
Conclusie
De X4 is duidelijk het kleine broertje van de X6 en neemt die rol ook heel serieus. Deze SUV is zeer sportief en wendbaar, heeft een dynamisch uiterlijk en biedt het nodige comfort. Maar het prijskaartje is ook indrukwekkend: vanaf 47.250 euro (incl. btw). Doe daar nog een paar leuke pakketjes bij en je zit gemakkelijk aan 60.000 euro. Maar daar krijg je wel een flinke portie X-factor voor in de plaats…
SEBASTIAAN BEDAUX
Dit artikel is eerder verschenen in Steps Deluxe.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier