Mazda 3 Skyactiv-G 122: verleidelijk ogende hatchback
De in het C-segment opererende Mazda 3 legt de producent geen windeieren. Na de suv’s CX-5 en CX-3 is de als hatchback en sedan verkrijgbare Mazda 3 voor de Japanse constructeur het belangrijkste model . Vandaag de dag staat de inmiddels al vierde generatie van de Mazda 3 in de showroom. Sinds de lancering in 2003 werden er wereldwijd al meer dan zes miljoen exemplaren van de Mazda 3 verkocht. Meer dan een miljoen kwamen op de Europese markt terecht.
Kenmerkend voor de nieuwste Mazda 3 is de geëvolueerde Kodo-designtaal die komaf maakt met alle overbodige elementen om nóg beter de essentie van de Japanse esthetiek uit te drukken. Het gevoel van sereniteit, comfort en luxe dat daaruit voortvloeit heeft zowel betrekking op het koetswerkdesign als op het interieur . Het “Kodo-Soul of Motion”-design is een van de drijvende krachten achter de wereldwijde opwaardering van het merk sinds de voorstelling van de concept-car Shinari in 2010, de RX-Vision Concept in 2015 en de Vision Coupé Concept in 2017. Bij de nieuwste Mazda 3 werd de Kodo-filosofie ontegensprekelijk naar een hoger niveau getild door de wagen nóg meer te beschouwen als een kunstwerk. De constructeur heeft de nieuwste Mazda3 ook nog eens bedacht met gewijzigde A-stijlen om de dode hoek te verkleinen .
Maturiteit en raffinement
De fabrikant maakt zich sterk dat de ontwerpers van de nieuwe Mazda3 hatchback tot het uiterste zijn gegaan om de aantrekkingskracht van deze vijfdeurs te maximaliseren. Nog meer dan de sedan werd de hatchback bedacht met een verleidelijke look. Eerstgenoemde ademt dan weer maturiteit en raffinement uit. Al bij al verschilt het karakter van beide koetswerkversies dermate dat het bijna om twee verschillende modellen lijkt te gaan. Kenmerkend voor de in onze contreien erg geliefde hatchback zijn de krachtige C-stijlen die bijdragen tot het erg geslaagde design van de achterkant, waarbij het passagierscompartiment en het koetswerk een solide massa lijken te vormen. Door de donkere metaalkleur en de uitgesproken contouren van de typische voorvleugels onderscheidt de vijfdeurs zich duidelijk van de sedan. Volgens de producent elimineert het gemoderniseerde lampdesign tegelijk alle overbodige elementen om enkel de essentie van een lichtblok te behouden. De koplampen kregen bovendien een ringvormig lichtpatroon in het midden, terwijl de achterlichtunits vier ronde lampen (incl. gradaties in de verlichting) omvatten. Enkel verkrijgbaar op de hatchback is de koetswerkkleur ‘Polymetal Grey’. Opmerkelijk is dat deze koetswerktint verandert naargelang de lichtinval. Voor de hatchback zijn er alsnog negen koetswerktinten leverbaar, daar waar de sedan het moet stellen met acht tinten.
Less is more
Het interieur van de nieuwste Mazda3 steunt op het minimalistische ‘less is more’-principe van het geëvolueerde Kodo-design. Op de cockpit na werden alle interieurelementen zo eenvoudig mogelijk gehouden om de cockpitzone meer uitstraling te bieden. Het stuur, het instrumentenbord met zijn drie wijzerplaten evenals de verluchtingsroosters tekenen voor een voorbeeldige cockpit-symmetrie.
In het interieur zijn de harde plastics uitgebannen. Het zich in het midden van het instrumentenbord bevindende 7-duim tft- scherm geeft informatie op een eenvoudige en duidelijke manier weer. Het werkt samen met het voortaan op de voorruit geprojecteerde head-up display, waardoor de bestuurder de informatie op een veiliger manier kan aflezen. De nieuwste Mazda 3 pakt bovendien uit met een 8,8-duim -breedbeeldscherm dat een gesplitste weergave mogelijk maakt. Navigatie-en audio-informatie kan samen worden weergegeven, wat het gebruiksgemak van het infotainmentsysteem ten goede komt. De wat hoger gemonteerde versnellingspook staat voortaan wat dichter bij het goed in de hand liggende stuur waardoor er extra ruimte werd gecreëerd voor een nu langere middenarmsteun. De hoogte van deze laatste komt voortaan overeen met die van de armsteunen in de portierpanelen. Voorts zijn de bekerhouders nu vóór de versnellingspook én in het gezichtsveld van de bestuurder geplaatst.
Het multimediasysteem is voortaan te bedienen middels een centrale druk-draaiknop op de middenconsole in plaats van via het aanraakscherm. Voorin is de hoofdruimte dik in orde, maar achterin is deze – zeker voor flink opgeschoten passagiers – niet echt riant te noemen. De hatchback biedt een laadvolume van 358 liter; bij de sedan is dat 450 liter. Het standaard audiosysteem telt acht luidsprekers, terwijl het tegen meerprijs te bekomen Bose-systeem voorziet in 12 exemplaren .
Vooralsnog slechts twee motoren
De nieuwste Mazda 3 is vooralsnog leverbaar met zowel een 2.0 liter benzinemotor als een 1.8 liter diesel. Wij reden de Mazda 3 hatchback met de inmiddels beproefde benzinestoker. Het betreft een direct ingespoten atmosferische viercilinder die wordt bijgestaan door een mild Hybrid-systeem en die tegelijk een beroep doet op cilinderuitschakeling.
De zestienklepper is goed voor een maximumvermogen van 90 kW/122 pk en is naar wens te bekomen met een manuele zesbak of met een zestrapsautomaat. Wij reden de uitvoering met automaat die tekent voor een 0-100 km/u-sprint in 10,8 tellen, een top van 197 km/u en een gemiddeld brandstofverbruik van 6,7 liter per 100 km. Goed om weten is dat nog in de loop van dit jaar het motorengamma wordt uitgebreid met de SkyActiv-X-motor.
Door gebruik te maken van compressieontsteking verenigt een SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition)-systeem de voordelen van een benzinemotor met deze van een zelfontbrander. Met dank aan een voortreffelijk uitgebalanceerd onderstel tekent de Mazda 3 hatchback Skyactiv- G122 voor voortreffelijke rijeigenschappen, waarbij men veel informatie over de ondergrond via vering en demping doorgespeeld krijgt. Zoals je van een eigentijdse vierwieler mag verwachten, is ook de nieuwste Mazda3 gezegend met aardig wat veiligheids-en comfortverhogende items zoals onder meer een knieairbag voor de bestuurder, actieve cruisecontrol, rijbaanhulp, grootlichtassistent en vermoeidheidsdetectie.
Aan de Mazda3 hatchback SkyActiv-G 122 6A hangt een prijskaartje van 27.590 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier