Hyundai i30 Fastback met gespierde look
Met de in het C-segment opererende i30 heeft Hyundai ontegensprekelijk een bestseller in huis. Vandaag de dag omvat het i30-gamma naast de vijfdeurs hatchback en de wagon eveneens de Fastback. Deze laatste wordt door de constructeur een 5-deurscoupé genoemd en is feitelijk een kruising tussen een coupé en een hatchback. Worden de resp. in 2016 en 2017 voor het eerst op de markt gebrachte i30 hatchback en i30 Wagon vooral geprezen om hun “praktische ” hoedanigheden, de i30 Fastback moet in de eerste plaats emotie opwekken.
Qua design is de Hyundai i30 Fastback,verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus (Inspire, Feel en Shine) is eerder een liftback dan een coupé. De i30 Fastback is overigens 11,5 cm langer en 3 cm lager dan de vijfdeurs en stationcar . Voorts onderscheidt dit i30-model zich door een lange motorkap, een lager gemonteerd radiatorrooster, een dieper doorlopende voorbumper, andere dagrijlichten en donker getinte koplampen. Krachtige hoeklijnen en een schuin aflopende voorspoiler laten de wagen ook nog eens breder ogen en zorgen bovendien voor een gespierde look . Achteraan noteren we een sterk aflopende daklijn, brede achterlichtunits en een breedgewelfde, in de achterklep geïntegreerde spoiler. Ten opzichte van de vijfdeurs hatchback is het dak bovendien 2,5 cm lager komen te liggen. Al deze ingrepen hebben tot doel het stevige postuur extra te accentueren.
Een lagere “zit”
Onderscheidt de i30 Fastback zich aan koetswerkzijde duidelijk van de overige i30-uitvoeringen, in het interieur blijft vrijwel alles bij hetgeen we ook bij de vijfdeurs en de wagon aantreffen. Zo wordt ook het i30 Fastback-interieur gekenmerkt door een horizontale lay-out. Als bestuurder kijk je uit op een bekend, zij het overzichtelijk dashboard. Het zwevende scherm van het navigatiesysteem met 8-duims aanraakscherm verenigt alle navigatie-,media-en connectiviteitsvoorzieningen. De voor het interieur aangewende materialen zijn dik in orde en ook de afwerking stemt tot tevredenheid en ook qua ergonomie scoort het interieur voorbeeldig. Dat de i30 Fastback sportieve ambities koestert, merk je al meteen bij het instappen. De zetel kan immers lager worden ingesteld dan bij de overige i30-versies het geval is, terwijl het in de hoogte en diepte verstelbare stuur goed in de handen ligt. Voor extra comfort zijn de voorzetels trouwens elektrisch verstelbaar. Voorin ontbreekt het geenszins aan hoofd-en beenruimte, maar door de aflopende daklijn houdt op de achterbank de hoofd en beenruimte ruimte voor erg lang opgeschoten lieden niet over. Het interieur biedt voldoende opbergcapaciteit en dit onder meer middels een voor de pook geplaatst afsluitbaar vak waar desgewenst de gsm draadloos kan worden opgeladen. Met de achterzetels in positie bedraagt de kofferinhoud al 450 liter en met de achterbank neergeklapt loopt dat zelfs op tot 1.351 liter.
Slimme connectiviteit
De Hyundai i30 Fastback biedt een optioneel 8-duims aanraakscherm voor het navigatiesysteem van de nieuwe generatie en dit middels geavanceerde connectiviteitsfuncties zoals Apple CarPlay en Android Auto.
Het navigatiesysteem omvat onder meer een gratis abonnement van zeven jaar op de dienst “LIVE Services” die in real time up-to-date informatie levert over het weer, het verkeer, de snelheidscontroles en dit naast online-opzoekingen van bezienswaardigheden. Klanten kunnen ook nog eens kiezen tussen verschillende audio-opties: de standaard radio met zwart-wit 5-duims display en Bluetooth-connectiviteit of het optionele audiosysteem met capacitief 5-duims lcd-aanraakscherm en een geïntegreerde dynamische achteruitrijcamera. Zoals het een eigentijdse C-segmenter past, is ook de Hyundai i30 Fastback voorzien van flink wat comfort-en veiligheidsitems zoals o.m. een adaptieve snelheidsregelaar , autonome remhulp, verkeersbordenherkenning, dodehoekdetectie, detectie van dwarsverkeer achter de auto, een waakzaamheidsassistent, een spoorassistent evenals een grootlichtassistent.
Voortreffelijke wegligging
Het motorenaanbod van de Hyundai i30 Fastback is beperkt. De klant kan slechts kiezen uit twee direct ingespoten, geblazen benzinemotoren. De instapper is de 998 cm3 metende driepitter, opgegeven voor een hoogste vermogen van 88 kW/120 pk. In het vooronder van de door ons gereden perswagen stak evenwel de 103 kW/140 pk sterke, 1.353 cm3 vierpitter, goed voor een hoogste koppel van 242 newtonmeter (bij 1.500 t/m). Naar wens is deze krachtbron te koppelen aan een manuele zesbak of aan een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. De trefzeker schakelende manuele zesbak pakt uit met overbrengingsverhoudingen die voorbeeldig op de soepele motorkarakteristiek zijn afgestemd. De 0-100 km/u-sprint wordt al in 9,2 seconden geklaard en het gemiddeld testverbruik stelt met 6,4 liter per 100 km evenmin teleur. Niet onbelangrijk is dat de Hyundai i30 Fastback 1.4T-GDI een dynamische rijervaring weet te verzoenen met het nodige rijcomfort.
Het keurig uitgebalanceerde onderstel reageert bovendien adequaat op stuurbewegingen en draagt bij tot de prima wegligging van de lichtvoetig rijdende i30 Fastback. Bij snel bochtenwerk etaleert de voorwielaandrijver overigens een goed te beheersen onderstuur en blijkt de weliswaar stevige vering en demping geen afbreuk te doen aan het comfort. De geventileerde schijfremmen vóór en massieve exemplaren achter zijn ook nog eens netjes te doseren.
Aan de Hyundai Fastback 1.4 T-GDI “Shine” hangt een prijskaartje van 28.999 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier