Nieuwe Kia Optima Sportswagon is echte lifestyle wagon

Het gaat Kia aardig voor de wind. Sinds 2008 groeit de verkoop in Europa gestaag en voor 2018 mikt de Koreaanse producent al op een verkoop van jaarlijks zo’n 500.000 auto’s. In het D-segment is de ambitieuze Koreaanse autobouwer vertegenwoordigd middels de Optima sedan en stationwagon.

In ons land tekenen stationcars inmiddels voor zowat 70 procent van de verkoop in het D-segment en met de  Optima Sportswagon biedt Kia alvast een alternatief voor Europese bestsellers zoals onder meer de Ford Mondeo, de Opel Insignia en de VW Passat.

Lifestyle wagon

Zowel de Optima sedan als SW zijn parallel getekend in Kia’s Europese designcenter. Qua buitenmaten verschilt de 4,85 m lange, 1,86 m brede en 1,47 m hoge Sportswagon – uitgezonderd de hoogte van de dakrails – overigens in niets van de sedan.  Zo vertoont de Optima break dezelfde scherpe lijnen en vloeiende oppervlakken als de nieuwste Kia-modellen.

Kia Optima SW: een knappe lifestyle wagon.

De wagenneus is identiek aan die van de berline, maar middels een oplopende schouderlijn en zacht aflopende daklijn is een fraaie breakvorm gecreëerd. Kia zet de Optima break nu eenmaal neer als een ‘lifestyle wagon’. De achteroverhang verleent de achtersteven daarbij extra volume, al wordt dat verhuld door de schuine achterruit en de spits toelopende daklijn.

De ledachterlichten lopen  door op de flanken van het koetswerk. De achterbumper omvat een enkele ovalen uitlaat, terwijl een geïntegreerde diffuser zorgt voor een extra sportieve toets. De Kia Sportswagon is alsnog leverbaar in 9 koetswerkkleuren evenals met lichtmetalen velgen van 16-tot 18-duim.

Praktisch interieur

De Kia Optima Sportswagon kan schermen met een bestuurdersgericht interieur naast tal van voorzieningen en technologieën die je gewoonlijk aantreft in wagens uit een hoger segment. Tot het ruimtegevoel wordt bijgedragen door het brede dashboard met uitgesproken horizontale look. De voor het interieur aangewende materialen, waaronder stof, leder en metaalaccenten, zijn identiek aan die van sedan.

Bovendien is de Kia Optima Sportswagon verkrijgbaar met een een- of tweekleurig interieur, respectievelijk zwart en donkergrijs met lichtgrijs, uitgevoerd in stof of leder. De middenconsole heeft een afwerking in glanzend zwart en chroom. De Optima Sportswagon is voorzien van het nieuwste Kia AVN (Audio, Video en Navigatie)-systeem dat naar keuze verkrijgbaar is met een 7- of 8-duims scherm.

Spraakbediening

De Optima Sportswagon was bovendien een van de eerste Kia-modellen met Android Auto, ontworpen om samen te werken met Android-telefoons en Apple CarPlay. Beide systemen werken met spraakbediening, waardoor de bestuurder de handen op het stuur en de blik op de weg kan houden.

Een breed dashboard met uitgesproken horizontale ‘look’ draagt bij tot het ruimtegevoel.

Het infotainmentsysteem met aanraakscherm wordt standaard gekoppeld aan een audiosysteem met 6 luidsprekers, al kunnen muziekliefhebbers desgewenst ook opteren voor het 490 watt sterke Premium Sound System van Harman Kardon (incl. 8 luidsprekers, een extra versterker en subwoofer).

Oplaadpunten

Voorts kan deze stationcar worden uitgerust met een zich onderaan de middenconsole bevindende draadloze lader voor mobiele toestellen. Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de Optima SW voorzien van 2 USB-oplaadpunten: een vooraan en een achteraan. In tegenstelling tot de berline is bij de Kia Optima Sportswagon de achterbank in drie (40:20:40) in plaats van twee delen neerklapbaar. Met dank aan een wielbasis van 2,80 m is de beenruimte achterin best riant.

Moet  de berline het stellen met een bagageruimte van 510 liter, de SW pakt achter de tweede zetelrij al uit met een capaciteit van 552 liter. Met de achterbank neergeklapt loopt het laadvolume op tot 1.686 liter.  Een aantal uiterst ergonomische voorzieningen in de koffer maken de wagen ook nog eens praktischer dan menig concurrent uit het D-segment. Zo is er onder meer het in de achterkant van de zetels geïntegreerde veiligheidsnet evenals de  uitklapbare bagagerails.

Extaveel comfort

Zoals je van een D-segmenter mag verwachten is de Kia Optima Sportswagon rijkelijk bedeeld met comfort- en veiligheidsverhogende items zoals een 360° camera, parkeerhulp, verwarmbare zetels (incl. achterbank), een grootlichtassistent, een geavanceerde snelheidsregelaar, verkeersbordenherkenning, dodehoekdetectie,  een waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan evenals een autonoom remsysteem.

De door ons gereden GT-line-uitvoering biedt daarbovenop onder meer 18-duims lichtmetalen wielen,  sportbumpers, een dubbele uitlaat, lederen sportzetelbekleding, elektrisch verstelbare zetels, metalen inlegwerk en een leren sportstuur.

Vertrouwenwekkend rijgedrag

Dieselaars kunnen terecht bij een zowel 99 kW/135 pk als 104 kW/141 pk sterke 1.7 CRDi-vierpitter die naar wens gekoppeld kan worden aan een manuele zesbak of aan een 7-trapsautomaat. Onlangsreden we de Kia Optima SW met in het vooronder de 99 kW sterke oliestoker, waarvan het vermogen ruimschoots voldoet in ons verkeer. In combinatie met een gerobotiseerde zevenbak waarvan de verhoudingen keurig op de soepele motorkarakteristiek zijn afgestemd, stelt de geciviliseerde zelfontbrander  zich tevreden met om en bij de 6,0 liter diesel per 100 km.

De GT-line-uitvoering pronkt onder meer met een verchroomde dubbele uitlaat.

De Kia SW 1.7 CRDi, goed voor een 0-100 km/u-sprint in 10,2 tellen, vertoont bovendien een vertrouwenwekkend rijgedrag. De snelweg  is ongetwijfeld de plek waar deze break zich het meeste thuisvoelt. De besturing en het onderstel nodigen nu eenmaal eerder uit tot een rustige rijstijl dan tot sportiviteit.  In bochten helt de wagen wel nauwelijks over en de lichte, niettemin voldoende feedback biedende besturing draagt op haar beurt bij aan het comfortabele rijgedrag. Voorzien van een multilink-achterwielophanging weet het onderstel ook nog eens goed raad met de ondergrond. Enkel de korte oneffenheden weet de ophanging minder goed te verteren.

Aan de Kia Optima SW 1.7 CRDi 7-DCT ‘GT Line’ hangt een prijskaartje van 42.890 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier