KIA CEE’D SportsWagon 1.6 CRDi: stoer en zelfverzekerd

Lange tijd kon Kia in de compacte middenklasse geen weerwerk bieden aan de Europese en Japanse concurrentie. De definitieve Kia-doorbraak kwam er pas einde 2006. Toen lanceerde dit dochterbedrijf van Hyundai de Cee’d hatchback. Het jaar daarop werd het Cee’d-gamma uitgebreid met een break: de Cee’d SportsWagon. Beide Kia-modellen opereren vandaag de dag in het felbevochten C-segment waar ze inmiddels een vaste waarde zijn geworden.

De Kia Cee’d SportsWagon,getekend door de succesvolle Duitse designer Peter Schreyer, ligt alvast goed op het netvlies. Zo oogt de karakteristieke Kia-tijgerneus stoer en zelfverzekerd, het koetswerk erachter is bepaald eigentijds.

Gebruiksvriendelijk

Vanaf de B-stijl zijn alle koetswerkpanelen verschillend t.o.v. de Cee’d 5-deurs. De wielbasis(2,65 m)is identiek aan deze van de Cee’d 5-deurs, terwijl de grote spoorbreedte voor-en achteraan het atletische voorkomen extra in de verf zet. Glanzend zwarte panelen zorgen in de door ons gereden SW 1.6 CRDi “GT Line”-uitvoering in combinatie met chroomaccenten voor een behoorlijk kwalitatieve uitstraling. Je hoeft er niet te zoeken naar knoppen en hendels en het instrumentarium zelf is ook nog eens prima afleesbaar. Het goed in de hand liggende lederen stuur, opgesmukt met pianozwarte lak, is in hoogte en diepte verstelbaar en samen met de in de hoogte regelbare chauffeurszetel is een prima rijpositie zó gevonden.

Het interieur is voorzien van sportieve accenten.
Het interieur is voorzien van sportieve accenten.

Zowel voor-als achterin heeft men voldoende hoofd-en beenruimte. De bagagecapaciteit bedraagt met de achterbank rechtop 528 liter. Klap je deze laatste neer, dan ontstaat een vrijwel vlakke laadvloer en is een laadvolume van maar liefst 1.642 liter mogelijk. Goed om weten is dat bij de nieuwste Kia Cee’d SportsWagon de achterklep nog wat verder in het dak scharniert, waardoor de klep nóg hoger openzwaait. De lage tildrempel én wijd openende achterklep vergemakkelijken uiteraard het in-en uitladen van grote voorwerpen.

Dat gebruiksvriendelijkheid tot de prioriteiten van deze lifestyle break behoren, merk je o.m. ook aan het handige, al van huis uit geleverde bagagebevestigingssysteem. Het omvat naast rails in de laadvloer ook nog een fixeerarm om de laadvloer in compartimenten op te delen. Dat alles in combinatie met riemen,sjorhaken, een rolhoes en een bagagenet dat past tussen dakhemel en rugleuning. Op die manier kunnen bij een botsing voorwerpen niet meer doorheen de wagen geslingerd worde.

Al vanaf het instap-uitrustingsniveau biedt de Kia Cee’d SW tal van comfortitems zoals o.m. elektrisch bediende ruiten vooraan, elektrisch bediende buitenspiegels, een centrale armsteun vooraan, een radio-cd/mp3-speler(incl. 6 luidsprekers) evenals audiobediening aan het stuur.

Sportieve GT Line

De GT Line-uitvoering biedt daarbovenop nog een cruise control en snelheidsbegrenzer, mistlampen voorin, led-dagrijverlichting, een automatische airco(2 zones), een lederen sportstuur en versnellingspook, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een licht-en regensensor, parkeersensoren achteraan, lichtmetalen 17-duims wielen, led-achterlichten, in de buitenspiegels geïntegreerde richtingaanwijzers, GT Line bumpers voor-en achteraan, privacy ruiten, een dubbele uitlaat evenals alumium pedalen. Over de veiligheid van de inzittenden wordt o.m. gewaakt middels front-zij(voorin)-en gordijnairbags.

Motoren

Het motorenpalet van de Kia Cee’d SW is identiek aan dat van de Cee’d vijfdeurs en omvat bijgevolg 3 benzinestokers ( 1.0 T/120 pk, 1..4/100 pk en 1.6 /135 pk) en 3 common rail turbodiesels(1.4 CRDi 90 pk, 1.6 CRDi/110 pk en 1.6 CRDi/136 pk). Net als de vijfdeurs beschikt ook de Cee’d SW over een uitgekiend onderstel met 4 onafhankelijk afgeveerde wielen(multilink-ophanging achteraan), al is de ophanging van deze laatste uiteraard wel afgestemd op het iets hogere gewicht.

De Koreaanse stationcar blijft prima zijn lijn vasthouden.
De Koreaanse stationcar blijft prima zijn lijn vasthouden.

De elektrische stuurbekrachtiging kent bovendien 3 standen : comfortabel, normaal en sportief. De bekrachtiging is weliswaar direct genoeg, maar mist toch nog wat scherpte. Recent reden we de 136 pk rijke Cee’d SW 1.6 CRDi met de inmiddels beproefde 1,6 liter viercilinder-motor gekoppeld aan een voorbeeldig schakelende zeventrapsautomaat. De diesel maakt een geraffineerde indruk en laat toe dat dit Kia-model vanuit stilstand naar honderd km/uur spurt in 10,9 tellen.

Met een brandstofverbruik van 4,4 liter per 100 km is de elastische motor bovendien geenszins een slokop. De rijhoedanigheden van de Kia Cee’d zijn er de jongste jaren ontegensprekelijk met sprongen op vooruitgegaan. Het onderstel is zelfs ronduit volwassen te noemen en biedt zowaar een ideale mix tussen comfort en dynamiek.

Daar waar de vorige Cee’d in stevig bochtenwerk nog vrij veel onderstuur vertoonde, is dit bij de nieuwste uitvoering niet langer het geval. De Koreaanse stationcar blijft in snelle bochten prima zijn lijn vasthouden, terwijl de koets beduidend minder overhelt dan voorheen.

Aan de Kia Cee’d SW 1.6 CRDi 7-DCT GT Line hangt een prijskaartje van 29.540 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier