Mercedes-Benz CLS: sensuele puurheid
Anno 2003 introduceerde Mercedes-Benz met de CLS een compleet nieuw segment: dat van de vierdeurs-coupé. De CLS overtuigde meteen door de elegantie van een coupé te combineren met het comfort en gebruiksgemak van een limousine. De CLS was meteen een schot in de roos. Van de eerste CLS-generatie werden er zo’n 170.000 stuks verkocht.
In 2011 introduceerde de Duitse premiumconstructeur de tweede CLS-generatie die drie jaar later werd bedacht met een update. Met de in november vorig jaar op de markt gebrachte derde generatie bouwt Mercedes-Benz voort op de uitstraling en het unieke karakter.
Aan de voorzijde springt meteen het voor de Mercedes-Benz coupés kenmerkende diamond-rooster met één enkele lamel in het oog. Het rooster is aan de onderzijde open, op een vergelijkbare wijze als dat van de AMG-GT. De erg vlakke en brede koplampen hebben overigens dezelfde vormgeving als het rooster. In zijaanzicht vallen meteen de geprononceerde, hoge gordellijn evenals de frameloze zijruiten op. Het licht voorover hellende front lijkt bovendien langer door de volledig geïntegreerde motorkap.
De vormgeving is gebaseerd op de designfilosofie van sensuele puurheid: het aantal randen en lijn is daarbij flink gereduceerd en de oppervlakken zijn voorzien van fraaie welvingen. Ook typisch CLS zijn zowel de gespierd ogende schouderlijn als de lage achtersteven. Karakteristieke coupé-trekjes zijn de tweedelige achterlichten, de reflectoren in de achterbumper, de positie van de kentekenplaat in de bumper evenals de Mercedes-Benz-ster in het kofferdeksel. Net als de koplampen hebben de led-achterlichten een kristalachtige uitstraling waarbij ze zorgen voor een driedimensionaal effect.
Widescreen cockpit
Het CLS- interieur kenmerkt zich door strakke basislijnen en zet het elegante koetswerkdesign voort. Het sportief ogende dashboard benadrukt de wagenbreedte, terwijl de aangewende kleurencombinatie zorgt voor een royale ruimtebeleving. De golvende belijning in het interieur strekt zich uit van het dashboard tot de achterportieren, waarbij ze van vorm veranderen ter hoogte van de B-stijlen.
Een highlight van de sfeerverlichting zijn de verlichte ventilatiemonden die qua vorm doen denken aan straalmotoren van vliegtuigen. Leuk is ook dat de kleur van die verlichting niet enkel zelf is in te stellen, maar dat deze ook verandert zodra men de temperatuur wijzigt. Blauw als men het kouder wenst en rood als je het warmer wil. Optioneel is een widescreen cockpit leverbaar, waarbij twee 12,3-duim displays met hoge resolutie achter één doorlopend afdekglas zijn geplaatst. In de geheel digitale cockpit kan de informatiecontent door de bestuurder worden geconfigureerd en zodoende worden afgestemd op de persoonlijke voorkeuren en de rijsituatie. Er zijn drie verschillende weergavestijlen: “Classic” en “Sport” gaan prat op een basisstructuur met 2 ronde klokken en “Progressive” heeft één centraal geplaatste ronde klok. Ook ergonomisch laat de CLS zich op geen foutje betrappen, waardoor je blindelings de gewenste functies vindt. Zoals je van Mercedes-Benz mag verwachten is voor de aankleding van het interieur gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen en is ook de afwerking voorbeeldig te noemen. Zowel voor-als achterin is het hoogst comfortabel toeven. Tegen meerprijs kan de achterbankleuning in een 40-20-40-verhouding worden neergeklapt, waardoor de 520 liter grote bagageruimte verder kan worden uitgebreid.
Technologie uit de S-Klasse
Vandaag de dag omvat het CLS-motorengamma 4 krachtbronnen: de 3.0 liter benzinestoker( 270 KW/ 367 pk)van de CLS 450 4MATIC, de 2.0 liter-oliestoker( 180 kW/245 pk) van de CLS 300d, de 3.0 liter diesel (210 kW/286 pk) van de 350d 4MATIC en last but not least diezelfde drieliter diesel (250 kW/340 pk) van de CLS 400 4MATIC. Recentelijk hadden we de 210 kW/286 pk rijke CLS 350d 4MATIC bij ons te logeren.Voor de aandrijving ervan zorgt een drieliter-zescilinder goed voor een hoogste koppel van 600 newtonmeter(bij 1200-3200 t/m) en gekoppeld aan een alerte, naadloos schakelende 9-trapsautomaat. Kenmerkend voor de oliestoker zijn onder meer de getrapte verbrandingskommen, de tweevoudige uitlaatgasturbo evenals de variabele kleptiming(CAMTRONIC).
Qua prestaties stelt het aandrijfaggregaat geenszins teleur. Zo volstaan voor de 0-100 km/u-spurt slechts 5,7 seconden en wie dat wenst kan op de Autobahn een top van 250 km/u waarmaken. Ook qua brandstofverbruik heeft men met een gemiddelde van 5,6 liter diesel per 100 km(C02-emissie: 148g/km) niet te klagen. Meteen opvallend bij het starten van de diesel is het geluidsarm functioneren. Trek je het portier dicht, dan lijkt de buitenwereld zowaar niet te bestaan. Vanbinnen heerst absolute stilte. Op de achtergrond hoor je enkel heel vaag het geluid van de banden(245-40 R-19 vóór en 275-35 R-19 achter). De CLS heeft een voorwielophanging met vier draagarmen en een achterwielophanging met 5 draagarmen.
Een dynamisch afgesteld comfortonderstel met stalen veren behoort tot de standaarduitrusting, al kan optioneel ook worden gekozen voor een Dynamic Body Control-onderstel met een sportieve afstelling en continu variabele demping aan voor-en achteras. Er kan daarbij worden gekozen uit de rijprogramma’s “Comfort”, “Sport” en Sport+”. Eveneens tegen meerprijs te bekomen is de luchtvering Air Body Control met doorontwikkelde verstelbare demping. Al wekt het koetswerk associaties op met sportiviteit, toch daagt de CLS je niet echt uit om grenzen op te zoeken. Sportiviteit is bij de vierwielaangedreven CLS 350d ondergeschikt aan comfort. Tot de standaard geleverde veiligheidscomponenten van de CLS behoren onder meer de actieve remassistent, de actieve spoorassistent, de snelheidslimietassistent evenals het inzittendenbeschermingssysteem “Pre-Safe”. Dankzij doorontwikkelde camera-en radarsystemen heeft de nieuwste CLS ook nog eens een beter beeld van de verkeerssituatie. Bovendien wordt voor het eerst gebruik gemaakt van kaart- en navigatiegegevens om het rijgedrag te berekenen.
Aan de Mercedes-Benz CLS 350d 4MATIC hangt een prijskaartje van 74.173 euro
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier