Hyundai Ioniq Hybrid: uitzonderlijk efficiënt
De Koreaanse constructeur Hyundai wil binnen 4 jaar de milieuvriendelijkste autobouwer ter wereld zijn. Daarvoor rekent Hyundai op 12 hybrides, 6 plug-in-hybrides, 2 elektrisch aangedreven modellen en evenveel waterstofauto’s. Nu al lanceert Hyundai de in 3 aandrijfvormen (hybride, elektrisch en plug-in-hybride) te verkrijgen Ioniq.
Het ranke koetswerkdesign mikt op een maximale aërodynamische efficiëntie, die in de hand wordt gewerkt door de zachte lijnen en oppervlakken van de wagen. Zijn koetswerkpanelen zijn ontworpen om te buigen en op die manier de stroomlijn in verschillende omstandigheden te optimaliseren. Elementen zoals de air curtains ter hoogte van de voorwielen, de achterspoiler en diffuser, de drempelverbreders, de bodemplaat en het gesloten velgdesign staan garant voor een uitzonderlijke aërodynamische efficiëntie.
Ecologische materialen
Een primeur voor Hyundai en typisch voor de Ioniq is het innovatieve gebruik van gerecycleerde en ecologische materialen. Zo worden grondstoffen onttrokken aan suikerriet gebruikt voor een deel van de hemelbekleding evenals voor de tapijten. Lakken met hernieuwbare ingrediënten op basis van sojaolie worden gebruikt om bepaalde onderdelen een metaalachtige glans te geven. Al bij al is de afwerking vanbinnen voorbeeldig te noemen en laat de 5-deurs ook ergonomisch weinig of geen steekjes vallen, met uitzondering van de nog met een pedaal te bedienen parkeerrem. Zulks vloekt eigenlijk met het eigentijdse concept van deze hybride.
Het instrumentarium is overzichtelijk en afhankelijk van de gekozen aandrijfmodus worden achtergrondkleur en wijzerplaten aangepast teneinde steeds de belangrijkste en meest nuttige informatie te tonen. Al naargelang de positie van de 60/40 neerklapbare achterbank met een comfortabele zit voor 3 volwassenen, varieert de bagagecapaciteit van 443 tot 1.505 liter. Zoals je van een eigentijdse auto mag verwachten, komt ook de Hyundai Ioniq tegemoet aan bestuurders die hun smartphone willen integreren in het infotainmentsysteem : zowel Apple CarPlay als Android Auto zijn voorhanden. Een draadloos inductief oplaadoppervlak voor mobiele telefoons ontbreekt evenmin. De Ioniq Hybrid is er in 2 uitrustingsniveaus: Premium en Executive. Al vanaf de basisuitvoering is de Ioniq voorzien van heel wat comfort- en veiligheidsitems zoals o.m. elektrisch bediende ruiten, centrale armsteunen voor- en achterin, een regen- en lichtsensor, een automatische airco (2 zones ), een navigatiesysteem met 8-duims aanraakscherm, een achteruitrijcamera, een actieve spoorassistent, een autonome noodrem, een adaptieve snelheidsregelaar en parkeersensoren. De Executive-uitmonstering biedt daarbovenop o.m. nog een elektrisch verstelbare chauffeurszetel, dodehoekdetectie, waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan evenals lichtmetalen 17-duims wielen.
Bekend aandrijfsysteem
Onder zijn gestroomlijnd koetswerk is de Hyundai Ioniq identiek aan neefje Kia Niro. Voor de aandrijving wordt beroep gedaan op een direct ingespoten 1,6 liter viercilinder-benzinestoker van 77kW/105 pk. Dankzij een 43,5 sterke, in het koppelingshuis ondergebrachte elektromotor, bedraagt het gecombineerde motorvermogen 141 pk, dat middels een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling schokvrij op de weg wordt overgebracht. De elektromotor, gevoed door een accu van 1,56 kWh onder de achterbank, kan de 1.345 kg wegende Ioniq Hybrid geheel elektrisch aandrijven en levert zijn koppel al vanaf de eerste omwenteling. Hij stelt de Hyundai Ioniq Hybrid in staat om geheel elektrisch te rijden bij snelheden tot 120 km/u. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10,8 seconden en met een beetje beleid is een verbruik van om en bij de 5,0 liter per 100 km mogelijk.
Aan de Hyundai Ioniq Hybrid hangt een prijskaartje van 26.899 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier