Nieuwe Ford Kuga: “Een vakkundig ontworpen sculptuur”
De Kuga legt Ford geen windeieren. In Europa is dit model immers Fords meest verkochte SUV en bovendien na de Fiesta en de Focus het populairste Ford-model. Vorig jaar werden in Europa maar liefst 161.400 Kuga’s verkocht, een stijging met bijna 5 procent ten opzichte van het jaar voordien. Ford wijst er ook op dat in 2019 de verkoop reeds met meer dan 6 procent toenam tegenover 2018.
Het koetswerk van de nieuwe Kuga onderscheidt zich duidelijk van dat van de voorganger. De SUV is 8,9 cm langer en 4,4 cm breder dan zijn voorganger, terwijl de hoogte met 0,6 cm afnam. Voorts groeide de wielbasis met 2,0 cm tot 2,71 m. Het gestroomlijnder koetswerk vertaalt zich in een langere motorkap, een schuiner opgestelde voorruit en een lagere daklijn. De nieuwe Ford Kuga wordt gecommercialiseerd in 12 koetswerktinten, waaronder de nieuwe metaaltinten “Diffused Silver” en “Sedona Orange”. Het nieuwe koetswerk werd overigens ook ontworpen om de botsveiligheid te verbeteren waardoor de nieuwe Kuga nu recht heeft op een vijfsterrenscore bij de Euro NCAP-crashtests. Zo nam de torsiestijfheid met 10 procent toe, wat het rijgedrag ten goede komt.
“De Kuga-klanten gaven aan dat ze klaar waren voor een emotioneel design en onze nieuwe Kuga is dan ook een vakkundig ontworpen sculptuur. Hij oogt meer gestroomlijnd, is lager en breder en begeestert zodra je naar hem kijkt. Het gloednieuwe interieur is ontworpen om het dagelijkse leven te vereenvoudigen. Het verenigt hoogwaardige materialen met een nauwgezette assemblage en een hypergeavanceerde technologie”, aldus Amko Leenarts, Directeur Design bij Ford Europa.
Titanium, Vignale en St-Line
Zoals in het verleden biedt ook de nieuwe Kuga tal van keuzemogelijkheden. Zo hebben de versies Trend, Titanium, Vignale en ST-Line elk hun eigen unieke karakter. Kenmerkend voor de Titanium-uitvoering zijn onder meer de sportieve bodemplaat vooraan, de diffuser achterop, de zijdelingse beschermstrips, de in koetswerkkleur uitgevoerde portiergrepen, de led-dagrijlichten evenals de standaard 17-duims lichtmetalen wielen. Optioneel zijn ook 19-duims exemplaren verkrijgbaar.
De prestigieuze Vignale onderscheidt zich dan weer door zijn exclusieve uitrusting. Kenmerkend voor deze uitvoering zijn onder meer door het typische, in chroom afgewerkte Vignale-radiatorrooster, de twee uitlaatpijpen, de standaard 18-duims lichtmetalen wielen (optioneel ook 19-of 20-duims exemplaren) evenals de dakrails in gesatineerd aluminium. Het Vignale-interieur onderscheidt zich door het Windsor-leder met zijn exclusieve, zeshoekige Vignale-patroon, zijn verwarmbaar stuur en de matten in velours. De gedurfde stijl van de Kuga ST-Line haalt, aldus Ford, zijn inspiratie uit de Ford Performance-modellen. Deze sportieve uitvoering heeft recht op bumpers en zijschorten in koetswerkkleur, een zwarte afwerking van het radiatorrooster, een bodemplaat vooraan, een diffuser, een brede achterspoiler, standaard 18-duims lichtmetalen velgen (optioneel ook 19-duims exemplaren) evenals een dubbele sportuitlaat. In het interieur komt het prestatiegerichte karakter van de ST-Line tot uiting middels onder meer de donkere hemelbekleding, de exclusieve ST-Line-zetels met contrasterende stiknaden, de lichtmetalen pedalen, het afgeplatte stuur en de matten en dorpels voorzien van het ST-Line-opschrift.
Een verbeterd comfort en innovatieve technologieën
Het Kuga-interieur oogt erg verzorgd, terwijl ook de gebruikte materialen evenals de afwerking dik in orde zijn. Het dashboard lijkt zowaar overgenomen uit de Focus met recht voor de chauffeur een 12,3-duim groot digitaal instrumentarium. Om hoofd- en beenruimte zit men niet verlegen , waarbij vooral de beenruimte achterin royaal te noemen is. De buitenste achterpassagiers kunnen bovendien voor het eerst beschikken over zetelverwarming.
De tweede zetelrij kan naar achteren of naar voren worden geschoven om hetzij een 1,035 m beenruimte of een koffervolume van 645 liter te creëren. Standaard heeft de Ford Kuga recht op een koffercapaciteit van 475 liter, al slinkt dit bij de plug-in hybrideversie tot 411 liter. Schuif je de bank naar voor, dan loopt het laadvolume van de PHEV-uitvoering op tot 581 liter. Via een knop in de koffer kan de tweede zetelrij worden neergeklapt en wordt een koffercapaciteit van 1.481 liter gecreëerd tegen 1.534 liter voor de reguliere versies. De koffer is overigens voorzien van een omkeerbare koffermat voorzien van velours aan de ene zijde en een rubberen afwerking aan de andere zijde. Op die manier wordt het interieur niet langer vervuild door bijvoorbeeld een natte sportuitrusting. Een handenvrije achterklep, waarbij een trapbeweging onder de achterbumper volstaat, biedt moeiteloos toegang tot de koffer. Ford creëerde ook een oplossing om de bagageafdekking op te bergen wanneer deze niet in gebruik is. Ze past immers netjes onder de nieuwe, flexibele koffervloer.
(Lees verder onder de foto)
Voor het eerst wordt de Kuga aangeboden met een geïntegreerde FordPass Connect-modem die de SUV omvormt tot een mobiele hotspot waarop tot 10 toestellen kunnen worden aangesloten. FordPass Connect helpt om snellere, minder stresserende ritten te plannen met Live Traffic-updates voor het navigatiesysteem en biedt tegelijk de mogelijkheid onderweg entertainment te streamen. Daarnaast biedt het systeem handige functies via de mobiele FordPass-app, waaronder Vehicle Locator dat toelaat de wagen terug te vinden op grote parkings en Door Lock- Unlock om de Kuga vanop afstand te ontgrendelen. Dankzij de nieuwe houder voor draadloos opladen onder het instrumentenpaneel kan de smartphone trouwens gemakkelijk worden opgeladen.
Ruime motorenkeuze
Ford heeft er zich toe verplicht om van elke personenwagen die het op de Europese markt brengt, een geëlektrificeerde versie aan te bieden. Tegen eind 2021 zal het gamma geëlektrificeerde modellen in Europa worden uitgebreid tot 18 exemplaren. De nieuwe Kuga is als eerste Ford verkrijgbaar met een ‘mild hybrid’-, ‘full hybrid’-en ‘plug-in hybrid’-aandrijving. Bij de EcoBlue Hybrid met 110 kW/ 150 pk sterke tweeliter-dieselmotor wordt de klassieke alternator vervangen door een riemaangedreven startmotor/generator. Dit systeem laat toe tijdens het remmen energie te recupereren en op te slaan en zo de 48V lithium-ionaccu op te laden. De onlangs door ons geteste Kuga PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) daarentegen maakt gebruik van zelfopladende ‘full hybrid’-aandrijving, waarbij een atmosferische 2,5 liter-benzinemotor wordt gecombineerd met een elektromotor, een generator en een lithium-ionaccu.
(Lees verder onder de foto)
De Kuga PHEV tekent voor een gecombineerd vermogen van 165 kW/225 pk . Het vermogen wordt door een CVT (Continu Variabele Transmissie) op de weg overgebracht. De Kuga PHEV heeft een elektrische radius van 56 kilometer. De Kuga plug-in hybride is door het forse accupakket en de elektromotor maar liefst 300 kg zwaarder dan de niet-hybride uitvoeringen. Het totaalgewicht bedraagt 1.744 kg, al zorgt de voorbeeldige samenwerking benzine-en elektromotor wel voor een keurige 0-100 km/u-acceleratie.
Wie kiest voor een benzineversie kan terecht bij de in twee vermogensvarianten (88 kW/120 pk en 110 kW/150 pk) te verkrijgen 1.5 Ecoboost driepitter, terwijl dieselen kan met de viercilinders tellende 1.5 EcoBlue van 88 kW/120 pk en 2.0 EcoBlue van 140 kW/190 pk.
Aan de Ford Kuga 2.5 PHEV “Vignale” hangt een prijskaartje van 42.690 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier