De nieuwe Kia Picanto, voor wie van pit houdt
Het was met de tweede generatie Picanto dat Kia oprukte naar de top van het inmiddels flink bezette A-segment. De nieuwe generatie is pittiger, stoerder en moderner dan ooit.
De Kia Picanto III werd ontworpen door Kia’s designcentrum in Namyang (Korea) in samenwerking met dat van Frankfurt. Een driedeursuitvoering wordt niet meer geproduceerd door de stijgende vraag naar vijfdeursmodellen in het A-segment. De designers hadden als opdracht de stadsauto een innovatieve, gedurfde ‘look’ te geven. Het resultaat is een Picanto met een ten opzichte van zijn voorganger beduidend stoerdere uitstraling.
Met grote sier
De wielbasis groeide bovendien met 1,5 centimeter tot 2,4 meter. De wielen werden ook nog eens verder naar de wagenhoeken verplaatst. In profiel wordt de nieuwe Picanto gekenmerkt door opvallende lijnen. Een koetswerkdesign van de 3,59 meter lange, 1,59 meter brede en 1,48 meter hoge Picanto III is de brede, meer rechtop staande C-stijl. Nieuwe koplampen met ledrichtingaanwijzers evenals leddagrijlichten zijn eveneens kenmerkend voor de nieuwe Pïcanto. Niet onbelangrijk is dat de Picanto voor het eerst wordt gecommercialiseerd in een ‘GT Line’-versie met rode, zilveren en zwarte sierelementen voor zowel het radiatorrooster, de luchtinlaten en de zijschorten evenals in verchroomde dubbele uitlaatpijpen. Je kan bovendien kiezen uit maar liefst elf lakkleuren.
Modern
Het interieur oogt moderner dan ooit. De lay-out van het dashboard is centraler uitgelijnd en beschikt over een HMI (Human-Machine Interface) met een groot ‘zwevend’ aanraakscherm centraal op de middenconsole. Daardoor staat een groot aantal bedieningselementen beter in het gezichtsveld van de bestuurder. Opvallend in het interieur zijn de grote, verticale luchtinlaten. Standaard is de Kia Picanto uitgerust met zetels uitgevoerd in een zwarte en grijze stof. Wie zijn wagen evenwel wil personaliseren, kan kiezen uit vijf optionele kleurpaketten met een bekleding in kunstleder met contrasterende stiknaden.
De ‘GT-Line’-versie pakt onder meer uit met een afgeplat stuur. Vanbinnen biedt de nieuwe Picanto heel wat hoofd- en beenruimte, terwijl de lagere drempel het in- en uitstappen vergemakkelijkt. De onderkant van het dashboard werd met 1,5 centimeter verhoogd, wat resulteerde in meer knie- en beenruimte voor de voorinzittenden. De Picanto III heeft actieve hoofdsteunen die zowel in de hoogte als in de lengte verstelbaar zijn.
Veel laadruimte
Als eerste in zijn segment beschikt de nieuwe Kia Picanto over een tot 5,5 centimeter te verschuiven centrale armsteun. Onderaan de middenconsole bevindt zich een open vak met twee lades waarin mobiele toestellen of andere kleine voorwerpen kunnen worden opgeborgen en de bestuurder heeft voortaan recht op een verlicht make-upspiegeltje. De koffercapaciteit groeide van 200 tot 255 liter en voorziet in een kofferbodem met twee niveaus die naar wens 14,5 centimeter verhoogd of verlaagd kan worden. Middels de neerklapbare achterzetels kan de laadruimte worden uitgebreid tot 1.010 liter.
Aan de Kia Picanto 1.2 hangt een prijskaartje van 12.940 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier