Getest: de Mini Cabrio John Cooper Works
De Mini blijft een bestseller. De net als Rolls-Royce tot de BMW Groep behorende Mini, beschikt vandaag de dag over een erg gestoffeerd gamma. Recentelijk namen we plaats achter het stuur van de meest potente Mini-Cabrio: de John Cooper Works.
Deze in Born(Nederland) van de band lopende uitvoering is een blikvanger van jewelste en dit o.m. door het JCW-striping op de moterkap. Al bij al is de Mini Cabrio JCW een sportief “smoelende” vierwieler die ongeacht de kap open of dicht is, garant staat voor een authentiek“racewagengevoel”. Zijn stoffen kap is overigens in 18 tellen elektrisch te openen en te sluiten tot een snelheid van 30 km/u. Een tip voor de fervente cabriorijder. Met een winters zonnetje kan de kap best open, mits je uiteraard de verwarming maar hoog genoeg zet.
Geblazen tweeliter
De Mini Cabrio JCW deelt zijn techniek grotendeels met de Cooper S. De vorige John Cooper Works puurde uit zijn 1,6 liter-krachtbron maximaal 155 kW(211 pk). De nieuwste uitvoering daarentegen is met een direct ingespoten en geblazen tweeliter-viercilinder die het schopt tot 170 kW(231pk).
De prestaties van de 1.195 kg wegende driedeurs zijn echt om over naar huis te schrijven. Wat dacht je immers van een 0-100 km/u-sprint in 6,6 tellen en een top van 242 km/u. Volgens Mini bedraagt het normverbruik 6,5 liter per 100 km. Wie evenwel het prestatiepotentieel maximaal benut, mag rekenen op een verbruik van om en bij de 8,0 liter per 100 km.
Op een gehavend wegdek merk je wel dat deze cabrio over een vrij stugge vering/demping beschikt. In de praktijk laat de Mini John Cooper Works zich met scherp én met veel gevoel de bocht insturen. Feit is dat de Mini Cabrio John Cooper Works qua wegligging ontegensprekelijk tot de absolute top behoort. Voor het intomen van de 231 paarden zorgen Brembo-schijfremmen die vooraan geventileerd zijn. Al zorgen de JCW-stoppers voor een prima vertraging,de bijtkracht mocht wel groter.
Sportieve cockpit
Net als het koetswerk ademt ook het JCW-interieur volop sportiviteit. Centraal in het dashboard staat ook bij deze versie de grote “stationsklok” die plaats biedt aan het beeldscherm van het multimediasysteem. Pal voor de bestuurder bevinden zich de snelheidsmeter en de toerenteller. In het schermpje onder deze laatste ontvang je de nodige rijinfo.
Voor een knipoog naar het verleden zorgen de tuimelschakelaars die we aantreffen op de middenconsole én boven de binnenspiegel. Het in de hoogte en diepte verstelbare leren sportstuur ligt prima in de hand en de sportzetels waarborgen een prima ondersteuning. Achterin zijn de hoofd-en beenruimte wel minder geschikt voor 2 volwassenen.
Voor het laadvolume dien je een Mini niet te kopen. De kofferinhoud is met 211 liter immers bescheiden, al geschiedt het in-en uitladen moeiteloos. Optioneel op de testwagen aanwezig waren o.m. de automatische airco(2 zones), de centrale armsteun vooraan, de parkeersensoren achteraan evenals de achteruitrijcamera. Voorts biedt de Mini Cabrio JCW een breed scala aan rijhulpsystemen, zoals o.m. adaptieve cruise control ,voetgangersdetectie met automatische remingreep en grootlichtassistent.
Tot de van huis uit geleverde veiligheidsitems behoren o.m. de 6 airbags, de actieve motorkap evenals de bandenspanningscontrole. Onder de noemer “Mini Connected” zijn bovendien allerlei online diensten beschikbaar, terwijl een breed aanbod aan apps het gebruik van Facebook en Twitter mogelijk maakt evenals muziek streamen.
Door Rudy Horrie
Aan de Mini Cabrio JCW hangt een prijskaartje van 36.080 euro
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier