Getest! De vierde generatie van de Renault Scenic
Met de lancering van de Scenic in 1996, creëerde Renault een nieuwe trend: de mpv in het C-segment. Al sinds zijn lancering groeide de Renault Scenic uit tot de favoriete midi-mpv in Europa. Twintig jaar later zijn er van de Scenic inmiddels 5 miljoen stuks verkocht. Vandaag staat de 4de Scenic-generatie in de showroom.
Net zoals vroeger is de Scenic, die samen met de Talisman en Espace van de band rolt in het Franse Douai, er zowel in een korte als lange versie (Grand Scenic). ”Met de nieuwe Scenic hebben we alle conventies overboord gegooid. Het is nog steeds een eigentijdse mpv die geen afbreuk doet aan de moduleerbaarheid die 20 jaar lang aan de basis lag van het succes van de drie vorige generaties”, aldus Laurens van den Acker, Directeur Industrieel Ontwerp van Renault.
Dynamische uitstraling
Typisch voor de nieuwe Scenic is het groter monovolume-koetswerk, dat 4 cm toenam in de lengte, 2 cm in de breedte en 1,5 cm in de hoogte. Net als bij de Captur bestaat de mogelijkheid het dak in een andere kleur te verkrijgen. Meteen in het oog springend is de specifieke lichtsignatuur met C-vormige koplampen en een driedimensionele Edge Light-technologie achteraan. Te noteren is ook dat de achterlichten van de korte versie horizontaal zijn, terwijl deze bij de Grand Scenic verticaal zijn. Naast een met 4,0 cm toegenomen bodemvrijheid, kreeg de nieuwe Scenic eveneens een grotere wielbasis én zowel voor- als achteraan bredere sporen. De achteroverhang werd dan weer met 1,6 cm ingekort teneinde deze mpv een nóg homogenere uitstraling te bezorgen. Het zicht opzij is er op vooruitgegaan dankzij een duikende panoramische voorruit, terwijl een vast glazen panoramadak tegen meerprijs verkrijgbaar is. Een primeur voor het segment is dat alle Scenic-versies voortaan standaard zijn uitgerust met 20-duims velgen. Het bezorgt de Scenic een dynamischer uitstraling en maakt hem optisch minder hoog.
Moduleerbaar
In de nieuwste Renault Scenic zijn de voorste zetels groter en bieden ze voortaan een betere zijdelingse steun. Op de tweede zitrij zien we niet langer drie gelijke en verwijderbare zetels, wél een uit 2 delen bestaande achterbank. Deze is met een simpele handeling neer te klappen, waardoor een vlakke koffervloer wordt gecreëerd. De nieuwe Scenic is de enige wagen in zijn segment waarbij deze handeling vanaf 2 plaatsen kan worden uitgevoerd: vanaf de koffer of vanaf het R-Link 2-systeem. Als enige wagen in zijn segment beschikt de nieuwe Scenic over een verschuifbare middenconsole van 13 liter. Vooraan biedt de console een verlicht en afgesloten opbergvak met geïntegreerde armsteun. Dat omvat tegelijk twee USB-aansluitingen evenals een AUX-ingang. Achteraan zijn er twee USB-aansluitingen en een AUX-ingang, aangevuld met een 12V-stopcontact en een apart opbergvak. Behalve op de 13 liter grote console gaat de Scenic ook prat op de zogeheten Easy Life-schuif (verlicht en gekoeld) van 11,5 liter. Deze wordt elektrisch geopend middels een aanraaksensor en wordt automatisch vergrendeld zodra de motor wordt stilgelegd. Andere nuttige opbergruimte, waaronder de 4 luiken in de vloer, brengen het totale volume op 63 liter. Achterin biedt de nieuwe Scenic wel minder beenruimte dan zijn voorganger. Het koffervolume van de Scenic is goed voor 572 liter, het grootste in zijn segment.
Technologie
De nieuwe Scenic en Grand Scenic maken gebruik van alle belangrijke rijhulpsystemen die we voor het eerst zagen bij de nieuwe Espace, Talisman en nieuwe Megane. De bestuurder kan deze beheren en activeren vanaf het R-Link 2-tablet. Deze laatste behoort met zijn verticaal opgesteld scherm van 8,7-duim tot de grootste in zijn segment. Een adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekdetectie, verkeersbordenherkenning evenals rijstrookwaarschuwing ontbreken evenmin. Een unicum in zijn segment is bovendien de actieve noodremhulp (tussen 7 en 60 km/u) met voetgangersdetectie. Het rijden zelf wordt vergemakkelijkt middels de achteruitrijcamera, het automatisch in- en uitschakelen van de dim-/grootlichten, de parkeerhulpsensoren(vooraan, achteraan en opzij) en het handenvrij parkeersysteem. De nieuwe Scenic is leverbaar met 2 benzinemotoren (1.4/140 pk en 1.4/163 pk) en maar liefst 5 dieselmotoren(1.5/95pk, 1.5/110 pk, 1.6/130 pk en 1.6/160 pk). Op de dCi 110-motor introduceert Renault trouwens Hybrid Assist-technologie, die instaat voor een elektrische ondersteuning. Onlangs reden we met de Renault Scenic aangedreven door de 96 kW / 131 pk rijke 1.6 dCi, gekoppeld aan een manuele zesbak. Het schakelen verloopt soepel en een gemiddeld brandstofverbruik van 5,3 liter diesel per 100 km stelt evenmin teleur.Voor de 0-100 km/u-sprint heeft deze Scenic-versie genoeg aan 11,4 seconden. Vering en demping zijn zacht afgestemd, met een flinke dosis Frans comfort als resultaat, terwijl de 20-duims wielen bijdragen tot een prima wegcontact en dito remgedrag.
De Renault Scénic Energy dCi 130 Intens is er vanaf 29.150 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier