KIA Ceed 1.4 T-GDI met nog dynamischer look
De Ceed – voorheen cee’d – is dé Kia-troef in het inmiddels felbevochten C-segment. Sinds de tweede generatie van deze compacte middenklasser anno 2012 in productie werd genomen, zijn er al meer dan 640.000 exemplaren in het Slovaakse Zilina van de montageband gerold. In zijn segment moet de Ceed het wel opnemen tegen sterke concurrenten zoals de Ford Focus, de Opel Astra, de Renault Mégane en de VW Golf. Het C-segment nam vorig jaar maar liefst 22% van de totale Europese verkoop voor zijn rekening.
De vorige Ceed was datzelfde jaar goed voor 16% van de totale Europese Kia-verkoop. Net als de Sportage is de Ceed overigens altijd één van de Kia-sterkhouders geweest sinds zijn lancering. Thans staat de derde Ceed-generatie in de Kia-showroom. De nieuwe Ceed is voortaan niet langer leverbaar als driedeurs. Behalve de vijfdeurs showde Kia op het Autosalon van Genève eveneens de tweede telg van de Ceed-familie: de Sportswagon. De Koreaanse autobouwer rekent erop dat de Ceed III een nóg groter deel van de Europese verkoop voor zijn rekening zal nemen.
De Koreaanse constructeur maakt zich sterk dat door het sportieve design van de Stinger over te nemen, de nieuwste Ceed nóg meer zelfvertrouwen etaleert. Rechte lijnen vervangen daarbij de afgeronde hoeken van de voorganger . De nieuwste Kia Ceed is overigens al standaard voorzien van led-dagrijlichten in de vorm van ijsblokjes die verwijzen naar de GT-en GT Line-modellen.
Ten opzichte van de voorganger is de Kia Ceed III, gebouwd op het K2-platform, 2 cm breder en 2,3 cm lager geworden. De wagenlengte bedraagt net als voorheen 4,31 m. De wielbasis bleef met 2,65 cm gelijk, terwijl de voorste en achterste overhang respectievelijk 2 cm korter (88 cm) en 2 cm langer (78 cm) werden. Het nieuwe model gaat prat op een koffervolume van 395 liter, zijnde 15 liter meer dan bij de vorige Ceed Ondanks de lagere daklijn zorgen het nieuwe platform en de verlaagde ‘zit’ vooraan voor een hoofdruimte van 98,7 cm, zijnde evenveel als voorheen.
Nieuw interieur
De Kia Ceed vijfdeurs en Ceed Sportswagon pakken uit met een volledig nieuw interieur. Kia maakt zich sterk dat beide Ceed-modellen ergonomischer zijn dan ooit. Er worden trouwens beduidend betere materialen gebruikt. Harde plastics tref je nog nauwelijks aan. Meer verfijnde, zacht aanvoelende materialen zorgen alvast voor een hoogwaardiger sfeer.
Een lederen stuur en dito versnellingspookknop zijn nu optioneel verkrijgbaar. Dat geldt trouwens ook voor het panoramische zonnedak. De vormgeving van het dashboard is zowel origineel als functioneel. Het dashboard is opgesplitst in een hoger gedeelte voor het ‘zwevend’ aanraakscherm van het infotainmentsysteem en een lager gedeelte voor de bedieningstoetsen van het audiosysteem en de klimaatregeling. De snelheidsmeter en toerenteller zijn wel nog analoog. De middenconsole werd ook nog eens lichtjes naar de bestuurder gekanteld voor meer gebruiksgemak onderweg.
Eigentijdse motoren én Lane Following Assist
Het motorenpalet van de Kia Ceed hatchback is identiek aan dat van de Ceed Sportswagon. Het omvat 2 geblazen benzinestokers: de drie cilinders tellende 1.0 T-GDi van 88 kW/120 pk, de eveneens direct ingespoten 1.4 T-GDi van 103 kW/140 pk en de 1.6 T-GDI van 150 kW/204 pk . Kia wijst er ons op dat de T-GDi-krachtbronnen voorzien zijn van een benzinepartikelfilter teneinde de emissie verder terug te dringen. Dieselliefhebbers kunnen terecht bij de in twee vermogensvarianten (85 kW/115 pk en 101 kW/136 pk) te bekomen en 4 cilinders tellende 1.6 CRDi. Zowel de benzine-als dieselmotoren zijn in serie gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, al zijn ze ook te verkrijgen met een gerobotiseerde zeventrapstransmissie met dubbele koppeling.
De test-Ceed had de meest potente benzinestoker: de 4 cilinders tellende, direct ingespoten en 103 kW/140 pk sterke geblazen 1,4 liter. Goed voor een hoogste koppel van 242 newtonmeter(bij 1.500 t/m) toont de dubbelnokker-zestienklepper, die bij de testwagen was gekoppeld aan een voortreffelijk op de motorkarakteristiek afgestemde zeventrapsautomaat, zich verrassend soepel. Meer bepaald in het midden-toerengebied zit de 1.4 T-GDI niet om power verlegen. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 9,4tellen en met een gemiddeld testverbruik van 6,3 liter benzine per 100 km, voelen we ons geenszins bekocht.
Het ‘Driver Mode Select’-systeem laat bovendien toe te kiezen uit de standen ‘Normal’ en ‘Sport’. De Kia Ceed 1.4 T-GDI is al bij al een goed op de weg liggende C-segmenter. Lichtvoetig én gretig verkent de voorwielaandrijver probleemloos de adhesiegrens. De besturing mocht ietwat meer feedback bieden, maar het is duidelijk dat bij de Ceed comfort duidelijk de boventoon voert. De meeste oneffenheden worden door het ten opzichte van de vorige Ceed opgewaardeerde onderstel moeiteloos verteerd. Voorts kan de nieuwste Kia Ceed bogen op de nodige veiligheidsvoorzieningen -en rijhulpsystemen. Standaard wordt de Ceed onder meer geleverd met 7 airbags en dit in combinatie met actieve veiligheidssystemen om het risico op ongevallen te beperken. Zo worden High Beam Assist (Automatische grootlichten),Driver Attention Warning(Waakzaamheidswaarschuwing), Lane Keeping Assist (Rijstrookassistent) en Forward Collision Warning met Forward Collision Avoidance Assist (Botswaarschuwing en Automatische noodrem) al van huis uit geleverd.
Als primeur voor de nieuwe Ceed-modellenreeks is er ‘Lane Following Assist’, een autonoom rijsysteem dat voertuigen vóór de wagen detecteert en wegmarkeringen herkent om de wagen op de snelweg in zijn rijstrook te houden. Het systeem regelt het versnellen, remmen en sturen volgens de weg vóór de auto en het konvooi van voorliggers. Het systeem, dat werkt tussen 0 en 130 km/u, maakt gebruik van externe sensoren om een veilige afstand tot een voorligger te bewaren.
Aan de Kia Ceed 1.4 T-GDI GT Line Aut. hangt een prijskaartje van 28.640 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier