Kia XCeed: stadsgericht alternatief voor de klassieke suv
Het Koreaanse Kia biedt vandaag de dag meer modellen in het C-segment dan om het even welke andere constructeur. Toch werd in het inmiddels flink gestoffeerde gamma nog een gaatje gevonden tussen de Ceed hatchback en de Sportage dat nu wordt opgevuld door de crossover XCeed. Volgens Kia gaat het om een CUV (Crossover Utility Vehicle) die het dynamische rijgedrag van een hatchback weet te combineren met de functionaliteit van een compacte suv.
”De Kia XCeed speelt in op de groeiende vraag naar auto’s die meer emotie en dynamiek uitstralen dan grotere suv’s en dit zowel op het vlak van looks als rijplezier”, aldus Emilio Herrera, Chief Operating Officer bij Kia Motors Europe.
Kia maakt zich sterk dat de XCeed een stadsgericht alternatief is voor de klassieke suv. Het koetswerk van de Kia CUV is alvast compleet nieuw. De enige koetswerkpanelen die werden ontleend aan de Ceed hatchback zijn de voorportieren. De Kia XCeed is 8,5 cm langer dan de Ceed vijfdeurs en ook nog eens 9,0 cm compacter dan de suv Sportage.
Met zijn maximale dakhoogte van 1,49 cm is de CUV niet enkel 4,3 cm hoger dan de Ceed hatchback maar tegelijk ook 15,5 cm lager dan de Sportage. Zowel de voor-als achtersteven van de KiaXCeed verschillen qua look duidelijk met die van de conventionele Ceed-modellen. Met zijn ten opzichte van de vijfdeurs Ceed 2,6 cm bredere koetswerk oogt de met een uitgesproken rooster en een grotere luchtinlaat onderaan gezegende CUV beduidend dynamischer dan de Ceed vijfdeurs. De koplampen zijn eveneens nieuw. Zo is bij de XCeed de ijsblokvormige led-signatuur geïntegreerd in een hoekigere vorm en is deze bovenaan afgewerkt middels een fijne richtingaanwijzer die zich uitstrekt tot boven de wielkasten.
Achteraan onderscheiden de nieuwe lichtunits zich door hun fijne, hoogtechnologische signatuur, die vanuit bepaalde hoeken als een speer in de schouders van de auto lijken te lopen. De bodemvrijheid van de Kia XCeed bedraagt 17,4 cm in combinatie met 16-duims velgen en 18,4 cm in combinatie met 18-duims wielen. De wielbasis van 2,65 m komt overeen met die van de andere modellen in het Ceed-gamma. De overhang voor-en achteraan daarentegen groeide respectievelijk met 2,5 cm (tot 90,5 cm ) en 6,0 cm (tot 84 cm).
Achteraan dragen de steile fastback-achterklep en de ten opzichte van de Ceed hatchback 6,0 cm hogere kofferrand bij tot het coupéachtige ‘cab-rearward’-profiel. De Kia XCeed is verkrijgbaar in maar liefst 12 koetswerktinten waaronder de kleur “Quantum Yellow” die uitsluitend aan deze Ceed-variant is voorbehouden.
Erg verzorgd interieur
Binnenin bouwt de Kia XCeed voort op de interieurlay-out van de overige Ceed-modellen. Meteen in het oog springend zijn de “gebeitelde”, licht naar de bestuurder gerichte middenconsole evenals het “zwevende” aanraakscherm van het infotainmentsysteem. Dat laatste torent trots uit boven het dashboard, terwijl het onderste deel van het instrumentenbord een reeks aanraakgevoelige toetsen en schakelaars bevat om het audiovolume en de verwarming/ventilatie te regelen. Optioneel is de XCeed leverbaar met een digitaal instrumentenbord.
Een multifunctioneel scherm tussen de wijzerplaten geeft onder meer de navigatie-instructies, de audio-informatie, de telefoonoproepen evenals de gedetaileerde ritinformatie en diagnosewaarschuwingen weer. Het interieur is afgewerkt met zacht aanvoelende materialen, waaronder sierlijsten in gesatineerd chroom op het dashboard. Uniek voor de Kia XCeed is het gele kleurenpakket voor het interieur, dat de zwarte bekleding aanvult met gele stiknaden voor zowel de zetels als de portieren en tegelijk in het interieur een mix biedt van zwarte en metaalgele accenten.
Middels een lager heuppunt dan bij een grote suv én een grotere bodemvrijheid ten opzichte van een conventionele hatchback biedt de Kia XCeed, die ten opzichte van de Kia Sportage een lager zwaartepunt heeft, de bestuurder zowel een sportievere rijhouding als een beter zicht op de weg. Afgeleid van de Ceed vijfdeurs geldt de XCeed als één van de ruimste wagens in het compacte segment.
Zowel voor-als achterin biedt de XCeed heel wat interieurruimte. Doordat het heuppunt van elke zetel zowel tot 4,2 cm hoger staat dan bij de Ceed vijfdeurs geschiedt het in-en uitstappen overigens erg vlot. Binnen biedt de Kia XCeed de nodige opbergcapaciteit en met dank aan de ten opzichte van de Ceed vijfdeurs langere achteroverhang die de achtersteven verlengt, kan dit Kia-model bogen op een koffercapaciteit van 426 liter, dat is 31 liter meer dan de Ceed hatchback. Met de achterbank neergeklapt loopt de bagagecapaciteit bovendien op tot 1.378 liter. De koffervloer kan trouwens in twee niveaus hoger en lager worden geplaatst om meer plaats te verzekeren in de koffer of in een verborgen opbergruimte onder de koffervloer. Wij reden de XCeed in de Sense-uitmonstering die onder meer voorziet in een digitaal instrumentarium, dodehoekdetectie, waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan een 12,3-duim scherm, een JLB-audiosysteem(10 luidsprekers) en een gemotoriseerde achterklep.
1,4 liter-motor + zeventrapsautomaat
De Kia XCeed is verkrijgbaar met inmiddels beproefde turbomotoren. Het benzinegamma omvat de driepitter 1.0 T-GDi van 88 kW/120 pk evenals de vier cilinders tellende 1.4 T-GDi van 103 kW/140 pk en de 1.6 T-GDi van 150 kW/204 pk. Al deze krachtbronnen beantwoorden aan de Euro 6d TEMP-emissienorm.
Wij reden recentelijk de XCeed met een 1353 cm3 metende, geblazen viercilinder. De direct ingespoten dubbelnokker-zestienklepper is goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 103 kW/140 pk en 242 Nm(bij 1.500-3200 t/m). Deze krachtbron is geenszins een onbekende en tref je behalve in Kia-modellen ook aan bij Hyundai. Het blok is mooi soepel en was in de door ons gereden uitvoering gekoppeld aan een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. De prestaties van die inmiddels beproefde motor stemmen tot volle tevredenheid. Zo weet de 1.436 kg wegende XCeed vanuit stilstand naar honderd te versnellen in 9,5 seconden en is desgewenst op de Autobahn een top van 200 km/u te realiseren. Het benzineverbruik varieert uiteraard al naargelang de zwaarte van de rechtervoet. De “rustige” rijder zal het zonder moeite kunnen rooien met zo’n 7,0 liter per 100 km.
Het weggedrag van de Kia XCeed stelt niet teleur. Als vooralsnog uniek model in het Ceed-gamma beschikt de XCeed op de vooras trouwens over dempers met hydraulische aanslagpunten . Voorzien van een fraaie multilink-constructie achterop toont de XCeed zich al bij al een strak rijdende voorwielaandrijver die tegelijk garant staat voor een aangename portie comfort. Samen met een 4,4 cm grotere bodemvrijheid weet de ophanging immers de meest oneffenheden moeiteloos te verteren. De besturing verdient eveneens een pluim. Het terdege uitgebalanceerde onderstel weet de koetswerkbewegingen in snelle bochten voortreffelijk te beteugelen.
Aan de Kia XCeed 1.4 T-GDI Aut. ‘Sense’ hangt een prijskaartje van 31.940 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier