Even voorstellen: de Jaquar F-Pace

Met de F-Pace introduceert Jaguar zijn allereerste suv. Verwacht wordt dat de Britse constructeur het niet bij dat ene suv-model zal houden. Suv’s zitten nu eenmaal volop in de lift en volgens kenners zou het suv-segment over 5 jaar wel eens goed kunnen zijn voor een marktaandeel van liefst 50 procent.

Qua vorm houdt de Jaguar F-Pace het midden tussen  praktisch en sportief.
Qua vorm houdt de Jaguar F-Pace het midden tussen praktisch en sportief.

Niet verwonderlijk dus dat nu ook Jaguar zich op deze lucratieve markt begeeft. In zijn klasse neemt de F-Pace het op tegen gerenommeerde concurrenten zoals o.m. de Audi Q5, de BMW X3, de Mercedes-Benz GLC , de Porsche Macan en de Volvo XC60. Jaguar maakt er bovendien geen geheim van dat bij de ontwikkeling van de F-Pace de Porsche Macan als voorbeeld diende. Inmiddels loopt de F-Pace-verkoop als een trein en is deze nu al het snelst verkopende model van de gerenommeerde Britse constructeur.

Typisch Jaguar

De Jaguar F-Pace vertoont qua vormgeving elementen geïnspireerd door de F-Type. Voor het ontwerp tekende  Ian Callum die al menig Jaguar-product voor zijn rekening nam. Als basis voor de F-Pace fungeerde het aluminium platform van de Sedan XE, al maakt de fabrikant zich sterk dat liefst 80 procent van de onderdelen, waaronder de subframes, uniek zijn voor de F-Pace. Met zijn Lightweight Aluminium Architecture als basis gebruikt de Jaguar F-Pace meer aluminium (80 %) dan gelijk welke concurrent. Dankzij die aluminium constructie konden de designers en ingenieurs afmetingen zoals die van de wielbasis en de spoorbreedte samen bepalen. Dat heeft ontegensprekelijk bijgedragen tot de geslaagde proporties. ”We hebben de F-Pace zo getekend dat hij eerst en  vooral  een Jaguar is. De F-Pace ziet er bovendien assertief uit zonder agressief te zijn”, aldus Ian Callum. Kenmerkend voor het front is ontegensprekelijk de lange neus. De gestroomlijnde koplampen zijn voorzien van dagrijlichten in de voor Jaguar kenmerkende J Blade-vorm, terwijl de smalle led-mistlichten door de constructeur zelf werden ontwikkeld. Achteraan is de invloed van de F-Type meteen duidelijk: van de grafische uitwerking van de led-achterlichten tot de gespierde heupen. Al evenzeer getuigend van F-Type-invloeden zijn de daklijn en de korte overhang vooraan.

Ook naast de gebaande wegen doet de F-Pace het heel behoorlijk.
Ook naast de gebaande wegen doet de F-Pace het heel behoorlijk.

Luxueuze én praktische vijfzitter

Het Jaguar F-Pace-interieur is zonder meer erg stijlvol en luxueus.  De hoge zit creëert weliswaar een vertrouwenwekkend zicht naar buiten, maar handhaaft niettemin het sportwagengevoel. De sportzetels  hebben een 14-voudige verstelling, verwarming en koeling naast verfijnde extra’s zoals zachtgenerfd Windsor-leder, dubbele contrasterende stiknaden en hoofdsteunen met reliëf.  De welving aan de bovenrand van de voorste portieren loopt door in het dashboard en versterkt het cockpitgevoel. Het instrumentenpaneel omvat 2 grote, analoge wijzerplaten en een centraal tft-scherm ofwel een virtueel digitaal instrumentenpaneel van 12,3” met hoge resolutie en 4 instelbare grafische thema’s dat ook navigatiekaarten in 3D over het volledige scherm kan weergeven. Het nieuwe, 10,2” groot mediasysteem InControl Touch Pro  is bovendien een aanwinst.  Net als bij tablets zijn er geen toetsen. In plaats daarvan staan er onderaan het aanraakscherm softwaretoetsen, die de bediening vlot en vanzelfsprekend maken. De modules binnen het InControl Touch Pro worden met elkaar verbonden via  de meest geavanceerde netwerktechnologie die beschikbaar is.  De F-Pace kan overigens ook fungeren als wifi-hotspot, die tot 8 apparaten tegelijk kan verbinden. De klimaatregeling met gescheiden temperatuurregeling voor bestuurder en passagier voorin én eveneens gescheiden temperatuurregeling achterin zorgen voor extra comfort. Aan interieurruimte en functionaliteit ontbreekt het de Jaguar F-Pace evenmin. Deze suv is overigens leverbaar met een in 3 delen(40/20/40) neerklapbare achterbank voorzien van een elektrisch verstelbare rugleuning. De kofferinhoud is met 650 liter best groot te noemen. De ruimte is des te bruikbaarder omdat ze maar liefst 1.255 mm breed is, ruim voldoende voor bijvoorbeeld 2 golftassen of 4 grote koffers. De achterzetels hebben een doorlaadmogelijkheid en indien neergeklapt komt er een koffervolume tot 1.740 liter vrij. De uit licht compositiemateriaal vervaardigde achterklep kan tegen meerprijs elektrisch worden geopend en gesloten. Het kan zelfs handenvrij middels een voetbeweging onder de bumper. Jaguar maakt ons daarbij attent op de vlakke, omkeerbare vloer, waarvan de ene kant is bekleed met tapijt en de andere met rubber.

Een luxueus én doordacht interieur.
Een luxueus én doordacht interieur.

Bekende zelfontbrander

De Jaguar F-Pace is verkrijgbaar met twee  3.0 liter V6-benzinemotoren, resp. goed voor een vermogen van 250 kW/340 pk en 280 kW/380 pk  evenals met een  2.0 liter viercilinder-turbodiesel van 132 kW/180 pk en een 3.0 lier V6 turbodiesel van 221 kW/300 pk Recentelijk reden we de F-Pace 2.0d AWD in “R-Sport”-uitmonstering met in het vooronder de ook in de XE aan te treffen tweeliter dieselmotor, een voor onze contreien vrij logische keuze. Bij de testwagen was de geblazen, viercilinder-zestienklepper, opgegeven voor een hoogste koppel van 430 newtonmeter (bij 1.750-2.500 t/m),  gekoppeld aan een soepel schakelende 8-trapsautomaat (incl. flippers voor manueel schakelen). Met dit aandrijfaggregaat heeft de 1.775 kg wegende F-Pace genoeg aan 8,7 tellen voor de 0-100 km/u-sprint en is op de Autobahn een top van 208 km/u waar te maken. Het gemiddeld brandstofverbruik schommelde om en bij de 7,0 liter diesel per 100 km. Om rijcomfort en wendbaarheid nog verder te verhogen kan ook nog eens worden gekozen voor elektronisch gestuurde schokdempers van het Adaptive Dynamics-systeem. Met dat laatste kan trouwens  o.m. ook de gasrespons naar eigen voorkeur worden ingesteld. De testwagen was voorzien van tegen meerprijs te bekomen 20-duims wielen-standaard is de F-Pace uitgerust met 19-duims exemplaren die op oneffen wegdek wel  afbreuk deden aan het rijcomfort. De besturing is voorbeeldig: ze werkt licht én biedt veel gevoel.  Voorts zorgen ruimbemeten geventileerde schijfremmen voor- en achteraan voor een efficiënte vertraging.

Aan de Jaguar F-Pace 2.0d AWD R-Sport hangt een prijskaartje van 55.580 euro.

 

 

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier