Dynamisch de weg op met de Honda Civic
De Honda Civic is een dynamisch ogende vijfdeurs hatchback én het belangrijkste model voor Honda Europa. Steunend op een veertigjarig bestaan blijft ook de Civic van de tiende generatie trouw aan het originele concept: een auto voor iedereen, een auto voor de wereld.
Kenmerkend voor het nieuwe Civic-design zijn onder meer de korte vooroverhang met de opvallende grote luchtopeningen evenals de typische Honda-koplampclusters. Alle versies beschikken over leddagrijverlichting, waarbij een hockeystickvormige strip aan de buitenkant van het cluster wordt verlicht. Het dak loopt bij de Civic X over in de C-stijlen, die de kromming van het dak doortrekken tot aan de achterhoeken.
Al even opmerkelijk zijn de zwevende dakspoiler en de tweede, lager geplaatste achterspoiler met daarin het derde remlicht. De spoiler speelt overigens een belangrijke rol bij de controle van de luchtstroom aan de achterkant van de wagen. Hij moet erover waken dat de turbulentie achter de auto wordt verminderd en dat op die manier de aerodynamische efficiëntie wordt vergroot.
Lager, breder en langer
Voor de sportieve look van de nieuwe Honda Civic tekenen onder meer de lage en brede proporties, waarmee de wagen een grotere voetafdruk nalaat. De Civic X is 20 millimeter lager, 30 millimeter breder en 136 millimeter langer dan het model van de vorige generatie. Grotere én bredere velgen benadrukken het brede postuur, terwijl de lange wielbasis (2,70 meter), de korte overhangen de dynamische look van het koetswerk extra accentueren.
De nieuwste Honda Civic pakt uit met een cockpit waarin geavanceerde technologieën en hoogwaardige materialen worden gecombineerd. Het instrumentenpaneel heeft een nieuwe indeling gekregen en omvat een grote, digitale toerenteller en snelheidsmeter. Meteen in het oog springend is het nieuwe tft-lcd-kleurenscherm.
Integratie smartphone
De nieuwe Civic is bovendien verkrijgbaar met de tweede generatie van het Honda Connect Infotainment- en connectiviteitssysteem, dat een verbeterde bediening en een volledige integratie met de smartphone biedt, zowel Apple Car Play als Android Auto. Mede dankzij het langere, bredere platform en de langere wielbasis genieten de inzittenden van meer ruimte en een beter zicht.
Bovendien wordt het gevoel van licht en ruimte nog vergroot door het grote, kantelbare panoramische schuifdak. De achterbank kan in een 60:40-verhouding worden opgedeeld en neergeklapt en dankzij de combinatie van lage laaddrempel (679 mm) en brede laadopening (1.120 mm) en een vlakke koffervloer kunnen zware, brede en lange voorwerpen gemakkelijk worden ingeladen.
Nieuwe benzinemotoren
De Civic van de tiende generatie is het eerste model in Europa met Honda’s 1.0 driecilinder(129 pk)- of 1.5-viercilinder-benzinemotor (182 pk) met turbolader. Kenmerkend voor deze motoren zijn onder meer de directe injectie evenals de monoscroll-turbolader. De traditionele gaskabel is vervangen door een drive-by-wiresysteem dat met dank aan intelligente elektronica, het gaspedaal verbindt met een gasklep binnen het kleppenhuis. De nieuwe VTEC Turbo-motoren zijn in de eerste plaats ontwikkeld om dynamische prestaties waar te maken.
Beide krachtbronnen zijn naar wens te koppelen aan een nieuw ontworpen manuele zesbak of aan een speciaal voor de Civic ontwikkelde CVT-automaat. Qua vermogen en koppel overtreft de vier cilinders rijke 1.5 VTEC-motor uiteraard de driepitter, al staat daar wel een ietwat hoger verbruik en dito C02-uitstoot tegenover. Het platform van de nieuwe Civic is ook nog eens 16 kilogram lichter dan dat van zijn voorganger, terwijl de torsiestijfheid met 52 procent is toegenomen.
Tot het Honda Sensing-systeem, wat een verzameling van veiligheidssystemen is, behoren onder meer het noodremsysteem, de spoorassistent, de adaptieve cruise control evenals de verkeersbordenherkenning.
Aan de Honda Civic 1.Oi-VTECS hangt een prijskaartje van 21.490 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier