De nieuwe Audi A5 Sportback: groots en elegant tegelijk
Zeven jaar na de lancering van de eerste A5 Sportback, introduceert Audi de tweede generatie. Daarbij is er niets aan het concept gewijzigd: het is en blijft zowel een elegant ogende als een praktische Audi.
Het Singleframe-rooster is bij de nieuwste generatie driedimensionaal vormgegeven en beduidend vlakker en breder dan bij de eerste generatie het geval was. De schouderlijn is eveneens driedimensionaal uitgewerkt, waardoor een fraai spel van licht en schaduw wordt gecreëerd. De achtersteven wordt gekenmerkt door horizontale lijnen, waarbij de langgerekte kofferklep uitloopt in een karakteristieke spoilerrand.
Ruimtegevoel
De 4,73 meter lange, 1,84 meter brede en 1,38 meter hoge nieuwe Audi A5 Sportback is ook vanbinnen duidelijk gegroeid. Zoals we van Audi gewoon zijn, wordt er in het interieur uitgepakt met hoogwaardige materialen en is tegelijk de kwaliteit van de afwerking voorbeeldig. Voor een riant ruimtegevoel zorgt bovendien de horizontale architectuur van het instrumentenbord. De zetels vooraan zitten vorstelijk en een comfortabele zitpositie is snel gevonden.
Achterin is het eveneens goed toeven, al is voor flink opgeschoten volwassenen de hoofdruimte er maar net toereikend. Opbergmogelijkheden biedt het interieur in voldoende mate. Met de achterbank in positie bedraagt het koffervolume al 480 liter, terwijl dat met neergeklapte bank oploopt tot 1.300 liter. Daarmee behoort de Audi A5 Sportback tot de beste in zijn klasse.
Niet onbelangrijk is ook dat de standaard elektrisch bediende kofferklep zich naar wens automatisch laat openen en sluiten middels een sensor. Als alternatief voor de standaard analoge, ronde instrumenten is tegen meerprijs ook de Audi Virtual Cockpit verkrijgbaar.
Rijhulpsystemen
Als topuitrusting biedt Audi het systeem MMI Navigatie plus met MMI touch aan. Het omvat onder meer een flashgeheugen van 10 gigabyte, een dvd-speler, Audi connect-diensten voor drie jaar en tot vijf jaar gratis kaartupdates voor navigatie. De Audi MMI Navigatie plus werkt overigens nauw samen met tal van bijstands- en veiligheidssystemen. De Audi smartphone interface integreert iOS- en Android-smartphones in een specifiek daarvoor ontwikkelde omgeving in de MMi.
De Audi phone box koppelt bovendien de smartphone aan de wagenantenne en zorgt op die manier voor een optimale ontvangstkwaliteit. Bovendien laadt hij de smartphone via inductie draadloos op. Zoals het een eigentijdse auto past, heeft ook de Audi A5 Sportback tal van rijhulpsystemen. Zo is er onder meer de adaptieve snelheidsregelaar met Stop&Go-functie (inclusief fileassistent). Die laatste helpt de bestuurder bij langzaam rijdend verkeer (tot 65 kilometer per uur) door zelfstandig te vertragen, te versnellen en op wegen met duidelijke markering tijdelijk ook de besturing over te nemen. Andere rijhulpsystemen zijn onder meer ook nog de parkeerhulp, de ondersteuning bij dwarsend verkeer achteraan evenals de verkeersbordenherkenning.
In detail
Een aanrader is alvast de 140 kW/190 ok sterke 2.0 TDI S tronic, goed voor een 0-100 km/u-spurt in 7,5 tellen en een gemiddeld verbruik van 4,2 liter diesel per 100 km (C02-emissie: 112g/km). Adaptieve dempers zijn optioneel verkrijgbaar en worden mee in het standaard voorziene rijdynamiekregelsysteem ‘Audi drive select’ geïntegreerd. Optioneel is er de dynamische stuurinrichting, waarvan de overbrengingsverhouding varieert in functie van de snelheid en de stuurhoek.
Aan de Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic hangt een prijskaartje van 44.290 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier