Kia speelt met de Niro in op de groeiende vraag naar alternatief aangedreven auto’s
Compacte cross-overs zijn vandaag de dag razend populair. Niet verwonderlijk dus dat ook het sterk groeiende Kia in dat boomende segment een graantje wenst mee te pikken.
Op het jongste Autosalon van Genève showde de ambitieuze Koreaanse constructeur de Niro: een compacte crossover voor het B-segment die vooralsnog enkel als hybride wordt gecommercialiseerd. Het mag duidelijk zijn dat de Niro een directe concurrent is voor concerngenoot Hyundai Ioniq en de Toyota Prius. Vandaar dat ook Kia van de Niro een plug-in-variant op de markt brengt.
Tegen 2020 zal de hybrideverkoop volgens schattingen goed zijn voor 700.000 verkochte wagens. Met de Niro heeft Kia alvast het gedroomde model om in te spelen op de groeiende vraag naar alternatief aangedreven auto’s. De betrachting is bovendien om de totale uitstoot van het Kia-gamma tegen 2020 met 25 procent te verlagen in vergelijking met het niveau van 2014. Voor de vormgeving van de Niro, een kruising tussen een hatchback en een stationcar, tekenden de Kia-designcentra in Californië (VS) en Namyang (Zuid-Korea). Met zijn relatief lange motorkap, verhoogde koplampen en oplopende schouderlijn verschilt de vormgeving duidelijk van die van andere hybridewagens. Het silhouet loopt achteraan spits toe en gaat over in een subtiele dakspoiler, verhoogde achterlichten en een brede, hoekige achterbumper.
Veel ruimte
Het interieur van de 4,35 m lange, 1,80 m brede en 1,35 m hoge Kia Niro is opvallend ruim en dit met dank aan de 2,70 m lange wielbasis. Zuivere lijnen over de hele breedte van het interieur scheiden de verschillende zones van het overzichtelijke dashboard. De voornaamste bedieningsknoppen zitten op de plaats waar je ze verwacht. De middenconsole is lichtjes naar de bestuurder gekanteld, wat eveneens de ergonomie ten goede komt. Met een centraal geplaatst multimediascherm en daaronder de knoppen voor de bediening van het audiosysteem en de klimaatregeling lijkt de cockpit op die van de Sportage. Zowel voor- als achterin zijn hoofd- en beenruimte dik in orde. De bestuurderszetel is goed verstelbaar en samen met een in hoogte en diepte verstelbaar driespaaksstuur is een prima “zit” meteen gevonden. Dankzij de hoge zitpositie heb je trouwens een goed (over)zicht en geschiedt het instappen gemakkelijk. Goed om weten is dat het platform van de Kia Niro zodanig werd ontwikkeld dat de hybrideaandrijving geen impact heeft op de bagageruimte. De accu’s zijn trouwens onder de achterbank geplaatst. Het koffervolume bedraagt 427 liter, maar kan mits neerklappen van de weliswaar niet verschuifbare achterbank worden uitgebreid tot 1.425 liter.
Kia Connected Services
Het nieuwe connectiviteitspack biedt een brede waaier aan up-to-date informatie met o.m. verkeersupdates, weersvoorspellingen, locaties en waarschuwingen van snelheidscontroles. De Connected Services, verkrijgbaar in auto’s met een navigatiesysteem, worden in Europa 7 jaar lang gratis aangeboden. De Niro is bovendien het eerste Kia-model met Android Auto, ontworpen om samen te werken met Android-telefoons. Het laat toe verbinding te maken met de telefoon van de gebruiker en biedt deze via het infotainmentsysteem toegang tot apps en functies van de smartphone, zoals Google Maps-navigatie, handenvrije oproepen evenals tekst- en spraakherkenning. Met Android Auto kan je ook muziek streamen vanaf Google Play Music. Kia maakt zich sterk dat de Niro werd ontworpen om te voldoen aan de strengste en meest veeleisende veiligheidsnormen.
Aan de Kia Niro 1.6 GDI HEV Lounge hangt een prijskaartje van 26.390 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier