Zelfverzekerd en ruim in de Kia Rio IV

Het gaat Kia aardig voor de wind. Zijn groei heeft de Koreaanse constructeur Kia in niet geringe mate te danken aan de op de Europese smaak afgestemde styling van zijn producten. Dat geldt ook voor de nieuwe Rio, een compacte hatchback welke vandaag de dag tekent voor 16 procent van Kia’s totale jaarverkoop.

Vooral sinds de komst van de derde Rio-generatie in 2011 doet dit Kia-model het erg goed op de Europese markt. De nieuwe Kia Rio situeert zich in het  felbevochten B-segment, waar hij het moet opnemen tegen Europese kleppers zoals onder meer de Ford Fiesta, de Opel Corsa, de Renault Clio en de VW Polo.

De langere én bredere Kia Rio IV is een volwassen B-segmenter geworden.
De langere én bredere Kia Rio IV is een volwassen B-segmenter geworden.

Zelfverzekerde uitstraling

Vandaag de dag is de Kia Rio al aan zijn vierde generatie toe. Het nieuwste model  is ten opzichte van het vorige 1,5 centimeter langer en 0,5 centimeter breder geworden. De hoogte daarentegen nam, conform de huidige trend, met 0,5 centimeter af.  Vooraan is de 4,06 meter lange, 1,72 meter brede en 1,45 meter hoge B-segmenter  getooid met de jongste evolutie van Kia’s tijgerneusrooster dat voortaan  lager en breder is. Bovendien is het uitgevoerd in een glanzend zwarte afwerking. Het radiatorrooster wordt  bovendien geflankeerd door nieuw ontworpen, meer gebeitelde koplampen. In vergelijking met de derde Rio-generatie staan de mistlampen nu hoger én zijn ze verder naar buiten geplaatst in de voorbumper. Daardoor wordt de wagenneus ook nog eens optisch verbreed. Meteen in het oog springend bij het nieuwe Rio-design zijn de rechte, scherpe trekken.

Zoals het een eigentijdse vierwieler past, is het dashboard  naar de bestuurder gericht. Centraal bevindt zich het nieuwe infotainmentsysteem, een zwevende HMI-interface (Human-Machine Interface) met een 5-duims aanraakscherm in hoge resolutie. De connectiviteit is met aansluiting voor 12V, aux en usb voorin dik in orde. De  middenconsole telt nu ook veel minder knoppen en zowel de holronde schakelaars evenals de draaitoetsen voor  de verwarming en verlichting zijn nieuw. Voor de interieuraankleding kan worden gekozen uit  zowel een zwarte of grijze stoffen bekleding als een uitvoering in zwart of grijs kunstleder.  Nieuwe technologieën maken de Kia Rio bovendien aantrekkelijker dan ooit voorheen. Zo kan dit Kia-model onder meer worden uitgerust  met een sleutelvrij instap- en startsysteem, zetel- en stuurverwarming, een regensensor en automatisch ontstekende koplampen

Ruim

Functionaliteit stond bovenaan het Rio-prioriteitenlijstje. Volgens Kia pakt de nieuwe Rio zelfs uit met het ruimste interieur én een van de grootste koffervolumes in zijn segment. De 1 centimeter langere wielbasis en het 1,5 centimeter langer geworden koetswerk dragen uiteraard bij tot de grotere afmetingen van interieur en koffer.  De beenruimte vooraan nam voorin toe met 11,2 centimeter, achteraan met 7,70 centimeter. Kia maakt zich bovendien sterk dat de nieuwe Rio ook nog eens meer schouderbreedte biedt dan de meeste andere wagens in zijn segment. Al is de Rio IV 0,5 centimeter lager dan zijn voorganger, niettemin behoort de hoofdruimte voor-en achterin tot de grootste van het B-segment.

Een pijlvormige lichtsignatuur achteraan.
Het dashboard is nu meer naar de bestuurder gericht.

Opmerkelijk is dat de Rio voor de achterinzittenden een eigen usb-aansluiting heeft. Het interieur biedt meer opbergcapaciteit dan ooit tevoren. Zo groeide de bagageruimte met 26 liter tot 325 liter, zijnde een toename met 13 procent. Met de achterbank neergeklapt wordt een laadvolume van 980 liter waargemaakt én ontstaat een bijna vlakke laadvloer. De koffervloer kan bovendien op 2 niveaus worden geplaatst.

 

1.0 T-GDi

Wij reden onlangs  de minst potente variant, goed voor een hoogste koppel van 172 newtonmeter (bij 1.500-4.000 t/m) en gekoppeld aan een voorbeeldig schakelende manuele vijfbak. De prestaties van de 998 cm3 metende dubbelnokker stemmen tot tevredenheid. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10,7 seconden en een gemiddeld verbruik van om en bij de 6.0 liter per 100 kilometer, zal de Rio-rijder belangrijker vinden dan  een  top van 186 km/u.

Het dashboard is nu meer naar de bestuurder gericht.
Een pijlvormige lichtsignatuur achteraan.

De nieuwe Kia  Rio vertoont overigens een levendiger rijgedrag dan zijn voorganger. De door ons geteste uitvoering is er wel enkel in het uitrustingsniveau ‘Fusion’ dat standaard al voorziet in onder meer  lichtmetalen 15-duims velgen, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, een achteruitrijcamera, een in leder uitgevoerd stuur , een automatische airco en een snelheidsregelaar. Goed om weten is dat de Kia Rio als eerste in zijn segment uitpakt met een autonoom remsysteem met voetgangersherkenning. Dat is ongetwijfeld een niet te versmaden troef qua actieve veiligheid.

 

Aan de Kia Rio 1.0 T-GDI-100 “Fusion” hangt een prijskaartje van 18.290 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier